کیهان مخالف توئیتر، ستون انتشار توئیت رفقا دارد

آرمان ملي- مطهره شفيعي: «شبکه‌هاي اجتماعي مانند توئيتر و تلگرام مولد فساد و مشکلات در کشور هستند بنابراين بايد فيلتر شود»، «دشمن از طيف توئيتر و تلگرام در کشور نفوذ مي‌کند پس بايد فيلتر شوند تا راه نفوذ بسته شود»، «جوانان از طريق شبکه‌هاي اجتماعي به انحراف کشيده مي‌شوند پس بايد فيلتر شوند» و... اين جملات بارها از سوي اصولگرايان دلواپس بيان شده و نکته قابل توجه اينکه تاکيد زيادي دارند که تاکيد شود آنها مخالف شبکه‌هاي اجتماعي هستند و ديگران در اين مخالفت بي‌منطق با آنها سهيم نشوند! اما حرف و شعار دادن کار آساني است و توانايي زيادي نمي‌خواهد؛ آنچه از اهميت زيادي برخوردار مي‌شود اهداف پشت‌پرده اين مخالفت‌ها و شعار لزوم فيلتر است.
فيلتر براي همه است جز رفقا؟
روزنامه ‌کيهان و ديگر رسانه‌هاي دلواپسان از مخالفان فعاليت شبکه‌هاي اجتماعي به‌ويژه توئيتر هستند. اخبار و گزارش‌هايي هم با همين موضوع در اين رسانه‌هاي دلواپس منتشر شده است. تا بدين‌جا يعني انتشار گزارش و خبر با موضوع لزوم فيلتر توئيتر در رسانه‌هاي دلواپس امر طبيعي و عادي است چراکه آنها در بسياري مواقع موضعي خلاف خواست اکثريت مردم دارند و از سوي ديگر، اين دلواپسان براي تخريب و تضعيف دولت به هر ريسماني چنگ مي‌زنند که مخالفت با وزارت ارتباطات براي فيلتر شبکه‌هاي اجتماعي از آن جمله است. رفتار دلواپسان و رسانه‌هاي آنها تا به اينجا را بايد طبيعي و ناشي از تکاليف سياسي تعريف‌شده براي آنها دانست اما برخي اقدامات اين رسانه‌ها قابل تامل است و ادعاهايشان را به زير سوال مي‌برد مانند روزنامه کيهان!
پرسه در فضاي مجازي کيهان!


اين روزنامه در صفحه 10 خودش ستوني به نام « # پرسه ـ در ـ فضاي ـ مجـازي» دارد و مطالبي به نقل از افراد مختلف در آن درج مي‌شود. اما اين مطالب کوتاه از کجا کپي شده است؟ پاسخ به اين سوال چندان دشوار نيست و تمام مطالب اين ستون کپي‌شده از توئيتر دلواپسان است که کيهان براي ردگم‌‌کني و انکار پر کردن ستونش توسط توئيت‌هاي منتشرشده در شبکه اجتماعي فيلتر شدن توئيتر از ذکر منبع خودداري کرده است؛ به‌عنوان نمونه، ديروز در اين ستون چنين نوشته شد: سيدعلي موسوي: «من و‌ تو فيلمي تحت عنوان شادي يک روحاني پس از پيروزي در انتخابات مجلس منتشر کرد برخلاف ادعاهاي مطرح‌شده فرد موردنظر اصلا کانديداي انتخابات نبوده و انتخابات مرحله دوم‌ حوزه انتخابيه لنجان اصفهان ميان علي يوسف‌پور و حسين ‌رجايي برگزار شد که اين دو اصلا روحاني نبودند.» اين اقدام کيهان در ستون « # پرسه ـ در ـ فضاي ـ مجازي» علاوه بر اينکه ادعاهاي اين رسانه در مخالفت با توئيتر را به زير سوال مي‌برد، اين پيام را دارد که خط‌قرمز براي کيهان در زماني که بخواهد ستونش را پر کند معنايي ندارد و استناد به توئيتي که به شبکه «من و تو» اشاره دارد، تنها براي رسانه‌هاي اصلاح‌طلب زشت و تعبير به ترويج فعاليت در راستاي تقويت شبکه‌هاي خارج از کشور مي‌شود!
