فضای نقادانه دانشگاه‌ها بهترین هدیه برای جامعه و مسئولان

[شهروند] رئیس‌جمهوری صبح یکشنبه از طریق ارتباط تصویری با دانشگاه تهران، آغاز ‌سال تحصیلی دانشگاه‌ها را تبریک گفت. او در این ارتباط تصویری با اشاره به جایگاه علم و دانش عنوان کرد که جامعه به تحقیقات و فعالیت‌های علمی نیاز دارد و این مهم نباید روی زمین بماند. روحانی البته در ادامه صحبت‌هایش به شرایط اقتصادی و سیاسی این روزهای کشور و سختی‌های ناشی از تحریم‌ها هم اشاره کرد. او همچنین گفت که درآمد نفتی کشور در‌ سال 98 به 20‌میلیارد دلار رسیده بود که این رقم در مقایسه با اوایل ‌سال 90 حدود 100‌میلیارد دلار کاهش داشته است. مثبت‌شدن رشد اقتصادی در تیر و مردادماه ‌سال‌جاری با وجود محدودیت‌های کرونایی بخش دیگر صحبت‌های رئیس‌جمهوری بود. روحانی همچنین به شکست‌های پی‌درپی ایالات متحده درحوزه سیاسی و حقوقی برای تنگ‌ترکردن حلقه تحریم‌ها و به انزواکشیدن کشورمان هم اشاره کرد.  حسن روحانی در ابتدای صحبت‌هایش جامعه را نیازمند پیشرفت‌های علمی خواند و در این‌باره گفت: «همان‌طور که به نیازهای ضروری از قبیل اکسیژن،  هوا، آب و غذا نیازمند است، به علم و دانش و فعالیت‌های علمی و تحقیقی هم نیاز است و باید این نیاز و خواسته به زمین نماند و دانشگاه‌های ما هم در آغاز امسال و هم پایان‌ سال گذشته به این وظیفه خود عمل کردند.  شرایط دانش‌آموختن در شرایط فعلی با گذشته متفاوت است و همه باید درچارچوب مقررات بهداشتی، علم‌آموزی و دانش‌آموزی ادامه دهیم.» روحانی با تشکر از دانشگاه‌ها که با ترکیبی از آموزش حضوری و آموزش فضای مجازی و الکترونیکی به فعالیت علمی خود ادامه می‌دهند، در این‌باره گفت: «گرچه هیچ چیزی جای آموزش جضوری را نخواهد گرفت و دیدن و سخن‌گفتن با استاد و طرح مسائل و سوالات در فضای حقیقی و حضوری بهتر و دقیق‌تر انجام می‌شود ولی اگر 100 پیش ما نبود، نباید از 90 صرف‌نظر کنیم. آموزش مجازی می‌تواند در بخش بزرگی از فعالیت‌های علمی ما جایگزین آموزش حضوری شود.» روحانی فضای نقادانه دانشگاه‌ها را بهترین هدیه برای جامعه و مسئولان خواند: «دانشگاه همواره فضای نقادی نسبت به حکومت، دولت و حاکمان و جوامع است. شاید هیچ فضایی نقادتر از فضای دانشجویی نباشد و این نقد با درنظرگرفتن شرایط و واقعیت‌های جامعه و انصاف همراه باشد.» رئیس‌جمهوری دربخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع تحریم‌ها پرداخت: «شاید در تاریخ جهان کمتر شاهد چنین تحریمی بودیم. تمام‌ سال 97،‌ سال 98 و نیمی از ‌سال 99 مواجه با این تحریم شدید بوده و هستیم. نگذاشتیم نظام و کشور در برابر خواست ناحق آنها تسلیم شود و این واقعیت مهم است که ما امروز درشرایطی هستیم که درآمد نفتی ما کاهش چشمگیری داشته و این نشان می‌دهد که جامعه ما با چه مشکلاتی روبه‌روست.» او ادامه داد: «ما باید روی پای خودمان بایستیم و به درون بنگریم و از توانمندی داخلی استفاده کنیم. چشم‌مان نباید به بیرون باشد اما این واقعیت هم است که بدون تعامل با جهان زندگی‌کردن بسیار سخت و گاهی ناممکن است. دشمن می‌خواهد رابطه ما با جهان را دچار اخلال کند و باید بتوانیم این مشکلات را در شرایط امروز حل‌وفصل کنیم.»
روحانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز اشاره کرد و در این‌باره گفت: «آنچه برای کالاهای اساسی ما نیاز بوده تقریبا در این 6 ماه توانستیم به اندازه مدت ‌سال گذشته و البته در برخی موارد هم بیش از پارسال تأمین کنیم. در سه ماه اول امسال به‌علت کرونا، صادرات و واردات ما با مشکل روبه‌رو شد و در این مدت با رشد منفی حدود 3.5‌درصدی مواجه بودیم، ولی در ماه‌های چهارم و پنجم دارای رشد مثبت هستیم و توانستیم در تیرماه و مردادماه نسبت به مدت مشابه ‌سال گذشته رشد مثبت داشته باشیم.» رئیس‌جمهوری در ادامه صحبت‌هایش به سیاست‌های شکست‌خورده آمریکا هم اشاره کرد. او با اشاره به طرح نافرجام آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی گفت: «در سازمان ملل و شورای امنیت از 15 رأی، آمریکا دو رأی داشت؛ یک رأی خودش بود و رأی دیگر هم از یک کشور کوچک بود و 13 رأی دیگر در برابر او بودند. همچنین در طرح اخیر که به‌اصطلاح استفاده از ماشه بود، عضوی از اعضای شورای امنیت با آمریکا موافقت نکردند. به یک ماه نزدیک می‌شویم و آمریکا می‌گوید به پیروزی می‌رسد ولی اصلا نتوانسته این پروسه را آغاز کند و این از موفقیت‌های ملت ماست.» او موفقیت‌های سیاسی و حقوقی در دادگاه‌های بین‌المللی در موضوعات بانکی و اختلافات مالی با دیگر کشور‌ها را دستاورد بزرگی خواند.
روحانی شتاب‌گرفتن توسعه علمی کشور را یکی دیگر از دستاوردهای مهم دولت‌های یازدهم و دوازدهم خواند و در این‌باره گفت: «اگر هفت سال پیش یکی از دانشگاه‌های ایران در میان دانشگاه‌های برتر جهان بود، الان 40 دانشگاه ما در این جمع است. دانشگاه‌های ما حرکت بزرگی در مقایسه با دانشگاه‌های جهان انجام دادند.» او ادامه داد: «در شتاب علمی در برخی سال‌ها در دنیا در رتبه اول قرار داشتیم و این نشان می‌دهد که در شرایط تحریم سخت، مسیر علم و دانش و پیشرفت‌های علمی را فراموش نکرده‌ایم. اگر جایگاه ما در نوآوری رتبه 120 بوده، امروز رتبه ما 65 است.» او به رشد روزافزون شرکت‌های دانش‌بنیان هم اشاره کرد: «تعداد این شرکت‌ها به نسبت‌ سال 92 حدود 100 برابر شده و اگر تعداد این شرکت‌ها در ‌سال 92 حدود 54 بوده الان به بالای 5هزار رسیده است. همچنین درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان ما در این هفت‌سال 600 برابر شده است.»
توسعه و گسترش زیرساخت‌های کشور هم بخش دیگری از صحبت‌های رئیس‌جمهوری در آیین بازگشایی دانشگاه‌های کشور بود: «مردم اعتماد دارند و می‌بینند در فصل تابستان در شرایط تحریم، برق‌شان قطع نمی‌شود و وزارت نیرویی دارند که در طول هشت‌سال این دولت، 20 هزار مگاوات برق جدید برای کشور تولید می‌کند. مردم می‌دانند در شرایط سخت کرونایی، آب قطع نمی‌شود. در هفت‌سال گذشته 43 سد ملی افتتاح شده و تا پایان این دولت بیش از 10 سد دیگر افتتاح خواهد شد.»