آقای دولت!دلتان به حال مستضعفین نمی‌سوزد؟

آفتاب یزد – گروه شبکه: مردم دیگر نمی‌دانند که با این گرانی‌های خانمان سوز چگونه باید زندگی کنند. گرانی‌هایی که بعضا بی‌دلیل هستند و چند روزی است که ساده‌ترین اقلام خوراکی که هر کسی از عهده خرید آن بر می‌آمد را نشانه گرفته است. انگار در محله مسئولان آنقدر ارزانی است که خبر از اوضاع گرانی و نگرانی مردم بابت تهیه اقلام خوراکی ندارند. در واقع آنها مسئولیت شان را فراموش و مردم را به حال خودشان رها کرده اند. به تازگی نیز شاهد افزایش قیمت تخم‌مرغ هستیم آنقدر که در باور کسی نمی‌گنجد که یک شبه هر شانه تخم‌مرغ به 30 هزار تومان رسیده است. جالب‌تر آنکه عنوان می‌شود که در آینده‌ای نه چندان دور قیمت هر شانه تخم‌مرغ به 50هزار تومان هم خواهد رسید.
> تخم‌مرغ شانه‌ای ۳۰ هزار تومان
در این راستا رئیس اتحادیه سوپر مارکت‌داران گفت: «چندی پیش دولت اعلام کرد هر شانه تخم‌مرغ تقریبا ۲۰هزار تومان است در حالی که هم‌اکنون قیمت هر شانه تخم‌مرغ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها نزدیک به ۳۱هزار تومان است و معلوم نیست تخم‌مرغ شانه‌ای ۲۰هزار تومان را از کجا می‌توان پیدا کرد؟ چراکه در حال حاضر نرخ بازار چیز دیگری است و به هر مغازه‌ای که مراجعه کنید نرخ تخم‌مرغ شانه‌ای کمتر از ۲۸ هزار تومان نیست.» به گزارش ایلنا، سعید درخشانی
در مورد قیمت هر شانه تخم‌مرغ


اظهار داشت:« قیمت‌ها بستگی دارد به طوری
که فروشگاه‌ها آن را شانه‌ای ۲۸هزار تومان خریداری می‌کنند و ۳۰هزار تومان به فروش می‌رسانند، البته این رویه برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز وجود دارد. چرایی این مسئله را باید در جای دیگری جست و جو کرد.» این درحالی است که عباس تابش، رئیس سازمان حمایت، در این مورد گفته بود: «قیمت مصوب هر کیلو تخم‌مرغ در درب مرغداری‌ها، ۹ هزار و ۵۰۰ تومان است که اگر به این قیمت تغییرات، قیمت واکسن و حمل و نقل را اضافه کنیم مبلغی کمتر از ۳۰۰ تومان می‌شود در نتیجه قیمت مصوب تخم‌مرغ در بازار پایین‌تر از ۱۰هزار تومان است.
> تخم‌مرغ شانه‌ای 50 هزار تومان در راه است؟!
از سوی دیگر رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: «در صورت تداوم شرایط فعلی در ماه‌های آینده مجبور به واردات تخم‌مرغ خواهیم شد.»به گزارش رکنا، ناصر نبی‌پور در پاسخ به چرایی گرانی تخم‌مرغ در روزهای اخیر اظهار کرد: «در تولید تخم‌مرغ پارامترهای زیادی وجود دارد که قیمت آنها طی این مدت افزایش یافته است. حال با وجود این افزایش قیمتها چگونه می‌شود قیمت تخم‌مرغ نسبت به سال گذشته دچار تغییر نشود؟» وی ادامه داد:« ۵۰ درصد سویای موردنیاز در خوراک طیور توسط دولت تامین می‌شود ولی مجبوریم ۵۰ درصد دیگر را از بازار آزاد با قیمت کیلویی ۱۳هزار و ۵۰۰تومان تهیه کنیم؛ در حالی که قیمت آن باید کیلویی ۲۴۵۰ تومان باشد یا ذرتی که باید کیلویی ۱۳۵۰ تومان باشد در حال حاضر قیمت آن در بازار آزاد به ۳۴۰۰تومان رسیده است.» به گفته وی وقتی تولید‌کننده خوراک طیور نداشته باشد، در نتیجه وزن مرغ کاهش می‌یابد و تخم نمی‌گذارد. رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا صادرات
تخم‌مرغ باعث برهم خوردن بازار داخلی شده است، گفت: «میزان صادرات در حدی نبوده که بر بازارهای داخلی اثرگذار باشد. اگر امروز در این شرایط قرار گرفته‌ایم به دلیل کمبود نهاده‌های دام و طیور است که باعث افت تولید شده است. در اردیبهشت ماه بیشترین میزان صادرات تخم‌مرغ را در حد ۱۴هزار تن داشتیم و از آن طرف قیمت تخم‌مرغ حتی ارزانتر از نرخ مصوب هم شده بود.» او با بیان اینکه در صورت تداوم شرایط فعلی مجبور به واردات تخم‌مرغ در یکی دو ماه آینده خواهیم شد، گفت: «قیمت تمام شده هر کیلو تخم‌مرغ برای واحدهای تولیدی در شرایط فعلی بیش از ۱۴هزار و ۹۰۰تومان و قیمتی که باید به دست مصرف‌کننده برسد ۳۰هزار تومان است. اگر همین ۵۰درصد سویا توسط دولت تامین نشود، تخم‌مرغ به کیلویی بیش از ۲۳هزار تومان و شانه‌ای ۵۰ هزار تومان هم
خواهد رسید.»
