فروشندگان سهام ضرر می کنند


بورس تهران در حالی با وضعیت دو گام به پس و یک گام به پیش شاخص روبروست که بازارهای موازی همگی در حال رشدی فزاینده و قابل توجهاند .

هر چند بورس برخلاف دیروز در هفته های اخیر با ریزشی اندک روبرو بود اما بررسیها نشان میدهد در فاصله کوتاه رسیدن شاخص به بالاتر از دو میلیون واحد تا امروز، بورس ریزشی قابل توجه را تجربه کرده و نزدیک به ۵۰۰ هزار واحد عقب نشسته است.

بورس تهران حالا از پس این عقبنشینی به معضلی برای سهامداران بیشمارش بدل شده است، کسانی که با در دست داشتن برگه سهام عدالت راهی بازار سرمایه شدهاند.

سئوال اما اینجاست؛راه بورس به کدامین سمت است؟بورس تهران در همین محدوده میماند؟ عقبتر مینشیند یا جلوتر خواهد رفت؟

حمیدرضا نظری، کارشناس بازار سرمایه در این زمینه به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: من بیش از بیست سال است که به صورت کاملا حرفهای در این حوزه کار می کنم و باید بگویم سهامداران حرفهای و کارشناسان بارها هیجاناتی از این دست را تجربه کردهاند.

وی گفت:به هر حال بررسی و رصد این بازار نشان میدهد هر زمان اتفاقاتی از این دست افتاده است،استفاده از ابزارهایی برای مهار روند ریزش و کاهش دامنه بحران در دستور کار قرار میگیرد، به عنوان مثال در زمان شهادت سردار سلیمانی مقامات بورس با کاهش دامنه نوسان از ۵ درصد به ۲ درصد، مانع از ریزش شاخص و بروز بحران شدند. از سوی دیگر قوانینی در بورس وجود دارد که بر پایه آن اگر ریزش یا افزایش قیمت یک سهم درکمتر از ۱۵ روز از حد مشخصی فراتر رود، نماد متوقف خواهد شد اما در این دوره ما استفاده خاصی از ابزارها را نمیبینیم و به عنوان یک تحلیلگر دوست دارم مقامات بورس در این خصوص توضیحاتی دقیق را ارائه کنند و بگویند چرا از ابزارهای قانونی برای مهار دامنه نوسان بهره نمیگیرند.

وی در پاسخ به این سئوال که دلیل عمده ریزش بورس در شرایط کنونی چیست؟ گفت: اول باید ببینیم بورس در چه شرایطی رشد کرد؟ بررسیها نشان میدهد رشد شاخص از ۸۰۰ هزار واحد به بعد با سرعتی غیرمنطقی رخ داد و در مدت زمانی بسیار کوتاه بورس به محدوده دو میلیون واحدی رسید و در نتیجه این رشد غیرمنطقی، زمینه را برای کاهشی این چنینی نیز فراهم کرد .

وی تاکید کرد: با ریزش بورس،برخی شرایط را برای متعادل شدن بازار مهیا دیدند و حالا نیز به نظر من دوره ریزش رو به پایان است و بازار در دورهای کوتاه وارد مدار رشد منطقی میشود .

نظری در توضیح این مطلب ادامه داد: دو عامل نشان میدهد روند شاخص رو به بالاست، یکی تورم که در حال افزایش است و دیگری روند رو به رشد نرخ ارز ، این دو عامل خود گواه رشد بورس در ماههای آتی است . حال برخی میپرسند حمایتها جوابگوست یا خیر؟ به نظر من چه حمایت صورت گیرد چه نگیرد بورس روند رو به رشد خود را آزام آرام از سر میگیرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این سئوال که کف مقاومتی بورس کجاست؟ گفت: من فکر میکنم هنوز نمیتوان کف مقاومتی را دقیق پیشبینی کرد چرا که بازار در حال کشف این نقطه است اما نکته مهم این است که در همین شرایط سهامداران باید آموزش ببینید و بدانند تا زمانی که سهمی را نفروختهاند نه سود چندانی دیدهاند و زیان کردهاند چرا که سهام نیز یک دارایی است و مادامی که این دارایی در مالکیت سهامدار است، خطری وی را تهدید نمیکند .

