آقای رئيس جمهور ! حالا حرف ها و ناگفته ها را بگوييد

آرمان ملي- 7 سال است که همه منتظرند رئيس‌جمهور با مردم بي‌پرده از مشکلات و محدوديت‌هايي که باعث شده دولت نتواند در تحقق اهداف و وعده‌هاي خود کامل موفق باشد، خبر داريد، سرمايه اجتماعي دولت به واسطه نگفتن‌ها و محدوديت‌هايي که باعث برخي ناکارآمدي‌ها شده ريزش کرده ‌است؟ از پايگاه راي 24ميليوني‌تان تنها درصد ناچيزي باقي ماندند؟ امروز حاميان رئيس‌جمهور نيز به واسطه برخي نگفتن‌هاي دولت در تنگنا قرار دارند. حمايت از دولت وظيفه رسانه‌هاي حامي دولت است اما در شرايطي که خود دولت هم از ناگفته‌ها بگويد و مردم را از آنچه در پشت پرده مي‌گذرد آگاه کند. کمتر از يک سال از عمر دولت تدبير و اميد باقي مانده و دولت به افتتاح پروژه‌هاي عظيم مشغول است اما مساله گفت‌وگوي صريح با مردم همچنان حلقه گمشده ارتباطي ميان دولت و ملت است. چشم بر هم بگذاريد اين 9 ماه نيز به پايان خواهد رسيد؛ حداقل يکبار هم که شده از ناگفته‌ها بگوئيدو موانعي که نمي‌گذارند دستاورد‌هاي مثبت دولت به کام مردم شيرين شود. رئيس‌جمهور در نشستي خبري که با حضور مديران ارشد رسانه‌ها برگزار شد با اشاره به گذشت 7 سال از عمر دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم اظهار کرد: کمتر از يکسال فرصت خدمت براي ما باقي مانده و امروز بسيار مهم است که ببينيم در طول 7 سال قبل چه اقداماتي انجام شده است، دولت چه خدماتي را مطرح کرده و دستگاه اجرائي چه اقداماتي را انجام داده و چگونه بايد اين خدمات را به مردم ارائه کنيم.
اهم سخنان حسن روحاني از اين قرار است:
ارائه خدمت بدون‌مقايسه زماني يا مقايسه با دولت‌هاي قبل براي مردم کمي سخت است و تبيين شرايطي که در آن قرار گرفته‌ايم يکي از ضرورت‌ها است؛ از آغاز دولت تا امروز ما سخت‌ترين شرايط را روبه‌روي خود مي‌بينيم. ما اولين دولت بعد از انقلاب هستيم که در شرايط تحريم کار خود را آغاز کرده‌ايم. شرايط اقتصادي و سياسي براي همه روشن است و در طول اين 6 سال هم سال اول و دوم در شرايط تحريمي بوده‌ايم؛ سال 93 تا اواخر 94‌، سپس در سال 97 در تحريمي بسيار شديد و بي‌سابقه بوديم، از سال قبل هم با موضوع کرونا مواجه شده‌ايم.
ممکن است جايي خدمت ما از گذشتگان بيشتر و جايي کمتر بوده و نقاط ضعف و قوت داشته باشيم، اما هر موفقيتي که داشته‌ايم در سايه حضور مردم و رهنمودهاي مقام معظم رهبري بوده است؛ نقاط قوت ما متعلق به ملت و نقاط ضعف ما براي ماست. مي‌توان گفت در 7 سال گذشته از نظر سياسي و اقتصادي شرايط استثنايي بوده است؛ مقايسه عملکرد دولت‌ها بر عهده رسانه‌ها است نه دولت، تبيين و نقد بر عهده رسانه‌هاست و دولت کار خود را انجام مي‌دهد. در اين فرصت باقي‌مانده مثل قبل از نقد رسانه‌ها استقبال مي‌کنيم و مي‌دانيم اگر انتقادات از روي دلسوزي مطرح شود، موجب بهبود و کمال امور خواهد شد. بايد ميان انتظارات مردم و ظرفيت‌هاي موجود تناسبي وجود داشته باشد. در هر دولتي، در هر مقطعي اگر انتظارات مردم را بيش از حد بالا ببريم همواره شکست خورده‌ايم؛ اگر هر دولتي بالاترين خدمت را ارائه دهد اما انتظارات مردم را بالا ببريم، شکست خورده‌ايم؛ انتظارات بايد در حد واقعيت‌هاي جامعه باشد.


آنچه دشمن به دنبالش بوده اينکه اقتصاد را برهم بريزد و به قول خودشان به سمت فروپاشي برويم اما با کمک مردم اين اتفاق رخ نداد. وقتي ما در قدرت دفاعي چيزي بالاي اس300 توليد کرديم و موشک کروز دريايي را همين هفته قبل رونمايي کرديم، اين نشان‌دهنده افزايش توانمندي است. ارائه قطعنامه عليه ايران آن هم راجع‌به تحريم تسليحاتي و اينکه تبليغ 42 ساله‌شان اين بوده که تسليحات ايران عليه جهان است و آن وقت در همان شوراي امنيت فقط يک راي بياورند؛ اين يعني قدرت ما.
