اخبار کوتاه


پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت
درگذشت حجت الاسلام حسینیان

حضرت آیتالله خامنهای در پیام تسلیتی در پی درگذشت حجت الاسلام حسینیان خاطرنشان کردند: مقاومت و خستگیناپذیری و صراحت این روحانی مجاهد در مواضع بحق انقلابی، برجسته و نمایان بود. در پیام رهبر انقلاب آمده است:درگذشت روحانی مبارز و انقلابی جناب حجةالاسلام آقای حاج شیخ روحالله حسینیان رحمةاللهعلیه را به خاندان مکرم و بازماندگان و دوستان و همکاران ایشان تسلیت عرض میکنم. مقاومت و خستگیناپذیری و صراحت این روحانی مجاهد در مواضع بحق انقلابی، برجسته و نمایان بود. رحمت و رضوان الهی بر او باد.

سرپرست وزارت صمت با استجازه رهبر

معاون پارلمانی رییس جمهور با بیان اینکه رییس جمهور با استجازه از رهبری ، سرپرست وزارت صمت را تعیین کرده است، اظهار کرد: هفته گذشته نماینده ای در این زمینه تذکر داد و رییس مجلس تذکر را وارد دانست، اما من قبلاً به صورت حضوری به نمایندگان گفته بودم که تعیین سرپرست با استجازه رهبری بوده است. گفت:به گزارش ایسنا، حسینعلی امیری گفت: رییس جمهور از ظرفیت اصل۵۷ قانون اساسی استفاده کرده و در حال بررسی بهترین گزینه برای این وزارتخانه است و بعد نهایی شدن جمع بندی ها، وزیر پیشنهادی معرفی می شود. امیری با اشاره به وجود استجازه مکتوب رهبری وجود دارد، ابلاغ استجازه به مجلس شورای اسلامی مربوط به اختیارات دفتر رهبری است و اگر دفتر صلاح بداند به مجلس ابلاغ می کند. ابلاغ استجازه در حوزه اختیارات دولت نیست.

آمریکا بدنبال اتحاد علیه ایران

وزیر امور خارجه آمریکا با ورود به بحرین خواستار اتحاد کشورهای خلیج فارس علیه ایران شد.به گزارش ایسنا، مایک پمپئو، پس از ورود به بحرین در توییتر نوشت: خوشحالم که امروز به خلیج فارس وارد شدم و بحرین اولین توقفگاهم است. ما اکنون بیش از هر زمان دیگری برای مقابله با ایران و ایجاد صلح و شکوفایی پایدار به اتحاد خلیج فارس نیاز داریم.پمپئو درباره معاهده صلح رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی گفت: معاهده آبراهام نشان می دهد صلح دست یافتنی است. غنیمت شمردن فرصت بسیار مهم است.وزیر خارجه آمریکا پیش از این نیز در سفر به قدس اشغالی مدعی حمایت کشورهای خلیج فارس از موضع آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شده بود.

درخواست انتشار مذاکرات هیأت وزیران

عضو حقوقدان شورای نگهبان عنوان کرد: هیأت وزیران و سایر نهادهای تصمیم گیر، داوطلبانه در جهت شفافیت گام بردارند و مذاکرات خود را منتشر کنند.به گزارش ایلنا، هادی طحان نظیف در توییتر نوشت: بخش دیگری از مشروح مذاکرات شورای نگهبان منتشر شد.وی تاکید کرد: همزمان نسخه برخط آن نیز در سامانه جامع نظرات شورای نگهبان قرار دارد که برای عموم قابل مشاهده است.عضو حقوقدان شورای نگهبان آورده است: هیئت وزیران و سایر نهادهای تصمیمگیر نیز داوطلبانه در جهت شفافیت گام بردارند و مذاکرات خود را منتشر کنند.

راه اندازی سامانه پرسش وزارت خارجه

همزمان با گشایش میز خدمت کنسولی، «سامانه الکترونیکی پاسخگوئی به سئوالات ایرانیان خارج از کشور» به منظور رفع مشکلات هموطنان به آدرس porsesh.mfa.ir آغاز به کار کرد. .به گزارش ایلنا سامانه مذکور (موسوم به سامانه پرسش) که به همت «دبیرخانه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور» راه اندازی شده است، به صورت چت آفلاین یا تیکتینگ
( Ticketing) فعالیت خواهد داشت و با پشتیبانی شماری از پرسنل زبده کنسولی به سئوالات ثبت شده عموم کاربران و ایرانیان خارج از کشور به صورت مشروح پاسخ داده و ابهامات آنها را رفع خواهد کرد.سرعت عمل بالا، سهولت کاربری و کم هزینه بودن از ویژگی های «سامانه پرسش» است. کاربران با ورود به سامانه، ابتدا در قسمت «ثبت نام» ایمیل و رمز کاربری دلخواه خود را وارد کرده و بخش مرتبط به سئوال خویش را از میان شش گزینه «سجلات و احوال شخصیه»، «گذرنامه و روادید»، «امور دانشجوئی»، «حمایت های کنسولی و قضائی»، «تابعیت» و «سایر امور» انتخاب و سپس شرح درخواست خود را مکتوب کرده و ارسال می کنند.

ایران خواهان خرید تجهیزات نظامی روسیه

معاون نخست وزیر روسیه گفت: مقامهای ایرانی علاقهمند هستند که پس از لغو تحریمهای تسلیحاتی، از روسیه تجهیزات نظامی خریداری کنند. به گزارش ایلنا از تاس، «یوری بوریسوف» افزود: از جمله خریداران تسلیحات روسیه ایران است و من فکر میکنم که پس از رفع تحریمها، این کشور امیدوار به خرید به تسلیحات روسی است.

رای آوری شعارهای تند در انتخابات

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اگر در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدهای اصلی جریان اصلاحات تایید صلاحیت شوند، اصولگرایان رای نمی آورند، گفت: در غیر این صورت شعارهای تند و سنت شکن مثل شعارهای احمدی نژاد رای آور است چون به هر حال بخشی از جامعه احساسی رای می دهد و به کسی رای می دهد که مطابق میل او صحبت کرده و وعده دهد.جلال جلالی زاده در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه نمی توان گفت کدام جریان سیاسی در انتخابات ۱۴۰۰ دست بالاتر خواهد داشت، اظهار کرد: مردم بی تفاوت شده اند و معتقدند که هر دو جریان در ایجاد مشکلات آنها سهیم هستند، بنابراین پیش بینی رفتار مردم مشکل است.