موش و گربه بازی «باز استقرار» امریکا در عراق

سرویس بین الملل جوان آنلاین: درحالی که پارلمان و مردم عراق از ماه‌ها پیش طرح خروج نیرو‌های اشغالگر از کشورشان را دنبال می‌کنند، دولت با توافقاتی که با امریکایی‌ها انجام داده، استقرار نیرو‌های خارجی را تمدید کرده است. فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق دیروز پس از بازگشت از واشنگتن به تشریح نتایج این سفر پرداخت. به گزارش شبکه السومریه‌نیوز، وی گفت که پیش از سفر به واشنگتن، گفتگو‌های فشرده‌ای با سران احزاب درباره حضور نیرو‌های امریکایی در عراق داشته است. وزیر خارجه عراق گفت: «با سران سیاسی در بغداد درباره موضوع باز استقرار نیرو‌های امریکایی بر اساس جدول زمانی به توافق رسیدیم.»‌فؤاد حسین اضافه کرد: «این موضوع را با طرف امریکایی بررسی کردیم و درباره موضوع بازاستقرار نیروهایش جدی بود.» وی افزود: «با طرف امریکایی درباره تشکیل یک تیم فنی از دو طرف برای مشخص کردن جدول زمانی بازاستقرار نیرو‌های امریکایی به توافق رسیدیم.»‌وزیر خارجه عراق اضافه کرد: «باز استقرار به معنای آن است که نیرو‌های امریکایی به کشور‌هایی که از آنجا آمده‌اند باز می‌گردند.» وی گفت: «ما تأکید کردیم که کمیته امضا‌کننده تفاهمنامه‌ها با طرف امریکایی همچنان به دنبال پیگیری اجرای توافقات خواهد بود.»
مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق نیز که به واشنگتن سفر کرده بود به نقل از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا گفت که نیرو‌های امریکایی طی سه سال آتی از عراق خارج خواهند شد و آنان در پی استقرار نیرو‌های خود در خارج از عراق هستند. اظهارات مقامات بغداد برای خروج مرحله‌ای امریکایی‌ها درحالی است که پیش‌تر یکی از مقامات ارشد کاخ سفید گفته بود که قرار نیست در سفر الکاظمی به واشنگتن، بحث خروج نیرو‌های خارجی از عراق مطرح شود و تنها کاهش نیرو‌ها در دستور کار خواهد بود. دونالد ترامپ و دیگر مقامات امریکا بار‌ها مدعی شده‌اند که به خاطر تهدیدات امنیتی و ناامنی‌ها در عراق، نیرو‌های امریکایی از عراق خارج نخواهند شد. به‌رغم هشدار گروه‌های مقاومت عراق، امریکا در ماه‌های اخیر نه تنها اقدامی برای خروج انجام نداده بلکه به تقویت پایگاه‌های خود در خاک عراق اقدام کرده و اخیراً سامانه‌های موشکی پیشرفته در آن‌ها مستقر کرده است.
شماری از نمایندگان ائتلاف الفتح به اهمال و ضعف نخست‌وزیر این کشور در قبال مصوبه اخراج نظامیان امریکایی انتقاد و به تمدید سه‌ساله حضور امریکایی‌ها در کشورشان اعتراض کرده‌اند. عبدالامیر نجم، نماینده ائتلاف الفتح در گفتگو با پایگاه المعلومه تأکید کرد: «نخست‌وزیر ملزم به توافق پیشین و مصوبه پارلمان درباره خروج نیرو‌های امریکایی از عراق است؛ لذا اقدام الکاظمی در توافق با طرف امریکایی درباره بقای نیرو‌های آن به مدت سه سال دیگر در عراق، در حوزه اختیارات او نبوده و مخالف خواست مردم و قانون اساسی عراق است». این نماینده عراقی تأکید کرد که گروه‌های سیاسی ملی عراق پس از از‌سرگیری نشست‌های پارلمان در قبال این امر سکوت نخواهند کرد. توافق بقای نیرو‌های امریکایی در عراق تمدید و تجدید اشغال عراق است که نمی‌توان آن را پذیرفت. بقای نیرو‌های امریکایی و امضای توافقنامه در بخش انرژی با طرف امریکایی به نفع امنیت و ثبات عراق نیست. فاضل الفتلاوی، دیگر نماینده ائتلاف الفتح گفت: مصوبه پارلمان عراق درباره اخراج نیرو‌های خارجی و در رأس آن‌ها نیرو‌های امریکایی نمی‌تواند شاهد تعلل باشد». نمایندگان عراق حضور امریکایی‌ها را نقض حاکمیت ملی این کشور می‌دانند و خواهان بیرون راندن نیرو‌های خارجی هستند. برخی نمایندگان پارلمان هشدار داده بودند که اگر الکاظمی در سفر به واشنگتن طرح خروج امریکایی‌ها را پیگیری نکند، برکنار خواهد شد.
