غرش «ذوالفقار» ارتش در مرز‌های آبی جنوب

سرویس سیاسی جوان آنلاین: اولین مرحله از این رزمایش روز پنج‌شنبه با رمز مقدس یا سیدالشهدا (ع) و با گسترش شناور‌های سطحی و زیرسطحی و یگان‌های پروازی نیروی دریایی، سامانه‌های راداری و موشکی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص)، یگان‌هایی از نیروی زمینی و جنگنده‌های نیروی هوایی در دریای عمان به مدت سه روز با فرماندهی قرارگاه ذوالفقار ارتش و با حضور ناظران قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) آغاز شد.
گستره رزمایش مشترک ذوالفقار۹۹ ارتش ۲ میلیون کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار ۱۰درجه شمالی بود و در این رزمایش طرح‌های تاکتیکی، آفندی و پدافندی برای حراست از آب‌های سرزمینی کشورمان و حفظ خطوط مواصلاتی، برخی از مهم‌ترین سامانه‌های رزمی از جمله موشک‌های کروز سطح به سطح و ساحل به دریا، اژدر، موشک‌های هوابه‌سطح و سطح به هوا و سامانه‌های راکت‌انداز از روی شناور‌های سطحی، زیرسطحی، یگان‌های پروازی و پهپاد مورد تست و آزمایش قرار گرفت.
دریادار دوم شهرام ایرانی، سخنگوی رزمایش ذوالفقار۹۹ ارتش در جمع رسانه‌های مستقر در منطقه عملیاتی گفت: ناوگروه شصت و نهم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن سهند و ناو پشتیبانی بندرعباس که اکنون در اقیانوس هند حضور دارند، ضمن اشراف اطلاعاتی و رصد شناور‌های بیگانه و دشمن در هزاران کیلومتر دورتر از آب‌های سرزمینی ایران، اطلاعات لازم را جهت انجام عملیات‌های مقابله در اختیار دیگر یگان‌های حاضر در رزمایش قرار می‌دهند.
وی افزود: همچنین یگان‌های پروازی نیروی هوایی ارتش متشکل از جنگنده‌بمب‌افکن‌ها و همچنین پهپاد‌های رزمی در این رزمایش به اجرای طرح‌هایی از‌پیش‌تعیین‌شده خواهند پرداخت. یکی از این نکات جالب هنگام برگزاری این رزمایش تلاش پرنده‌های ناشناس برای کسب اطلاعات از این رزمایش بود.


سخنگوی این رزمایش با اشاره به این مسئله گفت: از روز چهارشنبه و با اعلام آغاز برگزاری رزمایش مشترک ذوالفقار۹۹ ارتش، قرارگاه پدافند هوایی با اعلام هشدار به پرنده‌های باسرنشین و بدون سرنشین بیگانه که در نزدیکی محل برگزاری رزمایش پرواز می‌کردند، به آن‌ها به منظور فاصله گرفتن از حریم هوایی منطقه عمومی رزمایش مشترک ذوالفقار۹۹ ارتش اخطار داد که در همین مدت، شاهد تغییر رفتار محسوس پرنده‌های بدون سرنشین امریکایی بودیم. دریادار دوم ایرانی ادامه داد: همزمان یگان‌های پروازی نیروی هوایی و دریایی ارتش شامل هواپیما‌های P۳F، ۲۷ -F و پهپاد‌های شناسایی نیز با انجام گشت‌های دریایی مستمر و رصد و پایش منطقه عمومی رزمایش در آب‌های محل برگزاری رزمایش، هشدار و اخطار‌های لازم به یگان‌های فرامنطقه‌ای را برای ترک منطقه رزمایش ابلاغ کرده است.
تمرین تصرف ساحل
یکی از مهم‌ترین تمریناتی که در این رزمایش از سوی نیرو‌های ارتش برگزار شد، عملیات آبی- خاکی به منظور پیاده کردن نیرو‌ها در ساحل بود.
در این عملیات هجومی و آفندی که به منظور تصرف ساحل مورد نظر طراحی و اجرا شد، تجهیزات شناوری و پروازی نیروی دریایی و نفربر‌های دوزیست نیروی زمینی با پشتیبانی جنگنده‌بمب‌افکن‌های نیروی هوایی با موفقیت مورد استفاده قرار گرفتند.
همچنین پس از انجام بمباران هوایی توسط جنگنده‌بمب‌افکن‌های نیروی هوایی و بمباران ساحلی توسط ناوشکن‌ها و شناور‌های موشک‌انداز و راکت‌انداز در حجم وسیع و انهدام اهداف و نیرو‌های متخاصم از هوا، سطح و زیرسطح توسط نیرو‌های عملیات ویژه، عمده قوا و تجهیزات نیز با حمایت یگان‌های رزمی توسط ناو‌های نیروبر به ساحل مورد نظر منتقل و عملیات هجومی و آفندی آبی - خاکی با موفقیت انجام شد.
در تمام مدت اجرای عملیات آبی- خاکی امنیت کامل فضای منطقه رزمایش توسط چشمان همیشه بیدار نیروی پدافند هوایی ارتش تأمین و با استفاده از انواع حساسه‌های موجود در منطقه، سامانه‌های راداری و موشکی و بهره‌گیری از یگان‌های پروازی با سرنشین و بدون سرنشین با هدایت قرارگاه پدافند هوایی در قالب شبکه یکپارچه برقرار شد.
