قدردانی رئیس‌جمهوری از هیئت‌ها و عزاداران در رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی واکسن ساخته شده در دیگر کشورها به فوریت خریداری شود

رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با وزرای کشور و بهداشت، از رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی توسط متولیان هیئات، وعاظ، مداحان و عزاداران اباعبدالله الحسین‫(ع) در ایام سپری شده از ماه محرم، به ویژه در شب‌های تاسوعا و عاشورا، که در گزارش عبدالرضا رحمانی‌فضلی و سعید نمکی به عنوان روسای کمیته‌های امنیتی و بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا انعکاس یافته بود، ابراز خرسندی و قدردانی کرد.
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، روز یکشنبه در گفت‌وگو با سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به اخباری درخصوص دستیابی برخی کشورها به واکسن کرونا، دستور داد هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای خرید این واکسن و انجام مراحل آزمایشی و تشخیصی معمول انجام شود تا در صورت امکان هرچه سریع‌تر اقدامات موثر در این زمینه در کشور آغاز شود. رئیس‌جمهوری در ادامه افزود: با توجه به گستردگی موج دوم شیوع بیماری کووید 19، وزارت بهداشت، باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از خستگی و فرسودگی کادر درمانی کشور را فراهم کرده و در صورت لزوم نسبت به آموزش سریع‌تر نیروهای جدید و جایگزینی آنان، اقدامات لازم را انجام دهد. وی تاکید کرد که البته مهم‫ترین نکته در این زمینه آن است که مردم با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی مانع از ایجاد زحمت مضاعف و در نتیجه خستگی و فرسودگی برای حافظان و مدافعان سلامت کشور شوند که بیش از 6 ماه است در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا ایثارگرانه حضور دارند.
روحانی رفتار متدینانه و متعهدانه مردم در برگزاری شکوهمند و متفاوت سوگواری‌هایشان، همراه با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی را برآمده از فرهنگ غنی دینی مردم و تعهدشان نسبت به مسائل انسانی و نوع‌دوستی توصیف کرد و افزود: امیدوارم مردم در تمام مراسم‌ و آیین‌های پیش‌رو در ماه‌های محرم و صفر همچنان دستورالعمل‌های بهداشتی را به همین شکل دقیق رعایت کنند تا کسی در نتیجه شرکت در آیین‌های سوگواری امام حسین‫(ع) به بیماری کرونا مبتلا نشود.
رئیس‌جمهوری همچنین در واکنش به ابراز نگرانی وزرای بهداشت و کشور از موج جدید سفرهای تابستانی در روزهای تعطیل اخیر گفت: کسانی که در تعطیلات اخیر به سفر رفته‌اند، نباید اجازه دهند عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی ایشان، باعث اوج گیری مجدد شیوع کووید 19 شده و بر زحمات شبانه‌روزی و طاقت‌فرسای کادر درمانی در مقابله با موج دوم شیوع کرونا تاثیر منفی بگذارد. روحانی تصریح کرد: کسانی که به سفر رفته‌اند باید با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در اماکن شلوغ، مانع از وارد شدن آسیب به موفقیتی شوند که در مهار موج دوم بیماری کرونا حاصل شده است.


رئیس‌جمهوری همچنین در پیامی در پیامی با قدردانی از شهروندان و تمام بانیان مجالس و گردانندگان هیئات مذهبی با اشاره به ریشه‌های فرهنگ عاشورایی نوشت: «شیوع کرونا، تمام وجوه زندگی را در پهنه گیتی دگرگون ساخت و گریزی برای انسان امروز باقی نماند جز اینکه سازگارتر و منعطف‌تر شود. سازگاری با شرایط تازه و رعایت دستورالعمل‌ها نه تنها وظیفه‌ای شهروندی که امری اخلاقی و دینی است و قابل انتظار بود که شهروندان دین‌دار چه در ادای مسئولیت و چه در پایبندی به اخلاق، پیشگام باشند؛ که بحمدالله چنین شد. شکوه آیین‌های عاشورایی نه فقط در تجمعات متراکم، نه فقط در صف‌های طولانی و نه فقط در پرشماری مراسمات پرجمعیت که در خلاقیت و ایده‌هایی است که می‌خواهد در هر شرایط و در هر زمانه‌ای، یاد سالار شهیدان را در دل و زبان داشته باشند. محرّم امسال، جلوه‌ای پرشکوه از نهایت دلدادگی عزاداران حسین(ع) بود؛ آن هنگام که در مجاهدتی نوآورانه، مجالس کوچک و محلی را به کوچه‌ها بردند، مجالس بزرگ و نامدار را «برخط» به خانه‌ها آوردند و مجالس روضه و سینه‌زنی در فضای باز را به زینت نظم و فاصله آراستند. اینک دقیق‌ترین تصاویر از رعایت فاصله‌گذاری در حافظه‌ی جمعی ما تصاویری است که از عزاداری‌های امسال بر جای خواهد ماند و چه غرور و افتخاری گران‫سنگ‌تر از این. جامعه‌ی مدنیِ مذهبی ما، در دیگرخواهی، رواداری و مسئولیت‌پذیری، خوش درخشید و این بی‌گمان سرمایه‌ای برای آینده‌ی ایران است.
