عوامل خرابکاری نطنز شناسایی شده‌اند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام کرد که عوامل و دلایل خرابکاری سایت نطنز کشف و شناسایی شده‌اند؛ اما به دلیل اینکه موضوع در دست بررسی است، نمی‌توان جزئیات بیشتری داد.
به گزارش تسنیم، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره احتمال اینکه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جاسوس باشند، اظهار داشت: «غیر از بازرس، ما حملات سایبری را داشتیم و بارها دفع کردیم. تعداد زیادی خرابکاری صنعتی داشتیم و یک نمایشگاه داریم از موارد زیاد خرابکاری که پیدا کردیم. همه اینها مواردی نیست که بخواهیم به بازرس انتساب دهیم اما می‌تواند بازرس هم باشد. مراقبت باید بکنیم و می‌توانم بگویم مراقبت خوبی شده و اشراف کامل است.»
کمالوندی افزود: «اتفاقی که در نطنز افتاد متاسفانه جنبه خرابکاری دارد و این سازمان‌های امنیتی هستند که باید دقیق بررسی کنند و بنا بر این بوده که آنها دراین‌باره اظهار نظر کنند و تحقیقاتشان ادامه دارد و تا آنجایی که ما اطلاع داریم عوامل را کشف کرده‌اند و دلایل را هم می‌دانند و نسبت به این موضوع اشراف دارند اما به دلیل اینکه موضوع در دست بررسی است از ارائه جزئیات بیشتر معذور هستیم.»
بهروز کمالوندی همچنین در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این که دورنمای گزارش پادمانی آژانس موازی با گزارش برجامی را چگونه می‌بینید؟ آیا با رفع ابهامات و سوالات این گزارش‌ها پایان می‌یابند؟ گفت: از سه گزارش قبل آژانس ترجیح داد که دو گزارش جداگانه "برجامی" و "پادمانی" داشته باشد. "پادمانی" یعنی بر اساس پادمان جامع و پروتکل الحاقی. برخی مسائل مربوط به مسائل پروتکلی مطرح شده بود، ما استدلال می‌کردیم که چون به استناد برجام، ایران پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند، می‌توان موضوعات پادمانی را در دل گزارش برجام آورد ولی به هر حال آژانس آن را با این تلقی که همه مسائل برجام به خوبی پیش می‌رود و صرفا یک سوال پادمانی اینجا مطرح است، جداگانه مطرح کرد و اکنون برای سه دوره است که گزارش پادمانی نیز منتشر می‌شود.


وی درباره روند طرح موضوعات پادمانی و توافق انجام شده بر این اساس ادامه داد: ما حرف‌ها و استدلال‌هایی داشتیم درباره درخواست دسترسی‌های آژانس و در نهایت بعد از بحث و مذاکرات سیاسی و فنی که در سطح سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه انجام شد، توافق شد تا در چارچوب ترتیباتی هم نگرانی ایران رفع شود و هم درخواست‌های آژانس پاسخ داده شود که در بیانیه‌ای این توافق منتشر شد.
کمالوندی خاطرنشان کرد: همکاری ایران با آژانس "داوطلبانه" و بر اساس ماده 8 پروتکل الحاقی انجام شده است، یعنی استدلال‌های آژانس برای ما مورد قبول نبود و ما بر اساس اصول مورد نظر خودمان جلو رفتیم و آنها هم ملاحظات ما را درنظر گرفتند. بر همین اساس اکنون یکی از دسترسی‌های مدنظر آژانس داده شده است و دیگری تا اواخر سپتامبر انجام می‌شود.
وی در پاسخ به این که ایران از رویکرد آژانس در اجرایی کردن توافق دو جانبه راضی است؟ اظهار کرد: تا الان بر اساس انتظار ما روند پیش رفته است و آنچه در گزارش‌های آژانس اشاره شد مورد انتظار ما بود.
معاون رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که بعد از رفع ابهامات آژانس درباره مسائل پادمانی اخیر، دیگر شاهد انتشار گزارش پادمانی نخواهیم بود؟ گفت: علی‌القاعده این اتفاق می‌افتد. برداشت مدیرکل و دبیرخانه آژانس این است که این مسئله پادمانی است و برجامی نیست و وقتی این مسائل حل شود دلیلی ندارد که این گزارش‌ها ادامه یابد.
کمالوندی درباره میزان تولید UF6 غنی شده کشور گفت: ما اکنون بیش از 3 تن اورانیوم غنی شده در اختیار داریم و می‌توانم بگویم با روند فعلی ماهانه بین 250 تا 300کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید می‌کنیم که این میزان با ظرفیت تولید کشور قبل از برجام برابری می‌کند، این در حالی است که این میزان تولید با تعداد کمتری از سانتریفیوژهای نسل اول و با تعداد کمی از سانتریفیوژهای پیشرفته به دست آمده است.