همچنین همزمان با این عملیات در ادامه برگزاری مرحله اصلی رزمایش ذوالفقار۹۹ ارتش، جنگنده‌بمب‌افکن‌های ۴-F نیروی هوایی ارتش پس از انجام پرواز برد بلند از پایگاه‌های خود به سمت منطقه عمومی رزمایش و انجام عملیات سوختگیری هوایی از هواپیمای تانکر، با استفاده از موشک‌های بهینه شده، نقطه‌زن و ارتقایافته هوابه‌سطح، اهداف سطحی خود را در منطقه عمومی رزمایش منهدم کردند.
در ادامه این سناریو از رزمایش همچنین جنگنده‌بمب‌افکن‌های ۴-F با موفقیت عملیات تیراندازی به اهداف متحرک در دریا را تمرین کردند. بمباران اهداف ازپیش‌تعیین‌شده در ساحل بخش دیگری از طرح‌های عملیاتی تعیین شده در این رزمایش بود که با موفقیت توسط فانتوم‌های نهاجا اجرا شد.
رونمایی عملیاتی از زیردریایی فاتح
علاوه بر این برای اولین بار زیردریایی تمام ایرانی «فاتح» در رزمایش مشترک ذوالفقار ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور یافت.
اجرای مأموریت گشت اطلاعاتی و عملیاتی در منطقه عمومی رزمایش مشترک ذوالفقار۹۹ ارتش و حضور در آب‌‎های دوردست در شمال اقیانوس هند (تا مدار ۱۰درجه) از جمله عملیات‌هایی بود که توسط زیردریایی فاتح در این رزمایش انجام شد.
زیردریایی فاتح اولین زیردریایی ساخت ایران در کلاس متوسط است که با تلاش وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و همکاری نیروی دریایی ساخته شده و بهمن‌ماه سال۱۳۹۷ با حضور رئیس‌جمهور به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش در بندرعباس ملحق شد.
غرش توپخانه موشکی ارتش
بخش دیگری از این رزمایش در روز دوم به شلیک موشک‌های سطح به دریا و دریا به دریا اختصاص یافت.
در این مرحله از رزمایش موشک کروز قادر با شلیک از سایت‌های موشکی ساحل به دریای نیروی دریایی ارتش، شناور هدف در فاصله بیش از ۲۰۰کیلومتری را با موفقیت مورد اصابت قرار داد.
امیر دریادار دوم شهرام ایرانی، سخنگوی رزمایش ذوالفقار۹۹ ارتش در تشریح این بخش از رزمایش، اظهار داشت: نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز با در اختیار داشتن طیف متنوعی از موشک‌های کروز دریایی در برد‌های مختلف، توانمندی اجرای آتش مؤثر موشکی از سایت‌های موشکی ساحل به دریا و همچنین یگان‌های سطحی و زیرسطحی را دارد.
سخنگوی رزمایش ذوالفقار۹۹ ارتش ادامه داد: موشک‌های کروز دریایی که امروز در اختیار ارتش قرار دارد، از قابلیت‌های ویژه‌ای از جمله سرجنگی مؤثر با قدرت انفجار بالا و اجرای عملیات در محیط جنگ الکترونیک برخوردار است.
دریادار دوم ایرانی با تأکید بر اینکه امروز سامانه‌های موشکی ساحل به دریای نیروی دریایی ارتش در سرتاسر سواحل جنوبی کشور مستقر هستند، خاطرنشان کرد: با رونمایی از موشک کروز دریایی با برد بلند جهش قابل توجهی در توان موشکی ارتش و دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران ایجاد خواهد شد.
همچنین شلیک موشک نصر از ناوچه‌های نیروی دریایی نیز بخشی دیگر از این رزمایش بود. در این مرحله یگان‌های شناور سطحی نیروی دریایی ارتش با اجرای آتش موشکی اهداف سطحی خود را در دریا مورد اصابت قرار دادند و ناو موشک‌انداز «نجم» با شلیک موشک کروز «نصر» هدف سطحی تعیین شده در دریا را با موفقیت منهدم کرد.
پهپاد‌ها نیز به میدان آمدند
آزمایش پهپاد‌های دوربرد ورونمایی از تجهیزات جدید نیز بخشی از رزمایش ذوالفقار بود. در این رزمایش پهپاد بومی سیمرغ نیروی دریایی ارتش با استفاده از بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن سدید اهداف خود در آب‌های دوردست را مورد حمله و اصابت قرار داد.
در این مرحله از رزمایش پهپاد «سیمرغ» با پرواز از پایگاه مبدأ و طی مسافت بیش از هزار کیلومتر موفق به هدف قرار دادن یک فروند شناور سطحی در آب‌های دوردست با استفاده از بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن «سدید» شد.
پهپاد رزمی سیمرغ با برد بلند عملیاتی و مداومت پروازی ۲۴ساعت که قابلیت اجرای عملیات‌های مختلفی از جمله گشت، شناسایی، اجرای عملیات رزمی و جنگال را دارد، آذرماه سال۱۳۹۸ با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش به منطقه سوم دریایی نبوت نداجا در کنارک ملحق شد.
همچنین پهپاد‌های «ابابیل» نیروی هوایی ارتش با استفاده از بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن «قائم» موفق به انهدام اهداف خود در منطقه رزمایش شدند. در کنار این پهپاد رزمی کمان- ۱۲ که اولین پهپاد رزمی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و توسط متخصصین نیروی هوایی ارتش طراحی و تولید شده است، با پرواز بر فراز منطقه رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش جمهوری اسلامی ایران، مأموریت از پیش تعیین شده خود شامل رصد و پایش منطقه رزمایش را با موفقیت انجام داد.