پایان سلطه برندهای کرهای در بازار لوازم خانگی


گروه صنعت و تجارت: اگر چه بخش خصوصی همچنان از کاهش تخصیص ارز مواد اولیه به تولیدکنندگان لوازمخانگی و مشکلات تولید گلایه دارد، اما آمارها از افزایش تولید چهار ماهه نخست امسال حکایت دارد. با وضعیت کنونی کمبود ارز، تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید لوازمخانگی دچار مشکل شده است. با این حال در شرایط کنونی همه شرکتها در تلاشند تا کالاهای با قیمت مناسب به منظور تامین نیاز مصرفکنندگان تولید کنند. در این میان سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازمخانگی به ایرنا گفته است که مطابق برنامهریزی انجام شده، یکی از واحدهای تولیدی بزرگ کشور تا پایان امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه لوازمخانگی ارزان تولید و در اختیار گروههای هدف قرار میدهد. حمیدرضا غزنوی افزود: این لوازمخانگی، هر چند با امکانات کمتر اما با کیفیت مناسب خواهند بود که تلاش شده «بدون یک ریال سود» به دست اقشار آسیبپذیر برسد.

در همین حال بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از رشد تولید ماشینلباسشویی، انواع تلویزیون و یخچال و فریزر از ابتدای امسال تا پایان تیرماه نسبت به مدت مشابه پارسال است. برپایه این آمارها، در مدت یاد شده ۲۸۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه ماشینلباسشویی در کشور تولید شد.این آمار در مقایسه با تولید ۱۷۰ هزار و ۴۰۰ دستگاهی در مدت مشابه پارسال رشد ۶۹.۹ درصدی نشان میدهد. همچنین تا پایان تیرماه ۳۴۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه تلویزیون از سوی کارخانجات داخلی تولید شد که در همسنجی با تولید ۲۱۱ هزار و ۸۰۰ دستگاهی چهار ماهه نخست پارسال رشد ۶۱.۲ درصدی داشته است. در تولید یخچال و فریزر نیز رشد ۱۲ درصدی به ثبت رسید. در چهار ماهه امسال ۴۹۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه از این محصولات تولید شد، در حالی که آمار تولید آنها در مدت مشابه سال گذشته ۴۴۶ هزار دستگاه بود.

عمق ساخت داخل بیش از ٦٠ درصدی در صنعت لوازم خانگی

مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت گفت: با وجود تشدید تحریم ها انواع تولیدات لوازمخانگی در کشور افزایشی بوده و در حوزه تولید ماشین لباسشویی ۵۸ درصد و در تولید تلویزیون ۶۳.۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داریم. به گزارش شاتا، کیوان گردان در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه در پی بهبود و به سامان کردن تولیدات لوازم خانگی هستیم گفت: حال و شرایط تولید لوازم خانگی خوب است. وی با یادآوری این نکته که در گذشته بیش از این ۷۰ تا ۸۰ درصد بازار در اختیار محصولات کرهای بوده است افزود: واردات لوازم خانگی به کشور صد در صد ممنوع شده است. مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت گفت: درخصوص توزیع تولیدات باید بازنگری شود، ما تولید را بالا برده ایم، اما آمارها نشان میدهد که میزان تولید با میزان نصب در داخل منازل تطابق ندارد و حتما دستگاههای نظارتی باید در این مورد به وظایفشان عمل کنند.
گردان با اعلام اینکه عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی به بالای ۶۰ درصد در کشور رسیده است، تصریح کرد: در ۵ ماهه پارسال ۵۸۲ هزار دستگاه یخچال فریزر تولید کردیم که در ۵ ماهه امسال به ۶۶۰ هزار دستگاه رسیده و ۱۳.۴ درصد رشد در تولید یخچال فریزر در سال ۱۳۹۹ داریم. وی درخصوص افزایش تولید در حوزه ماشین لباسشویی، نیز بیان کرد: ۲۳۳ هزار دستگاه در ۵ ماهه ۱۳۹۸ تولید شد در صورتیکه تولید در ۵ ماهه امسال ۳۶۸ هزار دستگاه بوده است و ۵۸ درصد رشد تولید داریم. مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صمت اضافه کرد: در زمینه تولید تلویزیون در حالی که پس از تحریمها دو شرکت اصلی کره ای از کشور خارج شدند، اما در ۵ ماهه امسال ۶۳.۵ درصد تولید این محصول افزایشی یافته است و از ۲۹۵ هزار دستگاه در ۵ ماهه ۱۳۹۸ به ۴۸۲ هزار دستگاه در ۵ ماهه ۱۳۹۹ رسیدیم. گردان با اشاره به مجوز ۲۵ و ۲۰ درصدی افزایش قیمت لوازم خانگی و تولیدات دیگر گفت: قیمتها مشخص و در کارخانه محصول قیمت خورده است. او درباره عرضه ورق فولادی خارج از بورس و با قیمت بالاتر گفت: مشکل سامانه بهین یاب نیست و این سامانه کارش را دقیق انجام میدهد و نظارت هم روی آن وجود دارد، ما الان آمار خرید و آمار تولید شرکتها را داریم و تلاش میکنیم میزان خرید ورق فولادی را با میزان تولیدات آنها مقایسه کنیم تا بتوانیم ورق فولادی را در اختیار تولید کنندگان واقعی قرار دهیم.

