کارتن‌خواب‌ها؛ بلای جان بانک مرکزی هستند یا بی‌تدبیری مدیران آن!؟



آفتاب یزد – گروه اقتصادی: عبدالناصر همتی به مناسبت هفته دولت به نقل قول روایتی جدید از پشت‌پرده عدم‌بازگشت ارزهای صادراتی پرداخت و گفت: برخی از افرادی که اسامی‌شان را به قوه قضائیه داده‌ایم، افراد ضعیف و حتی کارتن‌خواب هستند که کارت یک‌بارمصرف بازرگانی گرفته‌اند و دیگران از کارت بازرگانی‌شان استفاده کرده‌اند.
او در برنامه تیتر امشب سیما از ارتباط مستقیم خود با مردم گفت و تاکید کرد: از طریق شبکه‌های مجازی مواردی را مطرح می‌کنم؛ البته در صداوسیما کمتر حاضر می‌شوم، ولی شرایط کشور ما خاص است و بانک مرکزی نیز شرایطش خاص است! و البته در چنین برنامه‌ای نه خبرنگار پرسید و نه خودش توضیح داد که تصمیم‌ها در همین شرایط خاص چه آسیب‌هایی به برخی بازرگانان اعم از وارد‌کنندگان کالاهای استراتژیک و همچنین مصرفی مواد اولیه مانند خودرو که نمونه واپسین آن همین مدیران خودرو و بد قول شدن مدیران آن نزد سفارش‌دهندگان بود وارد شده و می‌شود!
رئیس کل بانک مرکزی به کار شبانه‌روزی و فکر کردن درباره مسائلی که باید حل کنند، اشاره کرد و گفت: « با همکاری سیستم بانکی کارهای خوبی شده است و امروز مورد لطف مقام معظم رهبری نیز بودیم. بدون حمایت ایشان نمی‌توانیم کارهای بسیار سخت و حساس بانک مرکزی را پیش ببریم و در 2 سال گذشته همه حمایت‌های ایشان در امور به ما کمک کرده است که کارها را با قدرت پیش ببریم و مقابل کسانی که بخواهند بازار پول را به‌هم بریزند بایستیم و بتوانیم از حمایت‌های ایشان بهره‌مند شویم و در دولت و خارج دولت کارها را پیش ببریم.» اما نگفت که چه تدبیر اساسی برای محافظت از اعتبار دهها که نه بلکه صدها و هزاران بازرگان و فعال اقتصادی تدبیر شده است!؟


همتی با تاکید بر اینکه "حفظ ارزش پول ملی به تولید ملی و رشد اقتصادی کشور برمی‌گردد و ما باید اول بر رشد اقتصادی کشور تکیه کنیم"، افزود: وقتی اقتصاد کشور تقویت شد پول ملی هم تقویت می‌شود و در کنار گسترش صادرات و کنترل واردات کمک می‌شود که ارزش پول ملی حفظ شود. اما نگفت که اقتصاد کشور با تصمیم‌های متغیر و خواب دیدن‌های گاه و بیگاه و دشوار شدن مناسبات تجاری ایران حتی با کشورهای دوست و همسایه مانند عراق، روسیه، ترکیه و... امکان‌پذیر خواهد بود تا به زعم وی پس از این رشد اقتصادی مورد انتظار و ادعایی او، ارزش پول ملی تقویت شود!؟
رئیس کل بانک مرکزی همه این‌ها را «از چارچوب کنترل تورم دید که اگر کنترل نشود نمی‌توانیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم و تورم می‌تواند به ارز آسیب برساند و هم می‌تواند موجب فعالیت‌های سفته‌بازانه و غیرمولد باشد و در همه این موارد باید برگردیم به کنترل تورم و به سیاست‌های بانک مرکزی که به صورت مستقل تصمیم‌گیری می‌کند تا بتواند نقدینگی و تورم را کنترل کند و به رشد اقتصادی کمک شود و اینها جزو مسئولیت‌های بانک مرکزی است.» اما نگفت بر اساس آنچه اقتصاددانان و کارشناسان بانکی عنوان کرده و می‌کنند بانک مرکزی هم تکلیف خود را با نظام بانکی نمی‌داند و بدون توجه به پیامدهای تغییر چندباره نرخ سود بانکی و... و همچنین سیاست‌های ارزی چه بلایی بر سر اعتماد ملی به نظام بانکی و سیاست‌های پولی و مالی کشور می‌آید!؟
همتی درباره اصلاح نظام بانکی گفت: ما چند کار مختلف را طی سال‌های اخیر آغاز کرده‌ایم. باید دقت داشت که اصلاح نظام بانکی اقدامی بسیار پیچیده و بلندمدت است.
وی با بیان اینکه در طول 3 دهه گذشته شاهد شکل‌گیری بانک‌های ناتراز بوده‌ایم، تصریح کرد: نقدینگی کنترل نشده ناشی از ناترازی بانک‌هاست که خود را به صورت اضافه برداشت از بانک مرکزی و معوقات در اقتصاد نشان می‌دهد. رئیس شورای پول و اعتبار ضمن تاکید براینکه ما این موضوع را مورد هدف قرار دادیم و به دنبال اصلاح نظام بانکی هستیم، افزود: در دولت گذشته اقدامات خوبی در خصوص جمع‌آوری موسسات غیرمجاز انجام شد و تقریبا 99.8درصد از سپرده‌گذاران این موسسات تعیین تکلیف شدند.
