«ابتکار» وضعیت راه‌اندازی کسب و کار جدید در شرایط اقتصادی فعلی را بررسی می‌کند کارآفرینی در دست‌انداز تحریم و کرونا

کیمیا نجفی
این ‌روزها تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در بازار‌های پر نوسان کار آسانی نیست، چراکه عدم‌ثبات کافی در متغیرهای کلان اقتصادی چشم‌انداز هر تصمیمی را مبهم می‌کند. تحریم‌ها یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باعث شده اقتصاد کشور با عدم‌ثبات و چالش‌های زیادی روبه‌رو شود، از سوی دیگر اخیرا ویروس کرونا نیز به چالش‌های ناشی از تحریم اضافه شده و بیش از پیش اقتصاد را سردرگم کرده و در چنین شرایطی طبیعی است که هرنوع تصمیم‌گیری برای فعالیت‌های‌ اقتصادی با مشکل مواجه باشد. سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و یا راه‌اندازی یک کسب و کار جدید از جمله تصمیم-گیری‌هایی است که امروزه چالش‌های بسیاری را برای افراد به وجود آورده است چراکه از یک‌سو با اقتصادی آشفته روبه‌رو هستیم و از سوی دیگر کرونا بر سر شروع هر نوع فعالیت اقتصادی سایه افکنده و اینکه چگونه می‌توان در چنین شرایطی کسب‌وکاری راه‌اندازی کرد را برای جامعه به پرسشی بی‌پاسخ تبدیل کرده است.
شروع کسب و کار تازه در دوران نابسامانی‎های اقتصادی و کرونا شاید کمی غیرمنطقی به نظر برسد. اوضاع بد اقتصادی، رکود و تورم، از کابوس‌های هر کارآفرینی است. شرایط اقتصادی همیشه بر وقف مراد کارآفرینان نخواهد بود و فراز و فرودهایی دارد و اگر نگاهی به تاریخچه اقتصادی داشته باشیم خواهیم دید که بسیاری از کسب و کارها با نوسانات اقتصادی به خاک سیاه نشسته‌اند. بنابراین این پرسش مطرح می‌شود که آیا برای کارآفرینی اوضاع بد اقتصادی همیشه یک تهدید است و یا اینکه می‌تواند فرصتی برای خلاقیت و راه‌اندازی کسب و کار جدیدی باشد؟ در این میان هستند صاحب‌نظرانی که بر این باورند حتی در شرایط نابسامان اقتصادی هم می‌توان برای راه‌اندازی کسب و کاری تازه اقدام کرد. به گفته آنها با استفاده از ایده و خلاقیت می-توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد. این در حالی است که برخی از کارشناسان و کارآفرینان با تلاش‎های جدی برای توسعه یک کسب و کار تازه در شرایط کنونی مخالف هستند چراکه این نکته از نگاه بسیاری از آنها به مثابه نوعی چالشی بزرگ ارزیابی می‎شود و معتقدند نابسامانی‌ها می‌تواند سرمایه فرد را از بین ببرد. با وجود اما و اگرها همچنان این پرسش که آیا در شرایط فعلی اقتصاد، امکان راه‌اندازی کسب‌وکاری جدید وجود دارد یا خیر با قوت بر جای خود باقی است. در ای راستا حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار با اشاره به مشکلات اقتصادی از کم‌تحرکی بازار کار کشور و دلایل آن به «ابتکار» گفت: متاسفانه این‌روزها اقتصاد ما با چالش‌های بسیاری روبه-رو بوده و این در حالی است که حتی در شرایط طبیعی نقد‌هایی برای عدم تحرک بازار کار داشتیم. به عبارتی دیگر ما حتی در وضعیتی که نه خبری از تحریم بود و نه کرونا، یک بازار کار تنبل و کم‌تحرک را شاهد بودیم و پرسش‌هایی در این خصوص مطرح بود. چرا بازار کار رونق ندارد؟ چرا ظرفیت تولید بالا نیست؟ چرا نمی‌توانیم یک بخش خصوصی بزرگ برای ظرفیت-سازی بازار کار داشته باشیم؟ این پرسش‌ها در حالی مطرح بود که اقتصاد مشکلی به نام تحریم و یا کرونا نداشت. بنابراین ما چنین نقدهایی را در حالت عادی داشتیم.
وی با بررسی شدت تحریم‌ها افزود: حال شرایط به کلی تغییر یافته و کشور با فشارهایی همچون شدت گرفتن تحریم‌ها روبه‌رو شده است و بازار کار در چنین وضعیتی با مشکلات بسیار جدی همراه می‌شود.


این کارشناس بازار کار در ادامه گفت‌وگو با اشاره به شدت تاثیر تحریم‌ها بر اقتصادکشور ادامه داد: من معتقدم تحریم‌ها مسئله‌ای مهم‌تر و موثرتر از کرونا برای کارآفرینی خواهد بود. البته که کرونا بر اقتصاد جهان تاثیر داشته و ما شاهد تاثیر آن بر بخش‌های مختلف از جمله خدمات در کشور بودیم. اما تمام تاثیر کرونا بر اقتصاد ایران کمتر از تاثیری است که تحریم‌ بر روی کشور گذاشت. به عبارتی دیگر کرونا هم در اقتصاد تاثیرگذار بوده اما تاثیرات تحریم‫ها به مراتب بیشتر است.
