تا پرواز قطعی نشده بلیت سفرهای خارجی را نخرید



گروه اقتصادی/ از زمان شیوع کرونا، ترکیه 3 بار از سرگیری دوباره پروازها به ایران را اعلام کرده است، هر بار مردم بلیت می‌خرند اما پروازی تا کنون انجام نشده و پول مردم در دست ایرلاین‌ها مانده است.
اسفندماه سال گذشته و همزمان با شیووع ویروس کرونا، پروازهای ترکیه به ایران و بالعکس مانند بسیاری از پروازها در سراسر جهان، متوقف شد. اما ترکیش ایرلاین، شرکت هواپیمایی ترکیه، در اطلاعیه‌ای خبر داد که پروازهای ترکیه به تهران از ۲۶ تیرماه از سر گرفته می‌شود و در پی این اطلاعیه بلیت فروشی در مسیر تهران- استانبول هم آغاز شد. اما پروازی انجام نشد و شرکت‌های هواپیمایی داخلی هم نتوانستند به پروازهای برنامه‌ای خود به مقصد استانبول ادامه دهند. تاریخ دیگری که برای شروع پروازهای ایران و ترکیه اعلام شد 11 مرداد بود اما این تاریخ پروازی هم دوباره لغو شد و در آخرین اطلاعیه ترکیش ایرلاین، در جدیدترین به روزرسانی برنامه‌های پروازی خود اعلام کرده از اوایل سپتامبر(11 شهریور) پروازهای خود را به ۵ شهر ایران از سر می‌گیرد.


لغو دوباره پروازها
اما مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌و‌گو با «ایران» از خبرهایی مبنی بر لغو دوباره از سرگیری پروازها از این تاریخ خبر داد. به گفته سامانی، احتمالاً ترکیه تاریخ شروع پروازها را به آخر سپتامبر منتقل می‌کند.
با توجه به حجم بالای تردد مسافری میان ایران و ترکیه، هر بار که تاریخی برای شروع پروازها اعلام می‌شود، مردم اقدام به خرید بلیت می‌کنند اما بعد از لغو پروازها در آن تاریخ اعلام شده، پول بلیت‌ها به مردم مسترد نمی‌شود. در حال حاضر هم با اینکه دبیر انجمن شرکت‌های هوایی، از تأخیر دوباره شروع پروازها میان ایران و ترکیه از 11 شهریور خبر می‌دهد اما بسیاری از آژانس‌های مسافرتی، برای آن تاریخ بلیت فروشی می‌کنند.
از میان ایرلاین‌های داخلی، ایران ایرتور برای پرواز مستقیم به ترکیه بلیت فروشی دارد و قیمت بلیت رفت و برگشت به ترکیه در شهریور توسط این ایرلاین حدود 5 میلیون و 500 هزار تومان است که هرچه به آخر شهریور نزدیک می‌شویم قیمت بلیت هم بیشتر می‌شود. ترکیش ایرلاین هم هزینه بلیت رفت و برگشت به ترکیه را حدود 5 میلیون 700 هزار تومان تعیین کرده است. در تماسی که با این شرکت داشتیم آنها توصیه کردند فعلاً بلیت خریداری نشود با وجود این مدیر فروش شرکت گفت بلیت فروشی ادامه دارد.
اما در تماسی که با شرکت ماهان داشتیم این شرکت از توقف فروش بلیت در شهریورماه خبر داد. یکی از مسئولان شرکت ماهان به «ایران» گفت: با اعلام کشور ترکیه برای از سرگیری پروازها از 11 شهریور، برنامه پروازی باز شده بود اما از روز گذشته این برنامه دوباره بسته شده به همین دلیل شرکت ما فروش بلیت برای پرواز به ترکیه در شهریور را فعلاً کنسل کرده است.
بلیت را از داخلی‌ها بخرید
از دبیر انجمن شرکت‌های هوایی پرسیدیم که وقتی شروع پروازها قطعی نیست، چرا شرکت‌ها و آژانس‌های مسافری بلیت فروشی می‌کنند؟ اسعدی سامانی در پاسخ گفت: در وظیفه ما (انجمن شرکت‌های هوایی) نیست که بر بلیت‌فروشی نظارت کنیم اما به مردم توصیه می‌کنیم که بلیت نخرند. چون کشور ترکیه درچند مرحله اعلام کرده پروازهای بین دو کشور را دایر می‌کند و به شرکت‌های ایرانی هم اجازه پرواز می‌دهند. حتی شرکت‌های ایرانی برنامه‌ریزی کردند اما در آخرین لحظه پروازها دوباره لغو شده است. در مواردی هم آنها گفتند فقط شرکت‌های ترک می‌توانند پرواز داشته باشند و اعلام کردند شرکت‌های ایرانی نمی‌توانند بیایند.
