علیه تحریم

فیلم «خورشید» نماینده قدرتمند سینمای ایران در بخش مسابقه هفتادوهفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز است. پس از پخش این فیلم در روز یکشنبه در جشنواره ونیز نقدهای بسیار مثبتی درباره «خورشید» در نشریه‌ها و پایگاه‌های معتبر سینمایی منتشر شد و آن را حامل پیام برابری همه کودکان و حق آنها برای تحصیل و تشویق دانستند.
غیر از اثرات مثبت فیلم سخنان مجید مجیدی در نشست مطبوعاتی فیلم «خورشید» در جشنواره ونیز هم مورد توجه قرار گرفت. مجیدی در این نشست از مردم ایران و کودکانش گفت و از زندگی سختی که در این سال‌ها به دلیل تحریم ‌های امریکا بر مردم ایران تحمیل شده است.
کارگردان فیلم «خورشید» گفت: «مردم ایران چهل سال است به خاطر تحریم‌های غیرانسانی امریکا در شرایط سختی زندگی می‌کنند. در شرایط کرونایی که یک بحران جهانی است یکی از مشکلات ما در این شرایط سخت، عدم ورود دارو به ایران به دلیل تحریم‌های امریکاست.»
او به مشکلات مردم ایران اشاره کرد و گفت: «یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما این است که به دلیل مرز گسترده‌ای که با کشور افغانستان داریم بخشی از مردم آسیب دیده این کشور به شکل غیرقانونی وارد کشور ما می‌شوند. آمارهای رسمی بین 3 تا 4 میلیون نفر است و شاید چیزی در حدود 8 تا 9 میلیون مهاجر افغان در کشورمان داریم. از سوی دیگر به واسطه جنگ عراق مهاجرینی از عراق داشته‌ایم. از سوی پاکستان هم به همین صورت بوده است. مجموعه اینها باعث آسیب‌پذیری کشور ما و مواجهه‌اش با چالش‌های بزرگ شده است. ادامه جنگ‌افروزی‌های امریکا در خاورمیانه عامل تشدید معضلات اجتماعی در ایران شده و در این منطقه پر از بحران بیشترین آسیب‌ها را بچه‌ها و خانواده‌های کم بضاعت دیده‌اند و هرروز فقیرتر و فقیرتر شدند. این روند مشکلات و معضلات اجتماعی بزرگی برای همه جوامع بویژه کشور ما ایجاد می‌کند.»


مجیدی در این نشست خبری درباره داستان فیلمش صحبت کرد و آن را یک داستان جهانی دانست و گفت: «این داستان محدود به یک کشور و دولت خاص نیست. نکته دیگری که در فیلم «خورشید» هست و می‌خواهم بر آن تأکید کنم مسئولیت‌هایی است که در هر جامعه‌ای وجود دارد و گاهی فراتر از وظایف دولت‌ها و قانون است. من در این فیلم مسأله‌ام حکومت‌ها و دولت‌ها نیستند بلکه می‌گویم مردم باید مسئولیت اجتماعی خود را بپذیرند. جامعه مانند یک خانواده است و وقتی یک خانواده آسیب ببیند مانند آسیب دیدن همه جامعه است. آسیب‌های جامعه وارد حانواده همه ما می‌شود. نسبت به معضل کودکان کار در هر جامعه‌ای هم مسئولیت‌پذیری مردم نقش بسیار جدی دارد. مردم باید مشارکت و کمک کنند تا این معضل حل شود. در این فیلم می‌گوییم که این کودکان مجبورند کار کنند و چاره‌ای نیست اما می‌گوییم در کنار اینها باید آموزش ببینند و درس بخوانند. این ایده را هم از فعالیت گروهی مردمی گرفتم که خودشان مدرسه‌ای راه انداختند و بچه‌هایی را که امکان تحصیل نداشتند می‌پذیرفتند.»
او به شمیلا شیرزاد بازیگر فیلم اشاره کرد و گفت: «شمیلا مدارک هویتی نداشت و به طور طبیعی امکان تحصیل نداشت اما همین مدرسه سبب شد شمیلا درسخوان شود. آن هم با کمک مردم. مشارکت مردمی به عنوان خانواده بزرگ‌تر این بچه‌ها بسیار می‌تواند کمک کننده باشد.»

برش

پس از انتشار صحبت‌های مجیدی حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی در صفحه خود در توئیتر پیامی خطاب به مجیدی منتشر کرد و با قراردادن بخشی از حرف‌های این کارگردان درباره تحریم‌های امریکا نوشت: «هنرمند صدای مردم است.» ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره فیلم فجر هم در همین شبکه اجتماعی و در صفحه خودش نوشت: «مجیدی از فرصت جشنواره فیلم ونیز برای رساندن صدای مظلومیت و حقانیت مردم ایران استفاده کرد: ۴۰ سال است مردم ایران در شرایط سخت ناشی از تحریم‌های غیرانسانی امریکا زندگی می‌کنند.»