به عنوان رئیس‌جمهوری و خادم ملت ایران، از تمام شهروندانی که مسوولانه محدودیت‌ها را پذیرفتند سپاسگزاری می‌کنم؛ خاضعانه قدردان و ارج‌گذار تمام بانیان مجالس و گردانندگان هیئات مذهبی هستم آنان که به شایستگی امانت‌داری کردند و بر حفظ جان عاشقان امام حسین(ع) اهتمام ورزیدند که چه چیز ارجمندتر از زندگی و جان انسان. نمی‌توانم در برابر آنانکه به سنت حسینیِ امر به معروف اهتمام ورزیدند و منابر و فضاهای تبلیغی هیئت را به فرصتی برای آگاهی‌بخشی و دعوت شهروندان به مراعات بایدها بدل کردند، سر فرود نیاورم که چه معروفی بالاتر از دعوت به سلامتی. از مراجع عظام تقلید و علمای روشن‌اندیشی که با فتاوای خود راه گشودند عمیقاً سپاسگزاری می‌کنم. در پایان نیز باید به ابتکار الهام‌بخش مقام معظم رهبری که چراغ مراسم سالانه حسینیه امام(ره) را روشن نگاه داشتند و در تصویری بدیع و ماندنی، تنها خود پای منبر و روضه نشستند و اینچنین از هزاران میهمان «برخط» میزبانی کردند، ادای احترام کنم.
محرم نیز به مانند نوروز و رمضان امسال، مجالی برای بروز عقلانیت جمعی و مسوولیت‌پذیری ایرانیان شد؛ روزهای سختی گذشت و روزهای سختی می‌گذرد اما اندوخته‌ی مدنی و معنوی ما از این هنگامه‌های دشوار، ایران را در پیمودن مسیر توانمندتر خواهد ساخت».
سایر اخبار این روزنامه
چرا سینمای ایران کمتر به موضوع واقعه کربلا پرداخته است؟ سینما بدهکار عاشورا رضا دهکی تو برو خود را باش! رئیس‌جمهوری آینده چه چالش‌هایی را پیش روی خود خواهد داشت؟ دردسرهای دولت سیزدهم دومین صندوق سرمایه‫گذاری ETF بازدهی مناسبی خواهد داشت؟ صندوق پالایشی یکم زیر سایه اما و اگرها آخرین تحولات برجامی بررسی شد از منتفی شدن مکانیزم ماشه تا بیانیه ایران و آژانس یک فعال اقتصادی: با یدک‌کشی نام گشایش قصد توجیه رونق اقتصاد را دارند پنهان‌کاری مشکلات با رمز گشایش اقتصادی اتهام جدید ترامپ به رقیب دموکرات نذر اقلام بهداشتی در کاهش آمار بیماری کرونا چه تاثیری دارد؟ ماسک‌های سلامتی جایگزین قیمه‌های نذری قدردانی رئیس‌جمهوری از هیئت‌ها و عزاداران در رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی واکسن ساخته شده در دیگر کشورها به فوریت خریداری شود نخست وزیر ژاپن به دلیل بیماری و جلوگیری از «اشتباه در تصمیم‌گیری‌های مهم» کناره‌گیری کرد نصرالله: امارات به ترامپ و نتانیاهو خدمت مجانی کرد پاسخ به اسرائیل حتمی است