منتظر موج سوم کرونا باشید

آفتاب یزد – گروه شبکه: باز هم تعطیلی چند روزه و مردم بی‌مبالاتی که در این برهه حساس کرونایی بار سفر بسته اند. این عده انگار اصلا متوجه شرایط بحرانی‌ای که بیماری کرونا برای کشور ایجاد کرده نیستند که تعطیلات پیش رو را بهترین فرصت برای سفر دیده اند. جالب اینجاست که هشدارهای مقامات بهداشتی هم مبنی بر سفر نرفتن در این ایام، بر روی آنها اثری ندارد. این در حالی است که آنها با این سفرهای بی‌جا وضعیت را از آنچه که هست بدتر و شاید حکم مرگشان را امضا کنند و از همه بدتر به خستگی کادر درمان بیفزایند. در حال حاضر بنا به گفته سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا،ترافیک نیمه سنگینی در دو محور هراز و چالوس حاکم است. این در حالی است که هنوز برای عده‌ای تعطیلات آغاز نشده. این یعنی فاجعه به خصوص آنکه استان مازندران و گیلان همچنان از لحاظ کرونا در وضعیت قرمز به سر می‌برند.
> وضعیت وخیم گیلان
در این راستا دکتر سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در گفتگو با ایسنا گفته است:« استان گیلان در اسفندماه گذشته شاهد خیز شدید بیماری در کلیه شهرستان‌های استان بود. از اوایل فروردین ماه سیر نزولی در موارد ابتلا و بستری شروع شد و در خرداد به پایداری نسبی رسید. علیرغم توصیه‌های اکید بهداشتی، از تیر ماه شاهد روند افزایشی در موارد ابتلا و بستری روزانه در اغلب شهرستانهای استان هستیم؛ به طوری که شهرستان‌های رشت، آستارا، آستانه اشرفیه، رودبار، لاهیجان، لنگرد و ماسال در وضعیت قرمز و شهرستان‌های املش، بندانزلی، رضوانشهر، رودسر و سیاهکل در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند.»
> شرایط تهران بی‌ثبات و شکننده است


علی رغم بی‌توجهی برخی از مردم به این موضوع، مقام‌های بهداشتی باز هم هشدار می‌دهند تا شاید آنهایی که تصمیم دارند در این تعطیلات چند روزه به سفر بروند منصرف شوند و در خانه بمانند. در این خصوص فرمانده ستاد مبارزه با کرونا شهر تهران گفت: «توصیه اکید ما این است که مردم از سفر اجتناب کنند چرا که معتقدیم اگر این سفرها اتفاق افتد پیک‌های بعدی زودتر از آنچه که در انتظارش هستیم رخ دهد‌ و به خستگی کادر درمانی منجر شود و بر استمرار کار و خدمت‌رسانی تاثیر منفی بگذارد.» به گزارش ایلنا، علیرضا زالی با اشاره به آخرین آمار بستری و ابتلا در پایتخت گفت: «تهران کماکان در بین استان‌های قرمز است. میزان مراجعان سرپایی در ۲۴ ساعت گذشته بالغ بر ۵هزار و ۴۰۰ نفر بودند که از این میزان،‌۴۷۰ نفر نیاز به بستری داشتند که از این میزان ۱۲۳ نفر نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه داشتند». زالی ادامه داد: «آمار تهران با ۲۴ ساعت قبل خود تفاوت چشمگیری را نشان نمی‌دهد. ظرفیت استفاده از تخت‌ها و میزان ابتلا در تهران اگرچه نسبت به هفته قبل کاهش با شیب ملایم را نشان می‌دهد اما به دلیل شرایط خاص استان و به ویژه شهر تهران بی‌ثبات و شکننده است و می‌توانند هرگونه تغییر منجر به افزایش پیک بیماری شود.» او در پاسخ
به این سوال که توصیه به هموطنان برای تعطیلات پیش رو چیست گفت:« در تهران الگوی همه گیر شناسی بیماری نشان می‌دهد وقتی حجم قابل توجه سفر برون شهری رخ می‌دهد با تاخیر زمانی دو تا سه هفته بعد با فراز آماری جدی‌تری در میزان ابتلا، مرگ و میر و میزان بستری روبرو بوده‌ایم، کما اینکه تعطیلات عید نوروز، ‌عید فطر و تعطیلات خرداد ماه این نکته را اثبات می‌کند، ‌در نتیجه یکی از عوامل پرخطر سفرهایی است که صورت می‌گیرد به ویژه که اکنون برخی استان‌ها در وضعیت قرمز قرار دارند و هرگونه تردد می‌تواند به چرخش ویروس در مجموع سفرها کمک کند.»
