حامیان سابق احمدی‌نژاد حالا او را مجرم می‌دانند

آفتاب یزد- گروه سیاسی: تمایل محمود احمدی‌نژاد به حضور در انتخابات تبدیل به یک چالش شده است. اصولگرایانی که روزگاری مهمترین حامی او بودند حالا تمام قد به مخالفت با او پرداخته اند. یکی می‌گوید احمدی‌نژاد سال‌های آخر عمر خود را به عبادت بپردازد و دیگری می‌گوید باید محاکمه شود. چنین وضعیتی از عجایبی است که تنها در ایران می‌تواند دید.
چندی پیش آیت الله مسعودی خمینی عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رفتارهای اخیر احمدی‌نژاد را یک تلاش بیهوده دانست و گفت: بنده به آقای احمدی‌نژاد سفارش می‌کنم در سال‌های پایانی عمر به راز و نیاز با خداوند متعال بپردازد. دیروز نیز در ادامه واکنش‌ها به حضور احمدی‌نژاد برای 1400 حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز درباره امکان حضور دوباره افرادی که در انتخابات گذشته رد صلاحیت شده‌اند، گفت: کسی که در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ مواضع غیرقانونی داشته، باید به سبب اتخاذ آنها محاکمه شود؛ بنابراین ما نباید راه را باز کنیم تا چنین افرادی در راس قدرت قرار بگیرند، زیرا این اقدام نوعی اشتباه است.
او ادامه داد: معتقدم فردی که اقدامات غیرقانونی انجام داده و منافع ملی را به خطر انداخته مجرم است و حتی صلاحیت ندارد که در اداره دولتی مشغول به کار شود، چه برسد به اینکه بخواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود. کنعانی مقدم افزود: کسی که در گذشته در بالاترین منصب‌های قدرت نظیر نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری قرار داشته بعید است که بخواهد مواضع غیرقانونی خودش را کنار گذارد و اگر هم کنار بگذارد چه تضمینی وجود دارد که پس از اخذ مسئولیت دوباره همان مواضع را اتخاذ نکند؟ پس به نظرم آزموده را آزمودن خطاست.
مرتضی طلایی دیگر فعال سیاسی اصولگرا نیز با تاکید بر اینکه اگر احمدی‌نژاد بیاید به نوعی خواستار رد صلاحیت او شده بود. همه ما سیاسیون باید تلاش کنیم که اسیر قدرت نشویم، زیرا قدرت همانند اسب سرکشی است که امکان دارد ما را به زمین بزند. بنده نیز مانند شما اصحاب رسانه متوجه تحرک آقای احمدی‌نژاد برای حضور در عرصه انتخابات شده‌ام، البته هر فردی حق دارد بنا به مصلحت خود به عرصه‌های مختلف ورود کند و منعی نیز برای این کار وجود ندارد. بنده به عنوان یک فعال در عرصه سیاست از شورای نگهبان انتظار دارم با رصد کارنامه افرادی که مدعی حضور در انتخابات هستند، افرادی را تایید کند که بتوانند پاسدار تمامی ارزش‌ها و داشته‌های انقلاب اسلامی باشند. باید کسانی وارد عرصه انتخابات شوند که پس از به قدرت رسیدن دچار توهم نشوند و تحت تاثیر اطرافیان خود به ارزش‌های اصیل نظام و انقلاب پشت نکنند.


این درحالی است که چندی پیش سخنگوی شورای نگهبان نیز به نوعی سیگنالی را به احمدی‌نژاد فرستاد و گفت بهتر است آنانی که قبلا رد صلاحیت شده‌اند دیگر ثبت نام نکنند. محمد خوش چهره، تحلیلگر سیاسی اصولگرا نیز، درباره حرف و حدیث‌ها درباره احتمال کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد، با تاکید براینکه برخی از سیاسیون در شرایط کنونی در حال دست و پا زدن هستند تا در افکار و انظار مردم خود را زنده نگه دارند، گفت: من اسم نمی‌برم اما کسانی که زمانی رئیس جمهور بودند و باز رجز می‌خوانند اینها تلاشی است که برای حفظ خود انجام می‌دهند و نباید در زمین آنها بازی کرد. رسانه‌ها باید هوشمندی بیشتری در مواجهه با این دست از سیاسیون داشته باشند. رسانه‌ها نباید به صرف اینکه که فرد مورد نظر آنها وابستگی سیاسی به جناح مطلوب ایشان دارد و یا در جریان فکری مقابل قرار گرفته، دست به تولید محتوایی بزنند که در نهایت به سود سیاسیون تاریخ مصرف گذشته تمام شود.
