حق مطلب درباره محرم ادا نشده است

مجید مجیدی با تاکید براینکه فیلم مثل کتاب نیست که وقتی ساخته شد آن را بتوان تغییر داد، گفت: اگرچه آرزو دارم فیلمی درباره امام رضا (ع) و امام حسین (ع) بسازم، ولی پرداختن به چنین شخصیت‌هایی سخت است و حساسیت‌ها کا را برای فیلمساز دشوار می‌کند.
به گزارش ایسنا، مجید مجیدی - کارگردان فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» - با بیان اینکه ساخت فیلم درباره امام حسین (ع) جزو آروزهایش بوده است، گفت: همیشه دغدغه داشتم که فیلمی درباره امام رضا (ع) بسازم و مستندی هم سال‌های دور کار کرده بودم و درواقع دلم می‌خواست فیلمی درباره ساحت امام رضا (ع) و نیز امام حسین (ع) داشته باشم، اما پرداختن به این مقولات کار سختی است چون احتیاط‌‌های زیادی برای آن وجود دارد. جا دارد در این باره به فیلم آقای درویش درباره امام حسین (ع) - رستاخیز- اشاره کنم که شاهد بودم چه رنجی کشیدند و قطعا برکات این کار نصیب ایشان خواهد شد با این حال همان اتفاق‌ها نشان می‌دهد که حساسیت‌ها کار را برای فیلمساز در این حوزه سخت می‌کند. 
او با اشاره به آنچه برای فیلم «رستاخیز» پیش آمد، افزود: فیلم، کتاب نیست که تغییر کند. وقتی فیلمی ساخته می‌شود آن را به راحتی نمی‌توان تغییر داد. من هم آرزو داشتم که فیلم بسازم ولی باید بسترهایش آماده باشد. درباره فیلم پیامبر نیز همراهی خوبی صورت گرفت ولی خیلی سخت بود و باید همه پای کار باشند تا به نتیجه برسیم. با این حال امیدوارم این اتفاق بیفتد تا بتوانم آنچه را می‌خواهم بسازم. 
او که صبح چهارشنبه، پنجم شهریور ماه در نشست خبری سوگواره فیلم کوتاه «سوگ در خانه» صحبت می‌کرد، درباره این رویداد که به همت موسسه خیریه راه ایمان برگزار می‌شود، درباره ضرورت برپایی این رویداد توضیح داد: در شرایط کرونایی بیش از هر چیز احساس می‌شد که عزاداری‌های ایام محرم که هر سال با شور و شعف بود به طور طبیعی نمی‌شود مثل سال‌های قبل در تکایا برگزار شود. از سوی دیگر همیشه فکر می‌کردم این روزهای محرم آنقدر ظرفیت‌های گسترده نمایشی و فرهنگی دارد که افسوس می‌خوردم چرا به این همه ظرفیت ایام محرم در حوزه‌های مختلف هنر پرداخت نکردیم، البته در تجسمی و نمایشی کارهایی شده مثل آنچه آقای فرشچیان انجام دادند ولی واقعا حق مطلب به اعتقاد من ادا نشده است، چون ماه محرم مرز نمی‌شناسد و از ادیان هم عبور می‌کند.


مجیدی که مدیر این رویداد است، افزود: ما فکر کردیم که ایام کرونایی فرصت خوبی است تا به وجوهی که اشاره کردم بپردازیم و آن را به لحظات و تصویرهای ماندگار تبدیل کنیم چون کرونا بالاخره خواهد رفت وخوب است که از این روزها چیزی ثبت شود. از آنجا که ستاد کرونا تاکیداتی برای عزاداری در این روزها داشت و مراجع هم توصیه کردند این امر فراموش نشود و عزاداری‌ها در خانه باشد فکر کردیم این شرایط فرصتی برای بروز خلاقیت‌هاست. بنابراین از همه فیلمسازان بخصوص جوان‌ها دعوت می‌کنم که حضور جدی داشته باشند و در یک محدوده کوچک خلاقیت خود را 
نشان دهند.
