درگذشت مرجع نواندیش

آیت الله یوسف صانعی از مراجع تقلید و استاد درس خارج حوزه علمیه روز گذشته در قم دار فانی را وداع گفت.
 دفتر آن مرحوم در اطلاعیه ای اعلام کرد: «إِنَّا للهِ وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ. مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً(احزاب/23) . 
در ایام شهادت حضرت امام زین العابدین (علیه السلام) روح بلند آزاد مرد عرصه علم و اجتهاد، فقیه نواندیش، بقیة السلف شاگردان حضرت امام خمینی(سلام الله علیه)؛ حضرت آیت الله العظمی صانعی (قدس سره) به دیدار معبودش شتافت و کوله‌ باری از غم و اندوه را بر دل مشتاقانش قرار داد. او که ارادت زایدالوصفی به اهل بیت (علیهم السلام) و علوم آل محمد(صلی الله علیه و اله و سلم) داشت، بهترین ایام و اوقاتش مطالعه، تدریس و تألیف فقه و فقاهت بود و از این جهت آثار بجای مانده از ایشان سرمایه‌ای ماندگار برای حوزه‌های علمیه، جامعه اسلامی و جوامع بشری خواهد بود. ضمن عرض تسلیت به پیشگاه مقدس حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداء، ملت شریف و بزرگوار ایران، مراجع معظم تقلید و حوزه‌های علمیه، اعلام می‌دارد با توجه به وصیت آن عزیز سفر کرده، در ایام کرونا هیچگونه مراسم از تشییع و... برگزار نمی‌‌گردد.»
بر اساس این گزارش، آیت‌الله یوسف صانعی سال ۱۳۱۶  در استان اصفهان متولد شد، تا چهارده سالگی در حوزه علمیه این استان تحصیل و سپس برای ادامه فراگیری دروس فقهی به قم سفر کرد. وی علاوه بر نشستن پای درس آیت‌الله خمینی، شاگردی استادانی همچون سیدحسین طباطبائی بروجردی، سیدمحمد محقق داماد و محمدعلی اراکی را نیز تجربه کرد. 


آیت‌الله صانعی در اسفند ۱۳۵۸ به عنوان یکی از شش فقیه شورای نگهبان قانون اساسی منصوب شد که پس از حدود سه سال، در ۱۹ دی ۱۳۶۱ از آن شورا کناره‌گیری کرد و در همان تاریخ از طرف بنیانگذار جمهوری اسلامی به عنوان دادستان کل کشور منصوب شد؛ مسئولیتی که در اردیبهشت ۱۳۶۴ از آن نیز استعفا داد اما با استعفایش موافقت نشد و البته چندی بعد، آیت‌الله محمد موسوی‌خوئینی‌ جایگزین وی شد. او در اولین دوره مجلس خبرگان رهبری در آذر ۱۳۶۱ به عنوان نماینده منتخب مردم تهران رأی آورد.
آیت‌الله صانعی پس از کناره‌گیری از کلیه مناصب حکومتی به قم رفت، درس خارج فقه را ادامه داد و برای اولین بار رساله توضیح‌المسائل خود را در سال ۱۳۷۲ هجری خورشیدی منتشر کرد. وی از مراجع تقلیدی است که احکام فقهی نویی به ویژه دربارهٔ حقوق زنان و حقوق غیرمسلمانان دارد.
آیت‌الله العظمی صانعی پس از یک‌ روز بستری‌ شدن در بیمارستان نکویی قم به دلیل شکستگی استخوان لگن، به دلیل شدت آسیب‌دیدگی در سن ۸۳ سالگی درگذشت.
روزنامه مردم سالاری درگذشت این اندیشمند اسلامی را تسلیت می‌گوید.
آیت الله صانعی مرجعی نواندیش و روز آمد
فقیهی وارسته و ساده زیست بود 
درپی درگذشت مجاهد نستوه و مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ یوسف صانعی پیام تسلیتی از سوی حزب مردم‌سالاری صادر شد.
متن کامل این پیام به شرح زیر می‌باشد؛
«اذا مات المومن الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شی» ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله العظمی صانعی، اندوهی بزرگ بر قلب پیروان، شاگردان، یاران و طرفداران آن فقیه والامقام نشاند.
بی‌شک ملت فهیم ایران هرگز مجاهدت‌های خالصانه و فداکاری‌های شجاعانه ایشان را چه در دوران مبارزات ضد رژیم ستم شاهی و چه در مسئولیت‌هایی همچون عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و دادستانی کل کشور و چه در دورانی که مورد برخی بی‌مهری‌ها در اواخر عمر شریف قرار گرفت فراموش نخواهد کرد و ایشان را همواره طلایه‌دار دفاع از «حق‌الناس» و شخصیتی که هیچگاه مصلحت‌سنجی‌های عافیت‌طلبانه را بر جلب رضایت حضرت باریتعالی ترجیح نداد، می‌شناختند.
بدون شک ایشان که به تعبیر امام خمینی(ره) «یک مرد عالم و فرد برجسته‌ای بین روحانیون بود» در مباحثات علمی و نوآوری‌های فقهی سرآمد مجتهدان بود و به عنوان یک مرجع نواندیش و روزآمد از خود آثار فقهی بسیار گرانبهایی به میراث گذاشتند که مشعل فروزانی برای طلاب و دانشگاهیان شیفته اسلام ناب محمدی(ص) خواهد بود.
ساده زیستی و بی‌اعتنایی به مادیات و پارسایی و تواضع و وارستگی و اخلاص بی‌نظیر ایشان قطعا همواره در خاطره نسل‌های آشنا به آن فقیه دوست داشتنی باقی خواهد ماند.
حزب مردم‌سالاری (که این افتخار را دارد اعضای شورای مرکزی آن پنج بار خدمت آن دانشمند ربانی شرفیاب شده و رهنمود گرفته‌اند) ضایعه بسیار اسفناک ارتحال ملکوتی آن مرجع مردمی و صادق را به حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه و حوزه‌های علمیه و مراجع عظام تقلید و ملت شریف ایران و خانواده معزز و بازماندگان به ویژه اخوی مکرم ایشان حضرت آیت‌الله حاج شیخ حسن صانعی و فرزند برومندشان جناب حجت‌الاسلام حاج شیخ سعید صانعی تسلیت گفته و از خداوند سبحان علو درجات آن یاور محرومان و مستضعفان و حشر و نشر با شهدای کربلا و امامان معصوم علیهم السلام را مسألت دارد.