دو عضو شورای شهر تهران در سخنان جداگانه‌ای به انتقاد از دولت و مجلس پرداختند گلایه‌های «بهشت» از «پاستور» و «بهارستان»

نطق پیش از دستور دو عضو شورای شهر پایتخت، با انتقادهایی نسبت به دولت و مجلس همراه بود.
در جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران، مرتضی الویری در سخنانی به انتقاد از دو مصوبه مجلس در حوزه مدیریت شهری پرداخت و گفت: طرح قانونی نظارت بر انتخابات کشور که مجلس نظارت بر آن را به یک کمیسیون هفت نفره واگذار کرده است و دبیرخانه آن نیز در شورای نگهبان تشکیل خواهد شد جای تامل دارد در اصل ۹۹ قانون اساسی حوزه نظارت شورای نگهبان در انتخابات مشخص شده است و با توجه به این در زمان تدوین قانون اساسی این امر به این نهاد واگذار نشد. وی با اشاره به نظارت شورای نگهبان  بر انتخابات ریاست جمهوری که نهایتا ۱۰ کاندیدا دارد، اظهار کرد: این نهاد چگونه می خواهد به انتخاباتی مانند شوراها با نیم میلیون کاندیدا نظارت کند. تعجب می‫کنم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نظارت بر انتخابات شوراها  که در اختیار مجلس شورای اسلامی است را می‌خواهند به شورای نگهبان واگذارکنند. وی ادامه داد: طرح حذف یک درصد  مالیات ارزش افزوده  که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده باعث کاهش درآمدهای شهرداری‌ها خواهد شد که با توجه به بحران مالی شهرداری‌ها تقاضا دارم که در این طرح بازنگری شود.
حجت نظری اما دل پر دردتری داشت. این عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه امروز که سه سال از فعالیت مدیریت شهری دوره پنجم می‌گذرد، متاسفانه نهادهای انتخابی و مدنی بیش از هر زمان دیگری در معرض تحدید و تضعیف قرار دارند، گفت: نهادهایی که با خون دل مردم پایه‌گذاری شد اما متاسفانه به دلیل رقابت‌های کوتاه‌مدت سیاسی و جناحی، چنان آماج حملات و اتهامات قرارگرفت که حتی پس از انتقال قدرت به جناح مقابل نیز نتوانسته است، جایگاه خود را ارتقا دهد. وی افزود: نمونه بارز آن مجلس شورای اسلامی است که به دلیل حضور سی درصدی نمایندگان اصلاح‌طلب و اعتدالگرا در دوره دهم، چنان موج تخریبی علیه‌اش شکل گرفت که حالا دامن مجلس تماما یک‌دست اصولگرا را نیز گرفته و آن را رها نمی‌کند. تا جایی که نهادی که باید در راس امور باشد، حتی در پیگیری مطالبه تعویق کنکور و بازگشایی دقیقه نودی مدارس نیز نتوانست موثر عمل کند.
نظری که از هجمه‌ها و حمله‌ها به عملکرد شورای شهر و ندیدن و حتی به تعبیر وی «بایکوت خبری» اقدامات شهرداری و شورای شهر در سه سال گذشته گلایه داشت، ضمن نام بردن از برخی اقدامات انجام شده در مقابل هجمه‌ها در این مدت، در بخشی دیگر از سخنانش خطاب به مردم تهران گفت: ما شرمنده شماییم. ما در مدیریت شهری تنها کنشگر این حوزه نبوده و نیستیم، اما شورا تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام داده است. لازم است تاکید کنم که وقتی توان و اراده‌ای برای محدود کردن تولید خودرو، ارتقای استانداردهای آلایندگی و کیفیت سوخت و ... وجود ندارد، شورا امکان بردوش کشیدن وظیفه دولت، مجلس و قوه قضائیه را ندارد و نمی‌تواند جور آن‌ها را بکشد و  شورا اختیار و توان مقابله با مافیای قدرتمند دیزل که چند ماه است بیش از پیش قدرت گرفته را ندارد. مافیایی که تلاشش برای بقای تکنولوژی به‌روز نشده دیزل، تنها به آلوده‌تر شدن هوای پایتخت منجر شده است. وی ادامه داد: من هم به همراه خانواده‌ام بارها و بارها با مترو و اتوبوس در شهر تردد داشته‌ام. می‌دانم که وضعیت ازدحام جمعیت در ناوگان حمل و نقل عمومی یعنی چه. می‌دانم فرسودگی این ناوگان یعنی چه و درک می‌کنم که این وضعیت حاد چگونه در شرایط شیوع کرونا، حادتر هم شد! اما چه باید کرد که دلمان از دولتی که خودمان در روی کار آمدنش اثر داشته‌ایم نیز خون است. ما انتظار داشتیم تا دولت به وظیفه قانونی خود برای ارتقا و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران عمل کند. انتظار داشتیم وقتی که استقرار سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف در پایتخت، تراکم و تردد در شهر را افزایش داده، دولت سهم خود از پایتخت بودن شهر تهران را بپردازد، اما گوش شنوایی پیدا نکردیم. این گوش گویا در دریافت مطالبات شنوا نیست، وگرنه مردم دیدند که یک انتقاد به‌حق و قانونی پیرامون ساخت و ساز در محله جماران و قطع درختان، چه واکنش‌هایی درپی داشت. نه‌فقط از حضور شهردار در جلسات هیئت دولت جلوگیری شد، بلکه تلاش شد تا محدودیت ارتفاع ساخت و ساز در این محله نیز لغو شود.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» دلایل افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر را بررسی کرد سلام به پراید 100 میلیون تومانی! کورش الماسی «اصلاح طلبان»، ممنوع! واعظ آشتیانی: زمان کف زدن مردم برای افتتاح طرح‌ها تمام شده است طرح‌های نیمه تمام، ارثیه دولت‌ها برای یکدیگر چرا در چند سال اخیر کمتر شاهد ورود چهره‌های جدید به عرصه حرفه‌ای بازیگری هستیم؟ افول ستاره‌سازی در غیاب مدرس بازیگری و ریسک تهیه‌کننده دو عضو شورای شهر تهران در سخنان جداگانه‌ای به انتقاد از دولت و مجلس پرداختند گلایه‌های «بهشت» از «پاستور» و «بهارستان» نایب رئیس مجلس: لازم است مدتی در کشور نظام پارلمانی حاکم شود تکرار احیای نخست‌وزیری از سوی اصولگرایان اهداف سفر وزیر خارجه سوئیس به ایران چیست؟ تهران، برن و یک قرن رابطه دیپلماتیک در پاسخ به درخواست رئیس قوه قضائیه انجام شد موافقت رهبر انقلاب با تداوم فعالیت دادگاه‌های ویژه اقتصادی سخنان عجیب یک نماینده امضاکننده طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اینترنتی توجه‌ها را به خود جلب کرد خطرهای محیط «آندروید» و تفاوت ساعات مصرف اینترنت! جنگ سرد امان و ابوظبی ادامه دارد تهدید بن زاید به اخراج ۲۵۰ هزار اردنی رئیس قوه قضائیه: اطلاعات محرمانه‌ای داریم که آمریکا و اروپا حامی قاچاقچیان مواد مخدر هستند