این درحالی است که اخیرا صادق زیباکلام هم در تحلیلی قصد بازگشت احمدی‌نژاد را محتمل دانسته است. او گفته است که «احمدی‌نژاد در میان جریان اصولگرایان طرفداران خیلی زیادی دارد که البته به دلایلی، حمایت‌شان را علنی نمی‌کنند. همچنین او در جامعه و میان اقشار کمتر تحصیلکرده رای بالایی دارد و اگر سال بعد در انتخابات باشد، حتی اگر هیچ حمایتی از او نشود و صداوسیما و ائمه جماعت هم برایش تبلیغ نکنند، بازهم حداقل ۲۰ میلیون رای دارد. بنابراین شورای‌ نگهبان نمی‌تواند به‌راحتی احمدی‌نژاد را ردصلاحیت کند».
در همین حال عباس امیری‌فر، از چهره‌هایی که سابقا به احمدی‌نژاد بسیار نزدیک بود پیش از این گفته بود که شک ندارم برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ می‌آید و پیش‌بینی می‌کنم مانند سال ۹۶ که دست در دست بقایی برای انتخابات ثبت‌نام کرد این‌بار همراه با آقای الهام وارد این رقابت‌ها خواهد شد. شنیده‌های دیگر هم حاکی از این است که غلام‌حسین الهام، همسر فاطمه رجبی، نویسنده کتاب «احمدی‌نژاد معجزه هزاره سوم»، همچنان حامی احمدی‌نژاد است و به‌شدت به بازگشت احمدی‌نژاد به قدرت چشم دوخته یا حداقل امیدوار است که از کانال او مستقیم یا غیرمستقیم خودش هم به قدرت بازگردد.
عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، هم پیش‌بینی کرده است که احمدی‌نژاد برای ۱۴۰۰ خواهد آمد: «پیش‌بینی من این است احمدی‌نژاد دوباره ورود خواهد کرد، یا به او پیغام می‌دهند که نیاید یا ردصلاحیتش می‌کنند؛ اما حتما هم جامعه از تفکر احمدی‌نژاد عبور کرده و او را تجربه کرده و هم تصمیم‌گیران سیاسی دیگر برای حفظ استدلال‌های خودشان باید کماکان امثال احمدی‌نژاد را در چارچوب تفکر خودشان رد کنند... فکر می‌کنم که جامعه از رفتارهای پوپولیستی عبور کرده هرچند هنوز آقای احمدی‌نژاد در خیلی از نظرسنجی‌ها از آقای روحانی بالاتر است... اما بر این نظر هستم که حاکمیت یا اجازه ورود او را نخواهد داد یا ردصلاحیتش
خواهد کرد.
احمد خورشیدی، پدر داماد احمدی‌نژاد، هم پیش از این گفته بود که احمدی‌نژاد محبوب‌ترین چهره سیاسی جمهوری اسلامی است و بعید است برای ۱۴۰۰ برنامه نداشته باشد. او افزوده: «آقای احمدی‌نژاد وظیفه‌اش بود با خاندان‌هایی که داشتند انقلاب اسلامی را به قبل برمی‌گردانند، منازعه و برخورد داشته باشد. دیدید که نحوه برخورد آقای دکتر احمدی‌نژاد در رابطه با این آقایان خیلی موثر بود و اگر نگاه کنید اکثرا در جامعه این برداشت وجود دارد که می‌گویند با آقای هاشمی و لاریجانی‌ها هیچ‌کس جرات برخورد نداشت و احمدی‌نژاد آمد هم برخورد کرد و هم اوت کرد و این یک واقعیتی است که کسی نتوانست جلوی این افراد بایستد و احمدی‌نژاد محکم ایستاد و پیروز هم شد. شما نگاه کنید الان لاریجانی‌ها کجا هستند؟ آقای علی لاریجانی تمام شد و آن داستان اینکه ممکن است برای ۱۴۰۰ هم کاندیدا شود، حتی اگر هم کاندیدا شود، در هر صورتی زمینه‌ای برای او وجود ندارد.» اخلاق و رفتار خاص احمدی‌نژاد باعث شده تا تقریبا هیچ هفته‌ای نباشد که اظهارنظر درباره آمدن یا نیامدن او در رسانه‌ها منتشر نشود!