> آقای روحانی این قرارمون نبود
اکنون گرانی تخم‌مرغ واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «روحانی ۱۴۰۰ تخم‌مرغ ۱۵۰۰ تو خود بخوان حدیث مجمل را... »
دیگری نوشت:« تخم‌مرغ شانه‌ای ۳۰ هزار تومان. تخم‌مرغ‌ها در حال پرواز»
یکی دیگر از کاربران نوشت:« تخم‌مرغ باز هم گران شد و دیروز 1200 خریدم. آقای دولت آیا دلتان به حال مستضعفین هم می‌سوزد کسانی که غذایشان نان و تخم‌مرغ است که هر دوی این‌ها گران شده است»
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «کره 50گرمی 4500 تومان یک عدد تخم‌مرغ 1600 تومان و نصف یک عدد نان سنگک 1000 تومان یک نیمرو 7100 تومان!»
دیگر کاربری گفته است:« دلم میخواد برگردم به اون دورانی که وقتی میفرستادنم خرید، بر میگشتم دو سه تا تخم‌مرغ شکسته بود»
کاربران دیگر نوشته اند:«یک نفر پیدا نمی شود که از خطر گرانی افسار گسیخته بنویسد. چرا یک ایرانی باید برای خودرویی مثل دنا پلاس که میگویند کاملا ایرانی است ٢٠ هزار دلار بپردازد؟!
یا تخم‌مرغ این چنین گران شود؟»،« خطر اصلی بی ارزش شدن پول ملی است، باید جلوی این گرانی‌ها گرفته شود، نمی شود با فکر مالیات بیشتر جلوی افزایش قیمت خودروهای ساخت ایران را باز بگذارید. گران شدن تخم‌مرغ، روغن، پنیر، نان، شیر، برنج تاثیر خانمانسوزی بر وضعیت اقتصادی قشر ضعیف کشور می گذارد، جلوی این گرانی را بگیرید.»،« الان باید از گرونی مواد غذایی ساده مثل لبنیات و سیب زمینی و تخم‌مرغ بگیم. »،
«تخم‌مرغ شونه‌ای 30هزارتومن کره 100گرمی قالبی 8هزارتومن نون تافتون دونه‌ای 500 تومن. چه معاشی داریم که این حداقل رو لااقل تامین کنه»، «مردم ایران یادتان هست تخم‌مرغ می‌خوردید؟ هیچی دیگه شد شانه‌ای ۳۰ هزارتومن فراموشش کنید»، « بعد از یک ماه، حقوقِ کارمندیِ کارِ پاره وقتم رو دادن... برگشتنه 3 تا مرغ، 25 تا تخم‌مرغ و 2بطری روغن خریدم... یک سوم حقوقم رفت آقای روحانی این قرارمون نبود...»، « من تمام امروز داشتم به این فکر می‌کردم که اگه یه طوری بشه که دیگه نتونم برای بچه‌ام شیر و پنیر و تخم‌مرغ بخرم چی؟»، « الان با این قیمت تخم‌مرغ، بدنسازی یه ورزش خیلی لاکچری‌تر از گلف به حساب میاد.»، «چرا باید تخم‌مرغ یه روزه از شانه‌ای 16هزارتومان برسد به 32هزارتومان؟ »، «ریزش یک ماهه بورس، افزایش نرخ دلار به بالای ۲۵هزار تومان، افزایش چشم گیر قیمت خودرو طی سه هفته، افزایش ۳۰درصدی قیمت تخم‌مرغ، افزایش ۲۵درصدی قیمت برنج؛ اشتباه نکنید، این اتفاقات بعد از جنگ و تحریم رخ نداده، این اتفاقات طی یک ماهی که روحانی از گشایش اقتصادی صحبت کرده افتاده»، « سه هفته از گشایشِ اقتصادیِ آقایِ رئیس‌جمهور می‌گذرد، در این مدت؛ سقوطِ تاریخیِ بورس،افزایشِ نرخِ دلار، افزایشِ قیمتِ خودرو، حبوبات، محصولاتِ لبنی، مَسکَن وافزایشِ ۳۰ درصدیِ قیمتِ تخم‌مرغ و... را شاهد بودیم!».