خروج عوام‌فریبانه از التاجی


در راستای توافقات انجام شده بین بغداد و واشنگتن، ائتلاف امریکایی موسوم به ضد داعش روز یک شنبه طی بیانیه‌ای از تحویل بخش ویژه پایگاه نظامی التاجی بغداد به طرف عراقی خبر داد. انتشار چنین خبری همزمان با پایان سفر الکاظمی، ظاهراً هدفی جز دستاوردسازی از این سفر را دنبال نمی‌کند. به نوشته پایگاه خبری المعلومه، در بیانیه ائتلاف امریکایی آمده است: «این مقر ویژه نیرو‌های ائتلاف به لطف موفقیت‌هایی که نیرو‌های امنیتی عراق طی حملات مستمر برای شکست داعش حاصل کردند، بر اساس برنامه زمان‌بندی شده از پیش تدوین شده، به طرف عراقی تحویل داده شد. این امر به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش اجازه می‌دهد نحوه تمرکز و نقش خود را در عراق تغییر دهد. بازاستقرار نیرو‌های نظامی در عراق نیز بخشی از یک برنامه بلندمدت است که درباره آن با دولت عراق هماهنگی شده است». ژنرال «کنت ایکمن» معاون فرماندهی ائتلاف امریکایی در عراق گفت:پایگاه التاجی به منزله پایگاه اصلی شرکای ائتلاف برای آموزش ارتش عراق، نیروی هوایی و نیرو‌های ویژه آن بود و از امروز به بعد، مسئولیت آن بر عهده نیرو‌های امنیتی عراقی است. تحسین الخفاجی، فرماندهی عملیات مشترک عراق هم گفت: «طرف عراقی موقعیت شماره ۸ در این پایگاه نظامی را از نیرو‌های ائتلاف تحویل گرفته است». این مقر برای آموزش و تجهیز نیرو‌های عراقی از سوی نیرو‌های استرالیایی، نیوزیلندی و امریکایی استفاده می‌شد. با توجه به اینکه مردم عراق خواهان خروج فوری اشغالگران هستند، امریکایی‌ها برای فریب افکار عمومی عراق برخی پایگاه‌های کوچک خود را تحویل عراقی‌ها داده‌اند تا با این اقدامات بتوانند برای مدت طولانی در این کشور حضور داشته باشند.
دور جدید اعتراضات
همزمان با توافقات امنیتی بغداد با واشنگتن، دور جدید اعتراضات در برخی مناطق عراق شروع شده است. معترضان در استان بصره در جنوب عراق در پی کشته شدن دو فعال عراقی به دست نیرو‌های مسلح، دفتر پارلمان در این استان را به آتش کشیدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع امنیتی در عراق اعلام کردند معترضان شنبه شب با درخواست برای برکناری استاندار بصره بعد از کشته شدن دو تن از فعالان و زخمی شدن سه تن دیگر در حملات جداگانه افراد مسلح مقابل ساختمان پارلمان تجمع کردند. فعالان مدنی و تظاهرکنندگان خواستار این هستند که دولت عاملان ترور‌ها را شناسایی و مجازات کند. دولت متعهد شده افرادی را که در کشتار معترضان و فعالان اعتراضات اکتبر گذشته دخالت داشتند تحت پیگرد قانونی قرار دهد. منابع عراقی شنبه شب خبر دادند که مصطفی الکاظمی پس از بازگشت از واشنگتن برای بررسی اوضاع امنیتی بصره به این استان سفر کرده است.