انتخاب جانشین آقای سامورایی

«یوشیهیده سوگا» دبیر کابینه دولت ژاپن و از دوستان و یاران نزدیک «آبه شینزو»  که امروز با رای بالا به عنوان رییس حزب لیبرال دموکرات ژاپن انتخاب شد قرار است روز چهارشنبه هم در انتخاباتی دیگر به عنوان نخست وزیر این کشور معرفی شود او کشاورز زاده ای بود که با تدبیر و سخت کوشی خود به اینجا رسیده است.
به گزارش ایرنا، سوگا و آبه از زمان نخست وزیری آبه در سال ۲۰۱۲ میلادی تقریباً یک دهه با هم همکار و رفیق نزدیک بودند سوگا در تمام این مدت دست راست آبه بود و به عنوان دبیر کابینه نخست وزیر خدمت می‌کرد، سوگا در دولت آبه نقشی شبیه به رئیس ستاد کارکنان نهاد نخست وزیری و سخنگوی دولت را بر عهده داشت.
اما این دو از نظر سبک شناختی متفاوت هستند آبه دارای یک شخصیت کاریزماتیک و یکی از برجسته ترین سرمایه‌های سیاسی حزب لیبرال ژاپن است که از پدرش به او رسیده است پدر او وزیر امور خارجه ژاپن بود و با دو نخست وزیر پیشین هم خویشاوند است. اما سوگا پسر یک کشاورز است که توت فرنگی کشت می‌کردند و بیشتر او را به عنوان یک شخصیت تاثیر گذار پشت صحنه می‌شناسند وی در سال ۱۹۴۸ میلادی در یکی از روستاهای استان آکیتا متولد شد و پس از فارغ التحصیلی در دبیرستان یوزاوا به توکیو رفت.
سوگا در رشته حقوق دانشگاه هوسی توکیو به صورت شبانه درس خواند سوگا دانشگاه هوسی را انتخاب کرد زیرا ارزانترین گزینه موجود بود وی در حین تحصیل در دانشگاه یک سری مشاغل عجیب و غریب - از جمله کار در کارخانه تولید مقوا و بازار معروف ماهی فروشان - را با هدف تامین کمک هزینه تحصیلی دانشگاه خود، تجربه کرد. هوسی یکی از دانشگاه‌های خصوصی و با قدمت در توکیو است این دانشگاه در ابتدای تاسیس در سال ۱۸۸۳ میلادی یک مدرسه حقوق بود که بوسیله دکتر گوستاو امیل بیوسوناد اداره می‌شد و به شدت تحت تأثیر رسوم حقوقی فرانسه قرار داشت.


سوگا پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه هوسی توکیو خیلی سریع وارد دنیای حقوق شد اما زیاد دوام نیاورد زیرا سیاست چیزی بود که او می‌خواست بنابراین تصمیم گرفت برای شورای شهر یوکوهاما نامزد شود اگرچه او فاقد ارتباط و تجربه سیاسی بود، اما این کار را با تدبیر و سخت کوشی جبران کرد.
 وی بر اساس اعلام حزب لیبرال دموکرات ژاپن، آن زمان تبلیغات چهره به چهره و مستقیم را دنبال کرد به طوری که روزانه به درب منزل دستکم ۳۰۰ خانوار مراجعه کرد و در رقابت‌های انتخاباتی توانست به ۳۰ هزار خانه برود تا خود و برنامه‌هایش را معرفی کند او بعد از پیروزی در این انتخابات عضو حزب لیبرال دموکرات ژاپن شد گفته می‌شود او ۶ جفت کفش برای این کارزار انتخاباتی خود پاره کرده است! سوگا در همان زمان، پیشگام شرکت در سخنرانی‌های مبارزاتی در مقابل ایستگاه‌های شلوغ قطار بود.
حزب لیبرال دموکرات نماینده متنفذترین نیروی سیاسی در ژاپن است این حزب بطور مستمر، اکثریت ثابتی را در مجلس ژاپن از زمان تشکیل آن در سال ۱۹۵۵ تا ژوئیه ۱۹۹۳ میلادی حفظ کرد و پس از یک دوره ۹ ماهه دوری از قدرت، از ۱۹۹۴ میلادی به بعد با ائتلاف با احزاب کوچکتر دولت را در این کشور تشکیل داده است. سوگا در سال ۱۹۹۶ به عنوان نماینده منطقه ۲ کاناگاوا در مجلس نمایندگان برنده شد او در سومین سال حضور خود در مجلس نمایندگان دست از حمایت از «کیزو اوبوچی»  نخست وزیر وقت برداشت و از «سیوکو کاجی یاما» دبیرکل سابق حزب لیبرال دموکراتیک حمایت کرد، اقدامی غیرمعمول برای یک قانونگذار جوان. وی در انتخابات عمومی ۲۰۰۰، انتخابات سراسری ۲۰۰۳ و انتخابات سراسری ۲۰۰۵ هم مجدداً انتخاب شدسوگا پیش از این در زمان دور اول نخست وزیری آبه از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ به عنوان وزیر امور داخلی و ارتباطات هم خدمت کرد.
سوگا سال‌ها متحد مهم آبه به ویژه در اجرای سیاست‌های اقتصادی آبه موسوم به «آبه نومیکس»(Abenomics) بود این برنامه ترکیبی از محرک‌های پولی، افزایش هزینه‌های دولت و اصلاحات ساختاری به معنای احیای اقتصاد راکد ژاپن بود.
سوگا در انتخابات امروز حزب لیبرال دموکرات ژاپن با «ایشیبا شیگرو» وزیر دفاع سابق و دبیرکل پیشین حزب لیبرال دموکرات و  «کیشیدا فومیئو» وزیر خارجه سابق ژاپن و رئیس امور خط مشی این حزب رقابت کرد و در نهایت توانست به عنوان رییس حزب لیبرال دموکرات انتخاب شود تا راه برای انتخاب او به عنوان نخست وزیر ژاپن همواره شود.
در پایان رای گیری دیروز سوگا ۳۷۷ رای، کیشیدا ۸۹ رای و ایشیبا ۶۹ رای کسب کردند، قرار است سوگا روز چهارشنبه ۲۶ شهریور با تشکیل مجلسین به عنوان نخست وزیر ژاپن انتخاب شود.