همتی درباره طرح اصلاح نظام بانکی هم گفت: نمایندگان مجلس در حال بررسی طرحی هستند که می‌تواند مبدا یکسری تحولات باشد و اگر بتوانیم هماهنگ این طرح را پیش ببریم، اتفاقات خوبی در سال‌های آینده! برای نظام بانکی رخ می‌دهد؛ و از دل این خبر هم جز شیوه امید تراشی رئیس کل بانک مرکزی، امیدی واقعی در دلها تراوش نمی‌کند. جناب همتی که در زمینه اطلاع‌رسانی در شبکه مجازی اینستاگرام و پیام دادنهای یک طرفه استاد شده است چرا پاسخ قانع‌کننده به خشم و رنجش مردمانی که با هزار و یک امید سفارش خرید به یک خودروساز داخلی داده‌اند اما حال به دلیل آنچه بهرام شریعت رئیس هیئت مدیره شرکت "مدیران خودرو" در خصوص ابراز دلخوری شدید مردم مطرح شده و با هزار و یک احتیاط ناشی از پیامدهای انجام این مصاحبه می‌گوید نمی‌دهد!؟ شریعت با هزار احتیاط ناشی از دلخور نشدن مدیران بانک مرکزی یا وزارت صمت ترجیح می‌دهد هزاران مشتری "مدیران خودرو" در ابهام سرنوشت وجوه واریز شده بمانند، چون همان‌طور که خود می‌گوید: ما الان به مشکلی خوردیم که بانک مرکزی از یک ماه و نیم پیش یک بسته سیاستی جدید داشته که این بسته سیاستی سیستم را متوقف کرده و در نتیجه کارهایی که از قبل در مسیر اجرا بودند متوقف شدند!
و اگر رئیس کل بانک مرکزی که مردم را برای تقویت ارزش پول ملی به آینده رشد اقتصادی حواله می‌دهد از سوی روابط عمومی خود در جریان نقدهای دردمندانه و در عین حال محتاطانه رئیس هیئت مدیره مدیران خوردو قرار نگرفته است بار دیگر به گوشه‌ای از فرازهای بهرام شریعت اشاره می‌کنیم تا بلکه این بار اگر کسی مانع دسترسی وی به مشکل این خودروساز شده است، بداند که مردم چشم انتظار پاسخ قانع‌کننده هستند. اگر هم مدیران خودرو گزافه‌گویی کرده است که چنین مباد، پس دلیل نادیده گرفته شدن حقوق سفارش‌دهندگان چیست!؟ شریعت در خصوص زخمی که مدیران خودرو از تغییر سرنوشت سرپرست وزارت صمت خورده و حال باید منتظر همکاری و مساعدت سرپرست جدید باشد گفت: گفته شده وزیر می‌تواند این نامه را مستقیم به گمرک بزند تا مسئله سیستم جدید رفع و رجوع شود. پس از تهیه و ارائه نامه گزینه پیشنهادی وزارت رای اعتماد مجلس را نیاورد و حال باید منتظر باشیم تا گزینه جدید سرپرستی وزارت صمت نامه را به جریان اندازد!
رئیس هیئت مدیره مدیران خودرو در زمینه دلخوری ثبت نام‌کنندگان نیز که در نقطه مقابل تاخیر رخ داده مدعی جریمه شدن مشتریان به دلیل تاخیر در پرداخت اقساط خودروهای خریداری شده از مدیران خودرو شده‌اند و گلایه دارند افزود: این گونه نیست و ما در حال مذاکره با لیزینگ‌ها هستیم تا مشتریانی که به چنین مشکلی برخوردند، یک قسط آنها نیز به تعویق افتد و بابت قسط نیز از آنها بهره گرفته نشود. (تاخیر‌های چند ماهه با لطف شرکت یک ماهه!) البته یک مشکل دیگر هم وجود داشته و آن اینکه قسمتی از مواد اولیه مورد نیاز تامین شده به دلیل عدم اجازه ترخیص کشتی‌های حامل بار معطل شد و هم‌اکنون در حال تدارک انتقال آن با کشتی‌های‌ دیگری هستیم! که این هم بیشتر برای مردم به مانند وعده‌ای سر خرمن می‌ماند!
شریعت با بیان اینکه مشکل اخیر تنها ناشی از عدم محاسبه واقعا غیرممکن این امر بوده که بانک مرکزی سیستم قبل را به هر مصلحتی ناگهان تغییر داده و در عین حال و همزمان کشتی حامل مواد اولیه ما تحریم شد و حالا دست ما خالی مانده و مردم هم که تمام سرمایه ما هستند مغموم و آزرده‌خاطر شدند، افزود: حتی یک ماه تاخیر بدون محاسبه از قبل می‌تواند تمام فرآیند طبیعی یک مجموعه و برند به ویژه شرکت‌های دارای برنامه را مختل سازد.
او گفت: در واقع امروز شرکت "مدیران خودرو" 2 برابر تعهدات خود به مشتریان مواد اولیه دارد که بخشی از آن رسیده و بخشی هم که آماده تحویل است به دلیل مشکل رخ داده در سیستم جدید بانک مرکزی (قابل توجه آقای همتی!) معطل مانده که با توجه به درک و همراهی مدیران وزارت صمت، حل‌شدنی است و جای نگرانی نخواهد بود و خودروهای رسیده و آماده تحویل تا پایان شهریور به دست مشتریان خواهد رسید. و البته آقای رئیس کل بانک مرکزی اذعان دارند که در باور افکار عمومی این فقط یک دلگرمی برای گذران زمان و امیدی است که نسخه توصیه شده از سوی "دولت تدبیر و امید" است!