توصیه جدید تلویزیون: شیر و ماست نخورید پوکی استخوان می‌آورد!

یک پزشک در گفتگو با آفتاب یزد: صدا و سیما هیئت نظارت بر سلامت مردم دارد اما نمی‌دانم چرا چنین کارشناسانی سر از تلویزیون در می‌آورند آنهم با توصیه‌های اشتباه.
یک روز می‌گویند نیش زنبور برای درمان کرونا مناسب است روز دیگر مدعی می‌شوند که نمک خوردن باعث از بین رفتن کرونا می‌شود امروز هم که به مردم توصیه می‌کنند که شیر و ماست نخورید
آفتاب یزد- گروه شبکه: به جرات می‌توان گفت عجیب‌ترین اظهارات را تا به حال از سوی مهمان‌های برنامه‌های تلویزیونی شاهد بوده‌ایم که از قضا کارشناس هستند. همان‌هایی که صدا و سیما بدون آنکه در موردشان تحقیق کند یا مسئولیتی را در قبال گفته‌های این کارشناسان که بعضا هیچ پایه علمی ندارد، داشته باشد، به برنامه‌های تلویزیونی خود دعوت می‌کند تا از این طریق بتواند دیده شود و مخاطبانی را به سمت خود بکشد. دقیقا مثل همان کاری که بعضی از شاخ‌های بی‌هنر مجازی انجام می‌دهند. به تازگی نیز یکی از همین کارشناس‌های صدا و سیما مدعی
شده است که شیر و ماست باعث پوکی استخوان می‌شود. از همین رو به مردم توصیه می‌کند که به جای شیر و ماست کله پاچه بخورید! این کارشناس در توضیح این گفته خود می‌گوید:«آنهایی که شیر می‌خورند بیشتر دچار شکستگی و پوکی استخوان می‌شوند به این دلیل که طبع شیر سرد است و خوراکی‌هایی که طبع سرد دارند بلغم را زیاد می‌کند و بلغم باعث شکستگی استخوان می‌شود. ماست بدتر از شیر است خیلی‌ها فکر می‌کنند اگر ماست بخورند محافظ خوبی برای استخوان‌های خود دارند. این در حالی است که ماست اسید لاکتیک دارد و این اسید باعث می‌شود که کلسیم از استخوان کنده شود و در نتیجه فرد دچار پوکی استخوان گردد.» جالب اینجاست که این کارشناس در ادامه مدعی می‌شود که برخی از شرکت‌های بزرگ که با سلامتی مردم سرو کار دارند از برخی از کارخانجات شیر و لبنیات پول دریافت می‌کنند که تبلیغ شیر و ماست را بکنند.


> نخوردن شیر و ماست خطرناک است
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که بارها از سوی کارشناسان حوزه سلامت عنوان شده است که لبنیات از جمله شیر و ماست دشمن پوکی استخوان هستند از همین رو مردم را مدام تشویق به خوردن آنها کرده و می‌کنند. اما اینکه چقدر می‌تواند اظهارات این کارشناس صدا و سیما مبنی بر نخوردن شیر و ماست درست باشد، سوالی است که برای پاسخ آن سراغ یک پزشک رفته ایم. بابک قرائی مقدم با بیان اینکه نمی‌دانیم از دست برخی از این کارشناسان با این اظهارات اشتباه شان چه کنیم به آفتاب یزد می‌گوید: «تحقیقاتی که در تمام دنیا ثابت شده و پزشکان به طور مشخص و واضح به مردم به خصوص به بانوان تاکید می‌کنند، این است که مردم از لبنیات از جمله شیر و ماست استفاده کنند به این دلیل که مصرف لبنیات از روند پوکی استخوان جلوگیری می‌کند چرا که لبنیات حاوی کلسیمی است که در استخوان‌ها جذب می‌شود.» وی افزود:« یکی از معضلاتی که در ایران داریم عدم استفاده از شیر و لبنیات به دلایل مختلف است از جمله این که گفته می‌شد مواد به کار رفته در این لبنیات مضر است و این مسئله باعث شده بود که تبلیغات منفی در این خصوص صورت بگیرد و مردم کمتر سراغ لبنیات بروند یا در این میان عده‌ای از مردم هم هستند که شیر یا ماست دوست ندارند. این در حالیست که عدم مصرف شیر و ماست بسیار خطرناک است مخصوصا برای بانوان به این دلیل که روند پوکی استخوان در آنها جلوتر از آقایان است. یعنی بیشتر خانم‌ها در معرض پوکی استخوان قرار دارند.» این پزشک ادامه داد:« بنابراین اینکه گفته می‌شود که شیر و ماست باعث پوکی استخوان می‌شود کاملاً غلط است و توصیه اکید ما به مردم این است که حتماً از لبنیات استفاده کنند و به هیچ عنوان به این توصیه‌های غیرعلمی توجه نکنند.» قرائی مقدم با بیان اینکه وقتی صدا و سیما افرادی را دعوت می‌کند که این چنین توصیه‌های اشتباهی را به مردم می‌کند مسئولیت آن کاملا بر عهده صدا و سیماست، گفت:« این اظهارات به طور مشخص برخلاف توصیه‌های وزارت بهداشت است. جای تعجب دارد که صدا و سیما هیئت نظارت بر سلامت مردم دارد اما نمی‌دانم چرا چنین کارشناسانی سر از تلویزیون درمی‌آورند آنهم با توصیه‌های اشتباه.
یک روز می‌گویند نیش زنبور برای درمان کرونا مناسب است روز دیگر مدعی می‌شوند که نمک خوردن باعث از بین رفتن کرونا می‌شود امروز هم که به مردم توصیه می‌کنند که شیر و ماست نخورید. در حال حاضر مصرف لبنیات از جمله شیر در کشور بسیار پایین است اما همین جمله این کارشناس باعث می‌شود که این سرانه پایین‌تر هم بیاید.»
> واکنش کاربران
از سوی دیگر برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به اظهارات کارشناس صدا و سیما واکنش نشان داده اند.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «این حرفها را تحویل ملت ندین ما همینجوری جزء پایین‌ترین سرانه‌های مصرف لبنیات در دنیا هستیم کلی مشکلات بچه‌های این سرزمین به خاطر کمبود کلسیم است واقعا کی می‌خوایم یاد بگیریم از یافته‌های دانشمندان دنیا استفاده کنیم چرا ما فکر می‌کنیم تافته جدا بافته‌ایم تا کی میخواین برای کنترل فشار خون نمک تجویز کنید و برای محکم شدن استخوان نخوردن لبنیات؟ چرا کاری می‌کنید دنیا به ریشمون بخنده چرا مزخرفات روغن بنفشه ونیش زنبور عسل به عنوان درمان کرونا را جار می‌زنیم؟ تا کی حماقت، تاکی تحویل دادن اراجیف به مردم نا آگاه»
کاربر دیگری به طنز گفته است:« خب یکی دیگه از عذاب‌وجدان‌هام برطرف شد! کارشناس تغذیه گفت کله پاچه بخورید تا سه برابر شیر و ماست کلسیم جذب بدنتون میشه»
دیگری نوشت:« از قدیم قبل از اینکه علم پزشکی مدرن به وجود بیاد می‌گفتند شیر و لبنیات برای پوکی و دوام استخوان خوبه! اگر اینطوره که ایشون میگه یک فکت بده واقعا من حداقل نگذارم پدر و مادرم شیر و ماست بخورند!»
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد:« حالا توی ایران شیرها بی‌کیفیت شده دلیل نمیشه شیر بده. »