نون قرص دادم
همچنين انتشار عقايد و ديدگاه دلواپسان و همفکران کيهان در توئيتر نه‌تنها اشکالي ندارد و در چنين شرايطي حتي شايد امر به معروف تلقي شود مانند انتشار توئيت عبدا... گنجي در ستون « # پرسه ـ در ـ فضاي ـ مجازي» کيهان. گنجي مديرمسئول روزنامه دلواپس جوان است و پربيراه نيست اگر انتشار توئيت او در کيهان به نوعي نان قرض دادن مديرمسئول‌ها به يکديگر تعبير شود. نکته قابل توجه اينجاست که مديرمسئول روزنامه جوان پا را فراتر از انتشار يک ستون با محوريت پيام‌هاي توئيتري گذاشته و 2 شهريور سال جاري پيام تشکر توئيتري براي رئيس قوه‌قضائيه ارسال کرد. اين اقدام گنجي در شرايطي است که معاون وقت امور فضاي مجازي دادستاني کل کشور توئيتر به حکم قضائي فيلتر شده است.
تخلفي که براي کيهان تخلف نيست!
کيهان بارها استفاده از توئيتر و تلگرام را نهي کرده و از آن براي هجمه به دولتمردان بهره برده است؛ به عنوان نمونه نوشت: «محمدجواد آذري جهرمي در صفحه شخصي اينستاگرام، با انتشار قسمتي از گفت‌وگوي خود با شبکه NBC آمريکا، نوشت: استفاده خيلي خوب من از توئيتر نشان مي‌دهد که من اعتقادي به محدودسازي يا فيلتر کردن شبکه‌هاي اجتماعي ندارم و معتقدم محدوديت‌ها به ايران آسيب مي‌زند. بايد بپذيريم که در اين حوزه ضعف پيدا کرديم.» و در ادامه آورد:« اولا اين اظهارات وزير دولت روحاني که بايد خودش سردمدار رعايت قانون باشد، در استفاده از يک شبکه اجتماعي غيرقانوني و «خيلي خوب» دانستن آن، هم اقدامي غيرقانوني و هم نوعي بي‌توجهي به سياست‌هاي نظام است؛ آن هم در شرايطي که مسئولان قضائي اعلام کرده‌اند عضويت در تمام شبکه‌هاي اجتماعي فيلترشده تخلف محسوب مي‌شود. ثانيا نظرات شخصي مسئولان اجرائي نمي‌تواند و نبايد بر وظايف آنها به عنوان مجري قانون اثرگذار باشد و لذا وزير ارتباطات بايد در جايگاه اجرائي خود به قانون تمکين کرده و مجري آن باشد. علاوه‌ براين اظهارات وزير درحالي بيان شده که پيش از اين عبدالصمد‌ خرم‌آبادي، معاون قضائي سابق دادستان کل کشور، 23 مرداد 96 گفته بود وقتي عملي مطابق مقررات و قوانين ممنوع اعلام شده باشد انجام آن نيز تخلف محسوب مي‌شود، بر اين اساس و از آنجا که توئيتر با دستور و حکم قضائي فيلتر شده استفاده از اين شبکه اجتماعي هم «نوعي تخلف» و عدم رعايت مقررات محسوب مي‌شود.»
عذر بدتر از گناه
به نظر مي‌رسد برادر حسين و رفقايش فيلتر را براي ديگران لازم مي‌دانند و نه‌تنها چشم خود را بر استفاده رفقايشان از توئيتر فيلتر شده مي‌بندند بلکه براي تحکيم رفاقت‌ها اقدام به انتشار توئيت آنها مي‌کنند. چنين اقداماتي اين بيت حافظ را به ذهن متبادر مي‌کند: «توبه‌‌فرمايان چرا خود توبه کمتر مي‌کنند؟»