راهیان بهشت تشکیل جلسه دادند بررسی گزینه های جانشینی قالیباف

همدلی|معصومه معظمی: روز گذشته منتخبان اصلاح‌طلب شورای شهر تهران برای اولین بار پس از رای و انتخاب مردم تشکیل جلسه دادند. یکی از جدی‌ترین بحث‌هایی که قرار است در جلسات آینده منتخبان تهران انجام شود، انتخاب شهردار تهران و جایگزینی برای شهردار 12ساله اصول‌گرای این شهر، محمد باقر قالیباف است. البته مهندس الویری بعد از پایان جلسه گفته بودکه در این نشست فعلا در باره انتخاب شهردار تهران صحبتی نشده است. با این حال طبق اخبار رسیده گزینه‌های زیادی از جمله حسین مرعشی، محسن مهرعلیزاده، مرتضی حاجی، پیروز حناچی و علی عبدالعلی‌زاده، برای شهرداری تهران مطرح بوده‌اند ولی بر خلاف تصورات گذشته، ظاهرا محسن‌ هاشمی گزینه مدنظر منتخبان شورا برای شهرداری تهران نیست. چرا که با انصراف یکی از اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر، جا برای ورود یک چهره اصول‌گرا مثل مهدی چمران که با فاصله زیاد از لیست امید قرار دارد بازمی‌شود. در حالی که طبق اظهارات ژاله فرامرزیان، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کاندیداهایی که با لیست امید آمدند، نباید انصراف دهند و از شورا خارج شوند. فرامرزیان در توضیح این موضوع گفت: انسان‌های ارزشمندی بودند که می‌خواستند در لیست قرار بگیرند، اما از بین آنها این بزرگواران انتخاب شدند، پس آنها متعهد به حضور و ادامه فعالیت در طول 4سال هستند. فرامرزیان خاطرنشان کرد: مسئله انتخاب شهردار از اختیارات شورای شهر است و در جلسه‌ای که با نامزدهای شورای شهر داشتیم تاکید کردیم کسانی که تمایل دارند در شورا باشند، حتماً باید به میثاق‌نامه پایبند بمانند و اگر انتخاب شدند برای شهرداری و وزارت انصراف ندهند. ما این مسئله را اتمام حجت کردیم و در میثاق‌نامه یکی از عناوینش همین بود که در شورا بمانند.
البته این عضو هیات رئیسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با توضیحات خود، به بخشی از گمانه‌زنی‌ها درباره کناره‌گیری و انصراف محسن مهرعلیزاده از انتخابات شورای شهر به دلیل احتمال شهردار شدن او پاسخ داد و گفت: در یک پروسه دموکراتیک آقای مهرعلیزاده جزو 42 نفر نهایی بود، اما در رای‌گیری نهایی انتخاب نشد. ما فعلاً وارد مصداق برای شهردار نمی‌شویم، اما مسلماً لیست امید باید سازوکار اجرایی‌ برای برنامه ارائه‌شده توسط شورای عالی را فراهم کند تا مدیریت شهری مطلوب برای شهروندان محقق شود.
گفتنی است؛ در جلسه اعضای منتخب شورای شهر تهران قرار بر این شد که هیچ یک از اعضای شورا به عنوان شهردار انتخاب نشوند. همچنین در این جلسه هیات رئیسه موقت شورا تعیین شد و بر اساس آن انتخاب، مرتضی الویری به عنوان رئیس و احمد مسجدجامعی و شهربانو امانی به عنوان نایب رئیس و بهاره آروین و حجت نظری به عنوان منشی انتخاب شدند. مرتضی الویری درباره جزئیات جلسه روز دوشنبه اعضای منتخب شورای شهر تهران گفت: «نخستین جلسه منتخبان شورای شهر تهران با حضور 19 عضو تشکیل شد. این جلسه در فضایی مناسب با حضور آقای‌ هاشمی و مسجدجامعی تشکیل و در مورد دستیابی به اطلاعات جزئی اداری – مالی شهرداری تهران بحث و تبادل نظر شد، چراکه برای برنامه‌ریزی‌های آتی دستیابی به این اطلاعات ضروری و حیاتی است.»او افزود: «هیات رئیسه موقت تا زمان استقرار 21 نفر در شورای شهر تهران یعنی 14مردادماه جلسات خود را برگزار می‌کند و در مورد موضوعات مختلف این شهر بحث و تبادل نظر انجام خواهد شد. این هیات رئیسه اداره جلسات و هماهنگی‌ها را تا تشکیل شورای شهر جدید تهران برعهده خواهد داشت.» رئیس شورای منتخبان تهران در پاسخ به این سوال که آیا در این جلسه درباره انتخاب شهردار تهران گفت‌وگویی صورت گرفته یا خیر؟ گفت:«در این جلسه در مورد انتخاب شهردار تهران بحثی نشد، اما قطعا این موضوع در دستور جلسات بعدی شورای منتخبان قرار دارد. این شورا دو روز در هفته جلسات خود را به صورت مستمر برگزار خواهند کرد و جلسه بعدی روز چهارشنبه با حضور 21عضو منتخب شهر تهران برگزار خواهد شد.»