وی تاکید کرد: اینکه گفتیم هر کسی از خانه‌اش فیلم بگیرد به این معنی نیست که هر کسی دوربین دست بگیرد و از اعضا خانواده‌اش هنگام عزاداری فیلمبرداری کند، برای ما دیدگاه و داشتن خلاقیت مهم است. سطح توقع ما بالاست و اگر گفتیم با امکانات ساده باشد به این معنی نیست که خیلی ساده و ژورنالیستی و تلویزیونی باشد چرا که داشتن ایده بسیار مهم است.
مجیدی در ادامه درباره اینکه آیا از فیلمسازان برجسته هم برای شرکت در این رویداد دعوت کرده است، از نرگس آبیار و سید رضا میرکریمی به عنوان عضو هیات داوران این رویداد نام برد و اضافه کرد: رایزنی‌هایی را با انجمن سینمای جوانان انجام دادیم که استقبال هم شد و آن‌ها پوستر جشنواره را در سایت گذاشتند و ما امیدواریم ظرفیت بالای اعضاء این انجمن در این امر مهم شرکت کند. 
او درباره بین‌المللی کردن این رویداد نیز گفت: قطعا چنین ظرفیتی وجود دارد و به نظرم این رویداد مناسبتی محرم تنها جشنواره‌ای است که می‌شود عنوان «جهانی» را به آن اطلاق کرد، چرا که حتی بزرگان سیاسی مثل گاندی هم از امام حسین (ع) به عنوان شخصیتی برجسته نام می‌بردند و این ظرفیت نشان می‌دهد که چنین رویدادی می‌تواند گسترده شود. 
وی یاداور شد: من در تبت که بودم، دیدم بودایی‌ها چه توجهی به عزاداری ماه محرم و شخصیت‌های برجسته عاشورا دارند. به واسطه مَنش ماه محرم می‌توان خصلت‌ها و زیبایی‌های آن را به دنیای امروز نشان داد و امیدوارم امکانی باشد تا از سال‌های آینده این جشنواره را جهانی کنیم و از فیلمسازان دنیا دعوت کنیم تا در آن شرکت کنند.
این کارگردان در عین حال درباره اینکه این جشنواره بخاطر شرایط کرونا برپا شده و در سال‌های آینده چه چشم‌انداز و رویکردی دارد، گفت: هنوز چشم‌انداز گسترده‌ای برای این رویداد وجود ندارد و من چون از قبل تعاملاتی با این موسسه داشتم به آن‌ها کمک کردم، ولی اینکه در سال‌های آینده چه می‌شود را باید بگذاریم زمان بگذرد تا تبیین شود و الان نمی‌دانیم، چون براساس موقعیت تصمیم گرفتیم.
در ادامه این نشست رهبر - دبیر جشنواره - هم با اشاره به اینکه «با توجه به شیوع کرونا و به دلیل اینکه این موسسه تحت اشراف آیت‌الله سیستانی است و با تاکید ایشان بر فضای مجازی برنامه‌ریزی برای چنین رویدادی تدارک دیده شد» گفت: برای نفر  اول 5 سکه، نفر دوم 3 سکه، نفر سوم دو سکه و نفر چهارم تا دهم، یک سکه جایزه درنظر گرفته شده و البته جایزه مردمی هم خواهیم داشت که انتخاب و نمایش فیلم‌ها با همراهی شرکت «نماوا» انجام خواهد شد.
او پایان شهریور را مهلت ارسال فیلم‌ها اعلام کرد و گفت: تا اربعین هیات انتخاب 40 فیلم را می‌بیند و زمان اختتامیه و تقدیر هم 12 آبان و شب ولادت پیامبر اسلام است که بر اساس وضعیت کرونا برای چگونگی مراسم اختتامیه تصمیم گیری می‌شود.