گمانه ها از گزینه های شهرداری تهران و مشهد

گروه سیاسی- با تغییر آرایش سیاسی شوراهای کلانشهرها گمانه زنی ها درباره شهرداران جدید شهرهای مطرحی همچون تهران و مشهد به  بحث های داغ در رسانه ها و فضای مجازی تبدیل شده است و نام های متفاوتی برای سکانداری این 2 کلانشهر مطرح می شود. در تهران محسن هاشمی که با قاطعیت رای اول مردم تهران را به دست آورده است، به عنوان یکی از جدی ترین گزینه ها مطرح شده بود اما دیروز اظهارنظر 2 عضو منتخب شورا، شهردار شدن وی را تاحدود زیادی کم رنگ کرد هرچند همچنان از اسامی متعددی از جمله عباس آخوندی ،عبدالعلی زاده تا  اسحاق جهانگیری سخن به میان می آید  . درحالی که در مشهد نیز گزینه های متفاوتی مطرح شده اند، اعضای منتخب می گویند هنوز وارد بررسی گزینه های شهرداری  نشده اند.
منتخبان شورای پنجم در مشهد: فعلا گزینه ای برای شهردارنداریم
گمانه زنی ها در میان اصحاب رسانه و به ویژه در فضای مجازی برای گزینه های احتمالی تصدی مسئولیت شهرداری مشهد درحالی  آغاز شده است که در میان آن ها نام افرادی همچون «محسن مهرعلیزاده»،«علی عبدالعلی زاده»، «احمد نوروزی» و «اسماعیل مفیدی» به چشم می خورداما«محمدرضا حیدری» که روز گذشته به اتفاق آرا به عنوان سخنگوی منتخبان پنجمین دوره شورای شهر انتخاب شد، در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان این که همه گزینه های مطرح شده از جمله آقایان «مفیدی»، «مهرعلیزاده»، «عبدالعلی زاده» و «نوروزی» گمانه زنی های فضای مجازی است، افزود: هنوز وارد مرحله بررسی گزینه های شهرداری مشهد نشده ایم. وی گفت: بی تردید افرادی که به عنوان کاندیدای شهرداری مشهد مطرح هستند باید دارای ملاک و معیارهای خاص و در تراز شهری همانند مشهد باشند.وی عنوان کرد: بعد از بررسی های دقیق در مورد وضعیت و جایگاه مشهد و مشخص شدن گزینه های مورد نظر برای تصدی مسئولیت شهرداری، از آن ها مطالبه برنامه کرده و آن ها را برای ارائه برنامه هایشان دعوت خواهیم کرد و در نهایت تصمیم گیری در این مورد با نظر منتخبان مردم مشهد انجام خواهد شد.«علیرضا شهریاری» دیگر منتخب پنجمین دوره شورای شهر مشهد نیز درباره گزینه های تصدی مسئولیت شهرداری در مشهد  با بیان این که گزینه هایی که این روزها در فضای مجازی از آن ها یاد می شود، همه از سرمایه های نظام هستند، افزود: برای انتخاب نهایی شهردار مشهد، شاخص هایی مد نظر است که در آنها صلاح و مصلحت شهر و توانمندی های اشخاص در نظر گرفته خواهد شد .درعین حال  بتول گندمی یکی دیگر از منتخبان مردم مشهدهم گفت: «جریان ها و گروه های مختلف، سعی می کنند با مطرح کردن نام گزینه های مختلف برای شهرداری مشهد، نوعی فضاسازی رسانه ای انجام دهند...بعضی از افرادی که اسم آن ها به میان آمده، اصلا تمایلی به پذیرش این مسئولیت ندارند.»