در دولت سه‌ لايحه شفافيت، تعارض منافع و مبارزه با فساد اداري را به مجلس دهم داده‌ايم، اما فرصت بررسي فراهم نشده است؛ اين لوايح را مجددا به مجلس يازدهم داده‌ايم. تصويب اين لوايح در مجلس کار بزرگ دولت در زمينه مبارزه با فساد خواهد بود. اينکه من اين همه در دولت تلاش مي‌کنم سهام در بورس عرضه شود، يکي از دلايلش اين است که از وقوع فساد جلوگيري شود.
نظام ما ويژگي‌هاي خاص خود را دارد. نظام ما حزبي نيست. اگر اينطور بود کار به يکي دو حزب سپرده مي‌شد و در هر دوره حزبي قدرت را به دست مي‌گرفت. کار سختي است که به عنوان مثال دولت دست يک جناح و مجلس دست يک جناح باشد و کار پيش رود. البته الان هم اينطور نيست. اگر در کرونا ما پيش مي‌رويم براي اين است که يک ستاد داريم که تصميم آن مورد حمايت شوراي عالي امنيت ملي و رهبري است و مي‌تواند براي محرم و بازار و مدرسه هم تصميم بگيرد. البته در کرونا انصافا همه دست به دست هم دادند و در برجام هم همه مسائل اساسي در شوراي عالي امنيت ملي مطرح مي‌شد و هفت جلسه طولاني براي تصويب آن در اين شورا برگزار شد.
فشار حداکثري از ديد همه صددرصد شکست خورده است. اين فشار براي مجبور کردن ايران به رفتن به پاي ميز مذاکره در حالت ضعف بود؛ عين اين کار را اواخر سال‌هاي 93 و 94 هم انجام دادند و قيمت نفت را کاهش دادند تا ما در فشار براي توافق قرار بگيري. اين کار را رژيم اسرائيل و عربستان طراحي کردند اما تاثيري نداشت. هدف آمريکايي‌ها اين است که ما را در حالت قدرت دلار و ضعف ريال پاي ميز مذاکره بکشانند؛ اين کار امکان‌ناپذير است و ديدند که نشد. آمريکايي‌ها مي‌خواستند کشور را به بحران بکشانند و مردم به خيابان‌ها بيايند اما دچار شکست قطعي و حتمي شده‌اند. ترامپ حرف‌هاي زيادي مي‌زند؛ يک‌مرتبه گفت اگر در انتخابات پيروز شوم در ماه اول با ايران توافق مي‌کنم اما اخيرا گفته منظور من هفته نخست رياست‌جمهوري دوره جديد بوده است. اگر توافق به معناي بازگشت به برجام است، همين امروز هم اين توافق انجام مي‌شود؛ اما اگر بخواهند کار ديگري انجام دهند و فشاري به ملت ايران تحميل کنند دستيابي به توافق امکان‌پذير نخواهد بود.
در داستان کرونا صادرات و واردات ما متوقف شد و بازگشت پول‌ها کمي به مشکل خورد؛ اما تصميم دولت ايجاد بي‌ثباتي در اقتصاد نيست. اينکه مي‌گويند دولت کسري بودجه دارد و مي‌خواهد با بالاوپايين کردن قيمت ارز پول خود را تامين کند، کاملا نادرست است. چنين چيزي وجود ندارد و ما به ثبات اقتصادي بسيار نيازمنديم. کسري بودجه امسال و سال بعد ما هم تامين است و در اين زمينه مشکلي نداريم.
گاهي گفته مي‌شود روحاني گفته من 100 روزه مسائل را حل مي‌کنم؛ اين يکي از نکاتي بود که نادرست در برخي رسانه‌ها مطرح شد. همانطور که مقام معظم رهبري فرموده‌اند رسم بر اين است که بسياري از دولت‌ها يک برنامه 100 روزه و يک برنامه 4 ساله براي خود اعلام مي‌کنند. من نيز قبل و بعد از پيروزي در انتخابات اعلام کرده‌ام که اين دو برنامه را دارم؛ طبيعي است که همه مشکلات مردم در100 روز حل نمي‌شود، اما مي‌شود زمينه حل بسياري از مشکلات را فراهم کرد. خيلي مهم است به جاي اينکه مردم فکر کنند مشکلات موجود براي دولت موضوعي مهم نيست و نمي‌خواهد مشکلات را حل کند يا به دولت تهمت‌هايي بزنند، مردم بدانند که دولت خواسته و تلاشش را کرده است. مردم رئيس جمهوري را انتخاب کردند تا او خادم آنها باشد و او نيز بايد به مردم توضيح دهد. اميدوارم در آينده از فرصت گفت‌وگو با مردم بيشتر استفاده کنيم. رسانه‌ها در کنار نقد دولت، که درست است و بايد انجام دهيد، کارهاي دولت را هم براي مردم توضيح دهند.