خانه هنرمندان ايران

 در آستانه تعطيلي است 
مديرعامل خانه موسيقي و عضو شوراي عالي خانه هنرمندان ايران از شرايط دشوار هنرمندان عرصه موسيقي در پي تعطيلي كلاس‌هاي آموزش موسيقي مي‌گويد و خطر تعطيلي خانه هنرمندان ايران را جدي مي‌داند.
از اوايل اسفند ماه كه كرونا تمام جهان را تحت ‌تاثير قرار داد و همه فعاليت‌ها را فلج كرد، جامعه موسيقي نيز از اين شرايط متاثر شد. در اين مدت دغدغه خانه موسيقي به عنوان نهاد صنفي تخصصي اهالي موسيقي اين بوده كه مسائل معيشتي و ديگر مشكلات صنف را پيگيري كند و بتواند به نوعي كمك‌هايي را جذب كند تا از اين بحران عبور كنيم. كليه مسائل صنفي و رفاهي هنرمندان از مسير صندوق اعتباري هنر مي‌گذرد، ما هم در صندوق برنامه‌اي را اعلام كرديم كه بنا بر آن قرار شد حق بيمه تامين اجتماعي هنرمندان از طريق صندوق پرداخت شود.  حق بيمه هرچند بار كوچكي بود اما تلاش كرديم آن را از دوش جامعه موسيقي‌ برداريم. انجام اين كار فراز و نشيب‌هايي داشت اما خوشبختانه حق بيمه سه ماه فصل بهار را موفق شديم كه از طريق صندوق اعتباري هنر پرداخت كنيم. همچنين بحث وام‌هاي كارآفريني را پيگيري كرديم و در همين زمينه جلساتي با دكتر نوبخت داشتيم و ايشان هم قول دادند كه كمك كنند و فكر مي‌كنم در حال انجام است. عددي تعيين شد كه به عنوان وام با بهره پايين به اهالي هنر و از جمله به هنرمندان عرصه موسيقي پرداخت شود.  به هر حال مشغول پيگيري هستيم كه بخشي از مشكلات را حل كنيم، گرچه مشكلات بيشتر از اينهاست؛ جامعه موسيقي در طول اين پنج ماه آسيب‌هاي بسيار جدي ديده است؛ اغلب فعالان عرصه موسيقي در حوزه آموزش موسيقي فعاليت مي‌كنند و كنسرت‌ها و اجراها بخش فراگير فعاليت‌ها نبود، هر چند كه اين بخش نيز به‌طور كلي تعطيل شده است. خانه موسيقي حدود پانزده هزار عضو دارد. موسيقيدانان نواحي در نقاط مختلف كشور بسيار متضرر شدند. برنامه‌هاي مختلفي كه در نقاط مختلف مرسوم بودند تعطيل شدند. اين اواخر در مورد كنسرت‌ها مثل سينماها گفتند با رعايت فاصله‌گذاري فيزيكي امكان برگزاري وجود دارد، اما در عمل استقبالي صورت نگرفت.  به هر حال در مورد كرونا نگراني وجود دارد و اين نگراني‌ها بحق است. به همين دليل فكر مي‌كنم موسيقي بيشتر از ساير بخش‌ها آسيب ديده است. به هر حال ما تلاش‌هاي‌مان را انجام داده‌ايم تا كمك‌هايي را از دولت دريافت كنيم و اميدواريم در آينده نزديك وام‌ها پرداخت شود تا در اين شرايط شايد كمك كوچكي صورت بگيرد. 
خانه هنرمندان ايران به عنوان مجمع همه صنوف هنري، نهاد مهمي به حساب مي‌آيد. من شهادت مي‌دهم كه متاسفانه آنچنان كه بايد به خانه هنرمندان ايران توجهي نشده و اين مجموعه الان در حال تعطيل شدن است. اينجا نهاد بسيار مهمي هم در سطح ملي و هم در سطح بين‌المللي است و در طول اين سال‌ها توانسته اعتبار خوبي كسب كند و انتظار مي‌رود كه بيش از اينها به خانه هنرمندان ايران كمك شود.
خانه هنرمندان ايران همه روزه صدها بازديدكننده داشت، اما در چند ماه اخير به دليل شرايط ناشي از كرونا مراجعه‌اي به آن صورت نمي‌گيرد. متاسفانه از اسفند همه برنامه‌هاي خانه از نمايشگاه‌ها و تئاتر و كنسرت تا پخش فيلم و ديگر رويدادهاي هنري و نشست‌ها تعطيل شده است. حتي يكي، دو ماه پيش كه مجوز برخي فعاليت‌ها با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي صادر شد، باز هم شرايط خانه هنرمندان ايران به دوران پيش از كرونا بازنگشت و شرايط هنوز هم به همان منوال است.  با توجه به هزينه‌هايي كه اين مجموعه دارد، مشكلات آن فراتر از حد تصور است. ما انتظار داريم كه به اين مركز توجه بيشتري صورت بگيرد، هم از طرف دولت و وزارت ارشاد و هم از سوي شهرداري. خانه هنرمندان ايران الان واقعا در خطر تعطيلي قرار دارد و اميدوارم مسوولان دولتي توجه جدي‌تري به اين مجموعه داشته باشند. در مورد رديف بودجه قول‌هايي داده شده اما متاسفانه محقق نشده است. وزارت ارشاد واقعا هيچ كمكي به خانه هنرمندان ايران نكرده است، نه الان و نه سال گذشته.