آماده باش بورس به حقوقی ها

بازار سرمایه کشور در حالی هفته نیمه تعطیل گذشته را با افت 5 درصدی شاخص کل بورس پشت سر گذاشت که همچنان فشار فروش معامله گران تازه وارد و کوتاه مدتی ها منجر به قفل شدنِ بیشتر نمادهای بازار در صف های فروش شد. در این شرایط طی روزهای آخر هفته شاهد برگزاری جلسات و اظهارنظرهای مختلفی در خصوص وضعیت بازار سرمایه و نحوه حمایت از آن بودیم.
فرایند جدید بازارگردانی  و تسهیلات برای صندوق های سرمایه گذاری در سهام
به گزارش خراسان، مهم ترین اتفاق، جلسه ای بود که صبح پنج شنبه گذشته با حضور رئیس سازمان بورس و نهادهای حقوقی برگزار شد. حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس درباره نتایج این جلسه در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) اظهار کرد: مقرر شد فرایند جدید بازارگردانی با هدف افزایش رونق بازار و تسهیل نقدشوندگی آغاز شود و قطعا نتایج مثبت این موضوع به سرعت در بازار مشاهده می شود. وی افزود: از دیگر تصمیمات گرفته شده افزایش دامنه فعالیت صندوق های سرمایه گذاری است و بر این اساس تسهیلاتی هم برای صندوق های سرمایه گذاری در سهام در نظر گرفته شده است. وی ضمن تاکید بر ضرورت بازارگردانی در بازار سرمایه کشور گفت: مقررات مربوط به بازارگردانی در بازار سرمایه از پیش تدوین شده و از روز شنبه بازارگردان ها فعال خواهند شد تا نوسان کمتری را در بازار سرمایه شاهد باشیم. دبیر شورای عالی بورس در پاسخ به این سوال که این هفته سهام داران حقوقی تا چه میزان به حمایت از سهام پرداختند، گفت: حقوقی ها در این مدت تلاش کردند تا از سهام خود حمایت کنند اما با توجه به بزرگ شدن بازار، گاهی نیاز به حمایت چندین سهام دار و بازارگردان است. از همین رو باید صندوق های بازارگردان تقویت شوند. همچنین صندوق توسعه بازار، هفته گذشته نقش خود را در خصوص نقدشوندگی ایفا کرد.
همتی: از محل سود ماه های قبل از بازار حمایت کنید
تاکید رئیس سازمان بورس بر حمایت حقوقی ها و بازارگردان ها از نقدشوندگی سهام و فراهم آمدن تسهیلات برای صندوق های سرمایه گذاری در سهام در حالی است که همتی نیز بر لزوم حمایت «مالکان عمده دولتی و غیردولتی، بنگاه ها و شرکت های تابعه بانک ها» از بورس تاکید و تصریح کرد شایسته است این بازیگران از «محل سودی که در چند ماه گذشته کسب کرده اند» این حمایت را انجام دهند. همتی در انتها نیز پیشنهاد کرد بازارسازی برای حفظ نقدشوندگی در بازار سهام به صورت عاجل با همکاری سهام داران عمده و صندوق های سرمایه گذاری انجام شود. برخی اظهارات همتی مبنی بر لزوم حمایت بازیگران از محل سود انباشته ماه های قبل را رد فرضیه کمک به بورس از محل منابع بانکی یا خط اعتباری دانسته اند. فرضیه ای که مدتی است در محافل مختلف مطرح می شود و موردنقد جدی کارشناسان و حتی فعالان حرفه ای بازار سرمایه است.همزمان سدیدی عضو هیئت مدیره بورس هم ضمن اشاره به حمایت حقوقی ها از بازار، تصریح کرد علت حمایت حقوقی ها، ارزندگی سهام است و فروش سنگین در این قیمت ها ناشی از هیجان زدگی است.