او به سهامداران توصیه کرد از فروش سهم خود در این محدوده امتناع کنند و گفت: پربازدهترین بازار از سال ۱۳۹۲ تا کنون بورس بوده است و بیشک این بازار سوددهترین بازار نیز باقی خواهد ماند، از این رو لازم است سهامداران با دقت بیشتری دست به فروش بزنند. وی در پاسخ به این سئوال که بورس در روزهای آتی به کدام سمت میرود؟ گفت: فعلا این وضعیت وجود دارد تا زمانی که با انتشار گزارشهای جدید شرکتها، بازار با شفافیت بالاتر روبرو شود.

دوشنبه خوب بورس

مثبت شدن شاخص در روز گذشته این امید را در دل بسیاری از سهامداران زنده مرد که دوران ریزش رو به پایان است .البته آن گونه که کارشناسان می گویند ممکن است نوساناتی منفی هم در روزهای اینده اتفاق بیفتد. مصطفی صفاری، تحلیلگر بازار سرمایه در این خصوص گفت: تا روز ۳۱ شهریور ماه که ای پی اس های جدید بیاید، ممکن است یک روز شاخص مثبت و یک روز منفی باشد.

وی تاکید کرد: با این حال به نظر میرسد اصلاحات تمام شده است اما رشد شانسی هم نداریم.

وی اضافه کرد: نباید سرنوشت بورس را چندان به فردا گره زد چون هنوز متغیرهای ساختاری منتشر نشده است. اما مصوبات اخیر باعث شده است شاخص توسط هولدینگها، بانکها و حتی خزانه تقویت شود و همه این تصمیمات در کنار هم ، تقاضا را سنگین کرده است.

وی در پاسخ به این سئوال که عملکرد حقوقیها را چگونه ارزیابی میکنید؟گفت:مصوبات خیلی خوبی در جهت حمایت از طرف تقاضا در شورای بورس تصویب شد. مطمئنا این حمایتها در مهر ماه اثر بیشتری دارد. گرچه سهامدارهای عمده می دانند که سود شرکتها چقدر است و وارد شدند.

وی تاکید کرد: از دوشنبه به بعد وضعیت بازار بیش از پیش قابل تفسیر است اما به نظر میرسد پاییز مثبت و خیلی خوبی در پیش باشد.

وی گفت: من معتقدم با اتفاقات رخ دادن ترسی بسیاری از حقیقیها کاهش یافت.

او در پاسخ به این سئوال که شاخص تا چه سقفی پیشروی خواهد داشت؟ گفت: من پیش بینی میکنم شاخص از ۲ میلیون و پانصد هزار واحد عبور کند.

در پایان باید تاکید کرد سهام داران باید قبول کنند بورس مانند هر بازار دیگری افت و خیزهای خاص خود را خواهد داشت، در بازار بورس رشد و افت شاخص امری طبیعی و غیرقابل توقف است. نمیتوان انتظار داشت که این بازار صرفا سوددهی کند و رشد داشته باشد اما حرکت ماههای گذشته باعث شد بسیاری از سهامداران این گمان را پیدا کنند که سودهای قابل توجه کوتاه مدت، شاخصه اصلی بازار سرمایه است.
از این رو باید توجه داشت که همانطور که بازار میتواند برای مدت طولانی حرکت مثبت داشته باشد، امکان ریزش شاخص و ضرردهی نیز در آن وجود دارد. آنچه حرکت هفتههای گذشته را متفاوت کرده، تاثیرات عوامل بیرونی بر این حرکت طبیعی بازار است. بی شک با اتفاق های پیش آمده بورس در روزهای اینده دوباره سبز خواهد شد.