بنابراین طبق اعلام رسمی آمار منتخبان شورای شهر تهران، تمام فهرست ۲۱ نفره اصلاح‌طلبان به نام «فهرست امید»٬ بالاترین آرای تهران را به دست آوردند و محسن ‌هاشمی٬ رئیس سابق متروی تهران٬ با یک میلیون و ۷۰۰ هزار٬ بالاترین رای تهران را به دست آورد و مرتضی الویری و احمد مسجدجامعی هر کدام با حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار رای در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند. گفتنی است؛ مهدی چمران٬ رئیس اصول‌گرای شورای شهر دوم٬ سوم و چهارم تهران، در فاصله قابل توجهی از نفر آخر لیست امید قرار گرفت و با ۶۵۶هزار رای، در رتبه ۲۲ قرار گرفت و رئیس دیروز، عضو علی‌البدل امروز شورا شد. نکته قابل توجه اینکه؛ در صورت کناره‌گیری و استعفا یا خروج هر یک از اعضای اصلی، اعضای علی‌البدل می‌توانند جایگزین آنها شوند و این همان مسئله‌ای است که اعضای منتخب شورای شهر اصلاح‌طلب و اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان حاضر نیستند به هیچ وجه اتفاق بیفتد، چون خود را وامدار اعتماد مردم تهران می‌دانند و نمی‌توانند به انتخاب آنها پشت کنند. چون اگر مردم تمایلی به حضور اصول‌گرایان در شورای شهر پنجم داشتند، قطعا به آنها اقبال نشان می‌دادند و لیست اصلاح‌طلبان را به طور کامل راهی بهشت نمی‌کردند.


پیروز حناچی:
پیروز حناچی ورودی ۱۳۶۳ رشته معماری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل ۱۳۷۱ از دانشکده معماری، دانش‌آموخته و فارغ‌التحصیل ممتاز نخستین دوره دکترای معماری دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸ است. وی همچنین اجرای تعداد زیادی از طرح‌های پژوهشی دانشگاه را به عهده داشته است. بعضی از مسئولیت های حناچی، معاون شهرسازی و معماری در دوران وزارت مهندس عبدالعلی‌زاده، رئیس موسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران، نخستین رئیس مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری ایران، رئیس مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی ومعاونت نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی بوده است.
حسین مرعشی:
سید حسین مرعشی از فعالانِ سیاسیِ اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی است. وی نماینده دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی بوده است. مرعشی در دولت میر حسین موسوی و دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی در دولت پنجم استاندار کرمان و در دولت ششم، رئیس دفتر هاشمی رفسنجانی، دو دوره نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوده است. وی از سهامداران عمده در شرکت هواپیمایی ماهان است. مرعشی سال ۱۳۳۷ در علی‌آباد سادات در کشکوئیه رفسنجان زاده شد. وی پسر عموی عفت مرعشی، همسر مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی است.
مرتضی حاجی:
مرتضی حاجی (متولد ۱۳۲۷ تهران) سیاست‌مدار اصلاح‌طلبی است که غلامحسین کرباسچی بعد از پایه‌گذاری روزنامه همشهری او را به عنوان مدیر عامل اولین روزنامه رنگی کشور انتخاب کرد. وی سپس ریاست ستاد انتخاباتی سیدمحمد خاتمی را در سال ۱۳۷۶ بر عهده داشت. در دولت اصلاحات حاجی عهده‌دار سمت وزارت تعاون و در دولت دوم وزیر آموزش و پرورش شد. او دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ریاضی است. پس از اتمام دوره ریاست جمهوری خاتمی، حاجی نیز یکی از وزرایی بود که همراه با رئیس دولت اصلاحات بنیاد باران را پایه گذاشت. وی در تاریخ ۹۲/۷/۲۱ به عنوان یکی از اعضای هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان به همراه حسین مظفر انتخاب شد. او در انتخابات ریاست جمهوری 96 و انتخابات پنجم شورای شهر تهران، رئیس شورای ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان تهران بود.
علی عبدالعلی‌زاده:
علی عبدالعلی‌زاده (متولد ۱۳۳۳ ارومیه) سیاستمداری که سابقه نمایندگی مجلس، استانداری آذربایجان شرقی و وزارت مسکن و شهرسازی را دارد. وی در حال حاضر پست مشاور عالی وزیر کشور در امور توسعه مناطق وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران را از ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ برعهده دارد.
عبدالعلی‌زاده از فعالان انقلاب ۱۳۵۷ ایران بود و بعد از انقلاب معاونت شهردار وقت ارومیه(مهدی باکری)را بر عهده داشت. از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بود. سپس به مدت دو دوره نماینده مردم ارومیه در مجلس بود و در مدت ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی به مدت ۵ سال استانداری استان آذربایجان شرقی را عهده‌دار شد. همچنین با روی کار آمدن سید محمد خاتمی، عبدالعلی‌زاده به سمت وزارت مسکن انتخاب
شد.
محسن مهرعلیزاده:
محسن مهرعلیزاده رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش است. وی در دولت اول سیدمحمد خاتمی استاندار خراسان و در دولت دوم اصلاحات معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی بود. وی در انتخابات دور نهم ریاست جمهوری با حمایت نمایندگان مجلس استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و خراسان و پیشنهاد سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور وقت، وارد عرصه انتخابات شد. محسن مهرعلیزاده و مصطفی معین که در سال ۱۳۸۴ به عنوان نامزدهای جناح اصلاح‌طلب وارد کارزار نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران شده بودند، ابتدا توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند، اما سپس با نامه رهبری هر دو نفر مجدداً تایید صلاحیت شدند.