سامانی افزود: در این مرحله هم کشور ترکیه از شروع پروازها در اول سپتامبر خبر داده اما خبرهایی به ما می‌رسد که احتمالاً شروع پروازها از این تاریخ دوباره لغو خواهد شد و تا آخر سپتامبر اجازه پرواز ندهند. در هر صورت توصیه ما به مسافران کماکان این است که تا پروازها قطعی شروع نشده بلیت نخرند. بنابراین مردم احتیاط کنند و فعلاً بلیت نخرند چرا که اگر پروازها کنسل شود بازپس‌گیری پول از ایرلاین خارجی دردسرهایی برای افراد خواهد داشت. اگر پروازها راه‌اندازی شود قطعاً شرکت‌های ایرانی هم باید اجازه پرواز را داشته باشند. پیشنهاد ما این است اگر اجازه پرواز شرکت‌های ایرانی دایر شود مردم بلیت را از داخلی‌ها بگیرند. چون شرکت‌های داخلی تقریباً بدهی‌های خود را بابت لغو پروازها به‌خاطر کرونا تسویه کردند. شرکت‌های داخلی پول بلیت را ممکن است با تأخیر بپردازند اما درهر صورت هزینه بلیت را به خریدار مسترد می‌کنند. اما مواردی هست که ایرلاین‌های خارجی هنوز پول مردم را بابت لغو پروازها از اسفند پس ندادند که این موضوع از طریق سازمان هواپیمایی پیگیری می‌شود.
در‌خصوص نقدینگی که بابت خرید بلیت و سپس لغو پروازها در دست شرکت‌ها مانده از رضا جعفرزاده، رئیس روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری پرسیدیم میزان این نقدینگی چقدر است؟ جعفرزاده گفت: این آمار به‌روز‌رسانی شده و آمار جدید را فعلاً نمی‌توانم اعلام کنم.
طبق برنامه اعلام شده ترکیه از اول سپتامبر(11 شهریور) ۲۱ پرواز در هفته به تهران، 4 پرواز در هفته به تبریز و شیراز و از پنجم سپتامبر 2 پرواز در هفته به مشهد و اصفهان انجام خواهد شد. سامانی نیز تأکید کرد: با از سرگیری پروازهای ترکیه به ایران، پروازهای ایران به شهرهای ترکیه هم آغاز خواهد شد و به این صورت نیست که پروازها فقط با ایرلاین ترکیه انجام شود.
در حال حاضر هواپیمایی قطر پروازهای ایران و ترکیه را انجام می‌دهد. اما این پرواز مستقیم نیست و مردم باید ابتدا به قطر سپس از آنجا به ترکیه بروند که علاوه بر افزایش زمان سفر از حدود 3 ساعت به 14 ساعت، هزینه آن نیز چندین برابر می‌شود. در حال حاضر بلیت پرواز ایران- قطر-ترکیه حدود 37 تا 45 میلیون تومان است.
تورها مجاز نیستند
موضوع دیگر در راه‌اندازی پرواز بین ایران و ترکیه شروع فعالیت تورها است. با اینکه هنوز برای فروش بلیت مجوزی به تورها داده نشده اما برخی آژانس‌ها فروش بلیت تورها را شروع کرده‌اند.
البته رئیس روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری پیش از این اعلام کرده بود که «بدون مجوز سازمان هواپیمایی، فروش هرگونه بلیت و تور خارجی غیرقانونی است. هرگونه فروش بلیت یا تور خارجی، زمانی قانونی است که شرکت هواپیمای مربوطه، مجوز آن پرواز را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرده باشد.»
ایرلاین‌ها هم به مردم توصیه می‌کنند برای خرید بلیت حتماً به نمایندگی‌های آنان مراجعه شود و اگر مردم می‌خواهند بلیت را از آژانس‌ها بخرند حتماً از طریق بخش راستی‌آزمایی انجمن شرکت‌های هواپیمایی و یا مراجعه به سایت شرکت هواپیمایی مورد نظر و یا تماس تلفنی با آن شرکت هواپیمایی، از برقراری پرواز خارجی مورد نظر خود اطمینان پیدا کنند.
از سوی دیگر با شروع محرم، برخی آژانس‌ها تبلیغاتی برای فروش بلیت برای پرواز به عراق را شروع کرده‌اند اما دبیر انجمن شرکت‌های هوایی تأکید کرد: هیچ پروازی در دهه اول محرم، عاشورا و تاسوعا به عراق برقرار نیست و عراق هم این را اعلام کرده است. به گفته سامانی دولت عراق هنوز برای بغداد و نجف اجازه پرواز نداده است و فقط از شهریور احتمالاً چند پرواز به بصره انجام شود.
استرداد هزینه بلیت
بیشتر ایرلاین‌ها برای پس دادن هزینه بلیت پرواز‌ها، قوانینی دارند که این قوانین با شیوع کرونا و لغو بیشتر پروازها، تغییر کرده است. اما بیشتر شرکت‌ها هزینه بلیت را به بهانه‌های مختلف به عقب می‌اندازند و اعلام می‌کنند مسافر می‌تواند به محض عادی شدن یا از سرگیری پروازها، از بلیتی که در دست دارد استفاده کند. اما با توجه به ادامه شیوع کرونا، بسیاری از مسافران قصدی برای انجام پرواز ندارند به همین دلیل از این تصمیم ایرلاین‌ها ناراضی هستند.‌‌