واکنش هاشمی و حناچی به گمانه زنی ها درباره شهرداری تهران


به گزارش ایسنا، مرتضی الویری با اشاره به جزئیات اولین جلسه شورای شهر منتخب تهران، از ریاست خود بر هیأت رییسه موقت شورای منتخبان خبر داد و درباره انتخاب شهردار تهران تأکید کرد: در این جلسه در مورد انتخاب شهردار تهران بحثی نشد، در این جلسه آقای محسن هاشمی ضمن تقدیر از پیام رییس دولت اصلاحات تاکید کرد که هر راهکاری که توسط جمع 21 نفره بیان شود به آن پایبند خواهد بود. همزمان زیباکلام، محسن هاشمی را یک تکنوکرات کار کشته و گزینه بسیار عالی برای شهرداری تهران  توصیف کرد. اما فرامرزیان دبیر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به میثاق نامه ای که اعضای لیست امید امضا کرده اند، گفت: کاندیداهایی که با لیست امید آمدند، نباید برای شهرداری و وزارت از شورای شهر انصراف دهند. ژاله فرامرزیان در پاسخ به این پرسش که برخی علت عدم حضور «مهرعلیزاده» را در لیست، شهردار شدن وی می‌دانند، گفت: خیر؛ اصلا این مسئله نبود. میرلوحی دیگر عضو این شورا نیز تأکید کرد اعضای لیست امید متعهد شده اند، شهردار بعدی از اعضای دوره پنجم شورا نباشد؛ از این رو «محسن هاشمی» گزینه شهرداری تهران نیست. خود محسن هاشمی نیز این اظهارات درباره شهرداری  و اخبار را «انحرافی» و «زودرس» خواند و به شرق گفت: «این صحبت‌ها را برخی افراد با هدف اختلاف‌افکنی و رسیدن به اهداف جناح خود مطرح می‌کنند تا شیرینی این پیروزی و اقبال بی‌نظیر مردم را خراب کنند. در شرایطی که به‌تازگی نتایج قطعی اعلام شده و مردم شیرینی رأی به لیست امید را تجربه می‌کنند، بیان چنین مطالبی، مباحثی انحرافی است.»  سالاری منتخب شورای شهر تهران نیز پیشتر از افرادی چون مهرعلیزاده، کرباسچی، حاجی و مرعشی به عنوان نامزدهای تصدی شهرداری تهران یاد کرده بود. تسنیم هم روز گذشته نوشت: «برخی شنیده ها حاکی است که اصلاح طلبان با توجه به پیروزی در انتخابات شورای شهر قصد دارند اسحاق جهانگیری را نیز برای شهرداری تهران در دوره جدید معرفی کنند.»برخی منابع نیز از عبدالعلی زاده وزیر پیشین مسکن،پیروز حناچی با سابقه معاونت وزارت راه و همچنین عباس آخوندی وزیر فعلی راه به عنوان گزینه های شهرداری تهران نام برده اند. هفت صبح نیز حبیب ا... بیطرف وزیر نیرو در دولت اصلاحات ومحسن صفایی فراهانی معاون وزیر صنایع دولت اصلاحات را از جمله گزینه های احتمالی عنوان کرد . این درحالی است که روزنامه شهروند نوشت: «پیروز حناچی، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت‌: با مشکلاتی که برای شهر تهران ایجاد شده، شهردارشدن جرأت می‌ خواهد...حتی به آن فکر نکردم، چون فکرکردن به آن ترس دارد. با این وضعیت بدهی‌هایی که شهرداری تهران درحال حاضر دارد، هرکسی هم بخواهد به آن فکر کند، برایش ترس دارد.»
نخستین جلسه منتخبین پنجمین دوره شورای شهر تهران
همچنین به گزارش ایرنا نخستین جلسه منتخبین پنجمین دوره شورای شهر تهران با حضور 19 نفر از 21 عضو منتخب تشکیل شد. براساس این گزارش دراین جلسه درباره انتخاب شهردار تهران بحثی مطرح نشد و قرار است جلسات منتخبین شورای شهر تهران 2 بار در هفته برگزار شود. از سوی دیگر شورای شهر کرج نیز مانند شهرهای تهران، مشهد و زاهدان تقریباً به طور کامل در اختیار فهرست اصلاح طلبان قرار گرفت.