باید روی پای خودمان بایستیم


رییس جمهور گفت: دانشگاه همواره فضای نقادی است. نقادی نسبت به حکومت، حاکمان، دولت و جامعه ماست. شاید هیچ جایی مانند دانشگاه برای نقادی جدیتر نباشد.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در آیین آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و فناوری کشور که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه از روز اول مقابله با کرونا خود را موظف میدیدم در همه امور، برنامهها و کارهایم پروتکلها را رعایت کنم، اظهار کرد: هرچند گاهی رعایت پروتکلها با خواست قلبی انسان و عواطف و خواستههای او مطابقت ندارد اما تصورم بر این است که پروتکلشکنی نباید در ذهن ما شکل گیرد و رشد پیدا کند.

وی با قدردانی از تلاشهای وزارت علوم برای بازگشایی دانشگاهها با رعایت پروتکلها، افزود: از کادر درمانی سراسر کشور نیز تشکر میکنم که توانستند طوری عمل کنند که امروز بگوییم کادر درمانی و پزشکی کشور روی پای خود ایستاده است و ما برای بستری کردن بیماران تخت کم نیاوردیم.

رییس جمهور ادامه داد: امروز حدود ۹۵ درصد نیازهای دارویی خود را در داخل کشور تامین میکنیم. همچنین مردم ما برای تامین ضروریات زندگی خود از آب و برق و گاز تا مواد غذایی در سایه تلاش همه در مراکز علمی و تحقیقاتی و تولیدی به مشکلی برنخوردند و این برای من خوشحالکننده است.

روحانی با بیان اینکه ویروس کرونا زندگی مردم و اقتصاد جوامع را تحت تاثیر قرار داده است، تاکید کرد: کشورهایی هستند که بیش از ۲۰ درصد اقتصادشان در این مدت شیوع کرونا کوچک شده است و امروز همه ما را وادار کرده که زیست جدیدی را در پیش گیریم و با سبک جدیدی فعالیت کنیم. اما مهم این است که برای هر کاری بتوانیم آن فعالیت را در چارچوب پروتکلها ادامه دهیم و آن کار تعطیل نشود.

وی یادآور شد: اگر از ابتدا قرار بود کارها را تعطیل کنیم چقدر به زندگی مردم لطمه وارد میشد و جدای از تامین نشدن ضروریات زندگی آنان، نشاط اجتماعی هم از میان میرفت و در زمینه نیازهای معنوی هم به مشکل میخوردیم.

رییس جمهور با بیان اینکه دانشگاه مرکز نوآوری است و جایگاهی است که مدیران آینده ما را تربیت میکند، تاکید کرد: دانشگاه همواره فضای نقادی است. نقادی نسبت به حکومت، حاکمان، دولت و جامعه ماست. شاید هیچ جایی مانند دانشگاه برای نقادی جدیتر نباشد و وقتی این نقادی با در نظر گرفتن واقعیتهای جامعه باشد، قطعاً به نفع ماست.

وی با یادآوری تحریمهای آمریکا و شکست آنان در زمین زدن اقتصاد ایران، گفت: ما باید روی پای خودمان بایستیم و به درون بنگریم و از توانمندی داخلی استفاده کنیم اما این واقعیت هم هست که بدون تعامل با جهان زندگی کردن بسیار سخت و گاهی ناممکن است. ما باید بتوانیم آنچه تولید میکنیم صادر کنیم و در مواردی که چیزی در داخل موجود نیست، بتوانیم آن را وارد کنیم.

روحانی تصریح کرد: همانطور که مواد اولیه یا حتی خود نیازهای بهداشتی و درمانی را گاهی نیازمندیم که وارد کنیم و به کشور بیاوریم باید بخشی را که مازاد نیازمان است را بتوانیم صادر کنیم و باید بتوانیم این مشکلات را در فضای امروز برطرف کنیم.