وی با تاکید بر میزان بالای اثرگذاری تحریم‌ها بر بازار کار گفت: بنابراین من کرونا را موضوع جدی برای کشور در کوتاه‌مدت تلقی نمی‌کنم آن چیزی که این‌روزها اقتصاد را از پا انداخته و باید به دنبال راهی برای آن باشیم تحریم‌ها است. تحریم‌ها کمر بازار کار را شکسته و زیرساخت‌های کشور را دچار مشکل کرده است.
حاج‌اسماعیلی از تاثیر زیرساخت‌های یک اقتصاد بر بازار کار گفت: زیرساخت‫های یک کشور برای توسعه و رونق بازار کار، امری بسیار مهم است، بنابراین این زیرساخت‌ها هم نیاز به نگه‌داری دارند و هم نیاز به توسعه. اما ما شاهد هستیم که زیرساخت‌های ما به دلیل مجموعه مشکلات درگیر چالش شده‌اند.
ضعف سرمایه‌گذاری در بازار کار به دلیل تحریم‌ها
این کارشناس بازار کار در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به ضعف سرمایه‌گذاری‌ها در بازار کار ادامه داد: هنگامی که تحریم‌ها به این شدت ادامه پیدا می‌کند بحث سرمایه‌گذاری در بازار کار را از بین می‌برد. ما اکنون برای توسعه بازار کار و یا همان کارآفرینی مشکلات قابل توجهی در بخش سرمایه‫گذاری خارجی و داخلی داریم. این مسائل می‌تواند به بحرانی تبدیل شود که آثار منفی آن تا سال‌های سال در اقتصاد کشور باقی بماند و به بازار کار آسیب برساند.
وی اظهار کرد: متاسفانه اقتصاد ایران یک اقتصاد خدماتی ضعیف است‌. وقتی قدرت خرید کاهش پیدا می‌کند و مردم به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی حضور خود را کمتر از گذشته می‌کنند باعث می‌شود معامله در بازارهای مختلف کاهش ‌یابد به خصوص در بخش خدمات که رونق آن وابسته به رفت‌وآمد افراد است و این مسائل بر روی اشتغال کشور اثر خواهد گذاشت، اقتصاد ما امروزه به دلیل تحریم و کرونا از نفس افتاده است.
بررسی راهکار احیای بازار کار
این کارشناس بازار کار در پایان به راهکاری برای کاهش مشکلات ناشی از کرونا و احیای بازار کار اشاره کرد و در این خصوص گفت: ما در بحث تحریم‌ها می‌توانیم با راهکارهایی موانع در بخش راه‌اندازی کسب‌وکار را تا حدودی از بین برداریم. من معتقدم سیاست‌گذاران باید راهکارهایی را برای تعامل با کشورهای مختلف و کاهش تنش‌ها در دستور کار قرار دهند چراکه بدون اصلاح این مانع نمی‌توانیم بازار کار کشور را احیاء کنیم. ما مشکلات واردات کالاهای اولیه برای راه‌اندازی یک کسب و کار را داریم و صادرات هم با چالش‫هایی همراه است و هنگامی که ما چنین مشکلاتی را داشته باشیم بازار کار از رونق می‌افتد و پس از مدتی اثر آن را بر معیشت افراد خواهیم داشت. متاسفانه نوسان یکی از پایه‌های ثابت اقتصاد ما شده است و از سوی دیگر خبری از ثبات برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست و این نگرانی می‌تواند اقتصاد و همچنین بازار کار را با مشکلاتی روبه‌رو کند. بنابراین من گمان می‫کنم باید در ابتدا بحث تحریم‌ها را در بازار کار جدی بگیریم و پس از آن به سراغ مبحث کرونا برویم.
سایر اخبار این روزنامه
حضور بازیگران خارجی چه تاثیری بر کیفیت و فروش فیلم‌های ایرانی گذاشته است؟ لژیونرها روی پرده نقره‌ای جلال خوش چهره سورپرایز اکتبر بررسی زوایای مختلف مذاکرات صلح افغانستان از دیدگاه سه طرف اثرگذار ابهام‌های مذاکرات صلح افغانستان از آمار کودکان رها شده در خیابان کاسته شده است آمارهای شیرین و تلخ از فرزندخواندگی جهانگیری: طرح فروش اوراق سلف نفتی از دستور کار خارج شد عقب‌نشینی دولت از فروش نفت به مردم «ابتکار» وضعیت راه‌اندازی کسب و کار جدید در شرایط اقتصادی فعلی را بررسی می‌کند کارآفرینی در دست‌انداز تحریم و کرونا فتاح، جلیلی، زاکانی، بذرپاش یا حتی احمدی‌نژاد؛ کدام یک نامزد اصلی پایداری‌ها می‌شود؟ جبهه پایداری بر سر چهارراه انتخاب کاندیدا رئیس قوه قضائیه: دولت اجازه ندهد سودجویان با اخلال در بازار مردم را رنج دهند رئیس پلیس راهور تهران خبر داد افزایش تصادفات موتورسیکلتی در شرایط کرونا سفیر ایران: هیچ برنامه ای برای سفر زایران اربعین به عراق نداریم نشست شورای حکام آژانس در سایه تدبیر هوشمندانه ایران