دلال بازی گریبان گیر مسکن مهر


محمدرضا رضایی کوچی

رئیس کمیسیون عمران مجلس

مدتها بود مسکن مهر با انتقادهایی رو به رو می شد و انتقاد جای حمایت را گرفته بود، اما مدتی است که مسکن مهر مورد استقبال قرار گرفته و شاهد افزایش تعجب برانگیز قیمت مسکن مهر به ویژه در بخشهایی مانند پردیس هستیم. بی شک این قیمتها کاملاً کاذب است و دلالبازی عدهای سودجو باعث شده است که قیمت خانه حتی در شهرهای جدید هم افزایش یابد دلال بازی یک واقعیت است و علت اصلی گرانی مسکن آن است که برخی افراد، تعداد زیادی واحد مسکونی خریداری و احتکار میکنند و پس از مدتی آن خانهها را چندین برابر میفروشند.

در این بین با ضعف نظارت رو به رو هستیم و به دلیل آنکه بر قیمت خانهها، نظارتی نمیشود و قیمت پایه در خرید و فروش مسکن وجود ندارد، شاهد گرانی افسارگسیخته مسکن هستیم. مسکن مهر نیز جدای از این واقعیت نیست و افزایش قیمت واحد مسکن مهر واقعی و معقول نیست اما چون دلالها وارد عرصه خرید و فروش مسکن شدهاند، قیمت خانه به شدت افزایش یافته است. گرانی مسکن مهر نشان می دهد که از اهداف آن دور شده ایم. قرار بود مسکن مهر و شهرهای جدید محلی برای تامین مسکن ارزان و مناسب برای مردم باشد اما متاسفانه تاکنون اینگونه نبوده است چرا که دولت نتوانسته کار خود را در این عرصه به خوبی انجام دهد. برای رفع این چالش نیاز به بررسی هستیم. یکی از ضعفهای اساسی دولت در بحث مسکن است و افزایش شدید قیمت خانه نشان دهنده آن است که هیچ گونه نظارتی از سوی دولتمردان برای کنترل بازار مسکن انجام نمیشود.

از آنجا که مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد دولت شناخته می شود، حتماً در هفته آینده از وزیر راه و شهرسازی دعوت میکنیم تا در کمیسیون عمران مجلس حضور یابد و توضیحاتی درباره علت افزایش قیمت خانه به ویژه در شهرهای جدید و مسکن مهر به نمایندگان ارائه کند.