رییس جمهور گفت: آنچه برای کالاهای ضروری ما نیاز بوده به اندازه پارسال و در مواردی بیش از آن، نیازمندیهای خود را برطرف کردیم و برخلاف همه مشکلات این کالاها را در کشور در اختیار داریم.

وی با اشاره به رشد مثبت اقتصادی در ماههای اخیر، یادآور شد: ما در تیر و مرداد صادرات و وارداتمان به شرایط سال گذشته بازگشته و حتی در مواردی بهتر شده است و برخلاف مشکلات، حرکت جامعه ما حرکتی بوده که توانسته در حد توان مسائل ما را برطرف کند.

روحانی با ناموفق خواندن تلاشهای دشمنان در زمینه سیاسی و حقوقی در برابر ایران، اظهار کرد: آمریکا الان که به پایان فرصت یکماهه خود برای پیروزی در برابر ایران نزدیک میشود و مدام هم میگوید در پایان یک ماه به موفقیت میرسد، حتی نتوانسته است کارش را در این زمینه شروع کند و حتی شورای امنیت به طرح آمریکا تا امروز توجهی نکرده است.

رییس جمهور ادامه داد: دانشگاهها همانطور که باید به نقد بپردازند باید با قلم و بیان خود موفقیتهای به دست آمده در زمینه سیاسی و حقوقی بینالملل را برای مردم تشریح کنند. این موارد در تاریخ کشور ما بسیار بااهمیت است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدام دانشگاهها در سالهای گذشته برای برتری در میان دانشگاههای جهان افزود: همه شاخصها و آمارها به ما میگوید که شرایط ما نسبت به سال گذشته در این زمینه بهتر شده است و در شتاب علمی نسبت به گذشته در برخی از موارد از کشورهای برتر بودهایم و این یعنی ما پیشرفت علمی را فراموش نکردیم و از جایگاه ۱۲۰ در جهان در طول هفت سال اخیر به جایگاه ۶۵ رسیدیم.

روحانی با بیان اینکه تعداد شرکتهای دانشبنیان در طول هفت سال اخیر صدبرابر شده است، یادآور شد: درآمد این شرکتها نیز در هفت سال اخیر ششصدبرابر شده است و اگر همکاری دانشگاهها با شرکتهای دانشبنیان و مراکز تولیدی دانشمحور نزدیک شود، به روزی میرسیم که دانشگاهها در کار پژوهشی خودکفا میشوند و نیازی به کمک دولت نخواهند داشت هرچند که تا زمانی که لازم باشد دولت کمک خواهد کرد.

رییس جمهور تاکید کرد: امروز زمان تابآوری مضاعف ما در برابر کرونا و تحریمهاست. علت اینکه ما توانستیم ۴۲ سال برابر فشارها ایستادگی کنیم و در سه سال اخیر هم در برابر تحریمهای شدید مقاومت کنیم به دلیل اعتمادی است که مردم به فرهیختگان، نظام و دولت داشتهاند و تا زمانی که این اعتماد وجود دارد میتوانیم در برابر مشکلات مقاومت کنیم.

وی افزود: البته در کنار این اعتماد، وجود امید هم به ما کمک میکند که مردم هراسی برای مشکلات پیشرو نداشته باشند. مثلاً اگر این آمادگی و ایثارگریها در کادر پزشکی نبود، در وزارت نیرو نبود، در سایر موارد نبود، این امید هم لطمه میخورد. پس اعتماد مردم در برابر کارکرد نظام و دولت است.

روحانی تاکید کرد: مردم وقتی در شرایط کرونایی میبینند که با همه مشکلات، کار تحصیل و دانشآموختن فراموش نمیشود، میتوانند به نظام و کشور خود اعتماد کنند، وقتی میبینند که با وجود تحریمها، برق و آب قطع نمیشود میتوانند به نظام و کشور اعتماد کنند و این ما هستیم که باید دست به دست هم این اعتماد و امید را حفظ کنیم و دانشگاهها در این زمینه نقش اساسی دارند.