> با هر بار سفر رفتن آمار فوتی‌ها زیاد می‌شود
از سوی دیگر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید:«طبق بررسی‌ها معمولا دو تا سه هفته پس از هر دوره تعطیلات چند روزه در کشور که شاهد افزایش سفرهای برون شهری می‌باشیم، موارد مراجعه به مراکز درمانی افزایش یافته و حدود دو هفته پس از افزایش موارد بستری، شاهد موارد فوتی بیماری می‌باشیم. با توجه به شرایط خاص حاکم بر کشور در این مقطع همه‌گیری بیماری، اقدام به هر گونه سفر می‌تواند منجر به افزایش ابتلا و مرگ هموطنان باشد. با عنایت به تعطیلات پیش رو از کلیه مردم خواهشمندیم از هر گونه اقدام به سفر غیرضروری پرهیز کرده و با همراهی عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) شاهد برپایی محرمی سرشار از معنویت و آمیخته با شور و شعور حسینی در اقصی نقاط کشور عزیزمان باشیم.»
> از کرونا بترسید و سفر نروید
در این میان کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز از مردم درخواست کرده‌اند که به خاطر عزیزانشان دراین تعطیلات پیش رو سفر نروند.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:« من خیلی دلم مسافرت میخواد ولی بابت هتل رفتن و خونه گرفتن بخاطر گرونا نگرانم چجوری میشه که تو این اوضاع مردم میرن سفر»
دیگری نوشت:«شهر خلوت شده همه رفتن مسافرت! در این حد ملت باحالی داریم یعنی!! اصلا انگار کرونا وجود نداره!»
کاربر دیگری گفته است:« مسافرت رفتن تو این اوضاع یعنی حماقت محض. از کرونا بترسید»
کاربران دیگر نوشته اند:« چه قدر عالی موج بعدی کرونا با مسافرت رفتن مردم از پنج شنبه تا یک شنبه شروع میشه یعنی بیچاره شدیم رفت و حالا حالا هم این کرونا نمیره»، «۲ هفته آینده اوج بیماری کرونا در ایران است. استان‌های با تردد بیشتر احتمال خطر اوج بیماری را به نسبت بقیه نقاط کشور دارند. فقط با شکستن زنجیره سرایت کرونا می‌تونیم جان سالم از ویروس در به بریم! لطفا سفر نروید»، « لطفا سفر نروید. ایام را به کام خودتون و دیگران تلخ نکنید. لطفا خانه بمانید و جز به ضرورت خارج نشوید! کرونا شوخی ندارد. جان خود و عزیزانمان را به خطر نیندازید.»، « توصیه بهداشتی: لطفا سفر نروید خبر ترافیکی: محور کرج - چالوس بار سنگین ترافیکی دارد نتیجه اخلاقی: یک عده از هموطنان همیشه در صحنه، فاقد درک و شعور هستند پس ببندید این جاده‌ها را»، « خدا سونامی مسافرت آخر هفته را بخیر کند! در تعطیلات پایان هفته دو میلیون نفر راهی سفر می‌شوند. مسئولان هم فقط توصیه می‌کنند سفر نروید! قطعا مردم‌ هم نمی‌روند! جای تعجب است که دولت تماشاچی شده و اقدام جدی‌ای برای مقابله انجام نمی‌دهد»
استاندار تهران: تعطیلات کابوس ستاد مقابله با کرونای پایتخت
استاندار تهران با تاکید بر لزوم آموزش زندگی توام با کرونا به مردم گفت: باید سعی کنیم حساسیت‌سازی و آمادگی درازمدت در جامعه ایجاد کنیم. به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی کرونا را بیماری جدی برشمرد که ماهیت پیچیده و ناشناخته‌ای دارد و به این زودی‌ها از جهان حذف نمی‌شود و تمامی سازمان‌ها و ارگان‌ها برای مقابله با آن نیاز به آمادگی درازمدت دارند. وی محدودیت‌های اعمال شده در تهران را عاملی مهم در کنترل بیماری در طی این دوران دانست و فرهنگ بالای مردم و اعتماد مردم به نیروی انتظامی را در اجرای این مداخلات مهم برشمرد و گفت: در ادامه این مسیر ترویج و ارتقای فرهنگ پیشگیری در جامعه بسیار مهم است. دکتر بندپی بر جلوگیری از فرسودگی و خستگی کادر بهداشت و درمان و تمامی افرادی که در نبرد با این بیماری درگیر هستند تاکید کرد و افزود: پیشگیری مهمترین راهکار در این زمینه است و مردم باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفاظتی زنجیره بیماری را قطع کرده و میزان شیوع را کاهش دهند.استاندار تهران، تعطیلات را کابوسی برای ستاد مقابله با کرونای پایتخت ذکر کرد و گفت: متاسفانه تعطیلات عواقب بدی از نظر افزایش شیوع و آمار بیماری در پی داشته است. بنابراین باید با اعمال محدودیت‌ها کمک کنیم تا زنجیره بیماری قطع و بیماری مهار شود و نیروی انتظامی نقش ارزنده‌ای در نظارت بر اعمال محدودیت‌ها داشته است.