تسهیل تولید لوازم خانگی با تخصیص ارز

از طرف دیگر دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت که از حدود یک ماه و نیم پیش، تخصیص ارز برای فعالان این صنعت روانتر شده، امری که برای تحقق شعار "جهش تولید" یکی از نیازهای بدیهی این صنعت به منظور تامین مواد اولیه، اجزا و قطعات وارداتی و حتی داخلی است. سید عباس هاشمی در گفتگو با ایرنا افزود: در سه ماه نخست امسال تخصیص ارز قابل توجهی به صنایع لوازم خانگی انجام نشده بود، با این حال آمارها حاکی از رشد تولید در این صنعت در مقایسه با مدت مشابه پارسال است. وی گفت: این افزایش تولید ناشی از موجودی مواد اولیه، اجزا و قطعاتی بود که از پاییز پارسال توسط شرکتها در انبارها دپو شده و موجود بود. به گفته این مقام صنفی، بانک مرکزی با توجه به همه محدودیتها و شرایط ارزی کشور، ارز نیمایی که همان ارز حاصل از صادرات است را در اختیار صنعتگران لوازم خانگی قرار میدهد، اما مساله اصلی تامین به موقع این ارز است. وی ابراز امیدواری کرد: روند مثبت تخصیص ارز تداوم یابد تا بتوان جهش تولید را در عمل محقق کرد. دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، نیاز ارزی سالیانه لوازم خانگی را بین ۱.۲ تا ۱.۳ میلیارد دلار عنوان و تاکید کرد: وضعیت ارزی کشور به گونه ای است که صنایع باید به سمت داخلیسازی هرچه بیشتر حرکت کنند؛ سال گذشته در صنعت لوازم خانگی بیش از ۲۲۰ میلیون دلار داخلی سازی اتفاق افتاد، امری که به سرعت در حال توسعه است. این مقام صنفی، برنامه داخلی سازی حدود ۱۰ میلیارد دلاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تا سال ۱۴۰۰ را یادآور شد و افزود: در بخش لوازم خانگی با توجه به اطلاعات دریافتی از واحدهای صنعتی و بسترسازی انجام شده از سوی این انجمن، تعامل خوبی بین قطعهسازان و تولیدکنندگان محصولات نهایی و حرکت به سوی روابط برد- برد شاهدیم. هاشمی اضافه کرد: افزایش عمق داخلیسازی در فنها و بردهای الکترونیک، یکی از دستاوردهای تعاملات بین قطعهسازان و فعالان صنعت لوازم خانگی است که تا پایان امسال خبرهای خوبی از این حوزه خواهیم شنید. وی خاطرنشان کرد: در موضوع بردهای الکترونیکی، تحول بزرگی در کشور اتفاق افتاده، به طوری که عمده واحدهای صنعتی در تلاشند تا پلتفرم مشترکی در این زمینه تعریف کنند؛ بطور نمونه بردی که در ماشین لباسشویی استفاده میشود را بتوانند با تغییر مختصری در ماشین ظرفشویی نیز به کار بگیرند.