بازگشت جلیقه زردها

معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت در فرانسه موسوم به جنبس «جلیقه‌زردها» که از آخرین تظاهرات آنها نزدیک به چهار ماه می‌گذرد، دیروز - شنبه - بار دیگر به خیابان‌های این کشور آمدند. دولت قوانین جدیدی برای مقابله با معترضان مشخص کرده است. به گزارش رادیو «فرانس بلو»، چندین گروه از جلیقه‌زردها فراخوان‌هایی را برای تظاهرات در روز شنبه در سراسر فرانسه صادر کرده بودند. اجتماع‌هایی در پاریس، تولوز، اوینیون، نانسی، برست، لیون، پواتیه، رن، نیم و گرنوبل اعلام شده بود.
ستاد پلیس پاریس اعلام کرد که در ساعت ۱۱ به وقت محلی، ۸۱ نفر را دستگیر و ۱۷ نفر دیگر را بازداشت کرده و در عین حال به ۱۷ نفر دیگر تذکر کلامی داده است. امروز چهار تظاهرات در پاریس اعلام شده بود که دو مورد از این‌ها بویژه در شانزه لیزه ممنوع اعلام شده است.
براساس آنچه در صفحه فیس بوک متولیان این تظاهرات اعلام شده، ۲۳۰۰ نفر اعلام کرده‌اند که می‌خواهند در تجمع شانزه‌لیزه شرکت کنند و ۷ هزار نفر نسبت به این اقدام ابراز تمایل کرده‌اند.
به گفته منابع پلیس، حضور ۴ تا ۵ هزار تظاهرکننده در پاریس از جمله یک هزار نفر بالقوه خشن، انتظار می‌رود.


«دیدیه لمان» رئیس پلیس پاریس گفته امکان تظاهرات وجود دارد به شرطی که مسالمت‌آمیز بوده و هیچ گونه تخریبی به دنبال نداشته باشد.  علاوه بر پاریس، در همه نقاط فرانسه از جمله اوینیون، نانسی، برست، لیون، پوآتیه، آنتیبه، نیم، گرنوبل و رن تظاهرات اعلام شده با این وجود برخی تجمع‌ها در مونپلیه، تولوز و دیژون ممنوع شده‌ است. همچنین در این پیوند، «سی. نیوز فرانسه» گزارش کرد: «ژرار درمنن» وزیر کشور فرانسه روز جمعه گذشته یک روز پیش از بازگشت جلیقه‌زردها، مقررات جدید در چارچوب اجرای قانون را اعلام کرد. هدف وزیر کشور کاستن از تعداد مجروحان در تظاهرات است.
براساس این گزارش، او پیشنهاد به‌روز کردن تجهیزات مورد استفاده در ماموریت‌های اجرای قانون را داده است. درمنن می‌گوید بر استفاده از «ال. بی. دی» نظارت و نارنجک «GMD» از سرویس خارج شده و با یک مدل جدید جایگزین خواهد شد.
این نوع نارنجک، نارنجکی دستی است که توسط پلیس در کشورهایی خاص برای مقابله با تظاهرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این نوع نارنجک‌ها به طور معمول تحت قوانین دقیقی مدیریت می‌شود چرا که می‌توانند آسیب‌های جدی وارد کنند.
وزیر کشور فرانسه همچنین دو پیشنهاد را در پارلمان این کشور ارائه خواهد داد: قوانینی که به پلیس اجازه استفاده از تصاویر هواپیماهای بدون سرنشین را می دهد و انتشار چهره افسران را ممنوع می‌کند.
جلیقه‌زردها که به دلیل شیوع کرونا و ممنوعیت در برگزاری تجمع‌ها از اسفند ۹۸/ مارس ۲۰۲۰ امکان حضور در خیابان را نداشتند، آخرین بار در روز ۲۸ اردیبهشت/۱۷ می با خروج فرانسه از قرنطینه، اقدام به تجمع کردند.
جنبش جلیقه‌زردها از ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸(۲۶ آبان ۹۷) در اعتراض به افزایش بهای سوخت شکل گرفت و بعدها به قیامی علیه دولت مکرون تبدیل شد.