امارات دنبال قسمتي از سرزمين عمان است

آرمان ملي – عليرضا پورحسين: وزير خارجه کشورمان در پي توافقات اخير مشتريان منطقه‌اي آمريکا، تاکيد کرد که فقط يک مساله وجود دارد و آن هم اين است که توافقنامه‌‌هاي صلح، نه بين دشمنان، بلکه بين متحدان ديرينه امضا شده است. او بر اين باور است که دونالد ترامپ عاجزانه دنبال يک عکس انتخاباتي است. دامادش با ارعاب مشتريان منطقه‌‌اي آمريکا، آنها را وادار کرد چنين عکسي براي او فراهم کنند. در اين ميان بايد توجه کرد که در زمان مبارزه انتخاباتي با کلينتون نيز با ايجاد تنش در عرصه‌هاي جهاني ترامپ توانست نتايج انتخابات را به نفع خود رقم بزند. با هک کردن ايميل کلينتون و حاشيه‌سازي ديپلماتيک در ليبي آغاز کرد و با اقدامات ديگر به هدف خود رسيد. دولت ترامپ مي‌خواهد تنش ايجاد کند تا حواس مردم را از اتفاقات داخلي اين کشور منحرف کند. مساله امارات و رژيم‌صهيونيستي، ‌مزاحمت براي کشتي‌ها در آب‌هاي بين‌المللي و مکانيسم ماشه همگي در اين راستا رقم مي‌خورد. به همين علت آمريکا دست‌بردار نيست و اقداماتي نظير عادي‌سازي روابط با رژيم‌صهيونيستي و فشار بر ايران را تکرار خواهد کرد. در راستاي بررسي اين مساله «آرمان ملي» گفت‌وگويي با عبدالرضا فرجي‌راد، سفير پيشين ايران در نروژ داشته است که در ادامه مي‌خوانيد.
توافق کشورهاي عربي با رژيم‌صهيونيستي با چه اهدافي در دستورکار ايالات‌متحده قرار گرفته است؟
برخي کشورهاي عربي و رژيم‌صهيونيستي سال‌هاي سال ارتباط داشتند. بحرين از گذشته با رژيم‌صهيونيستي در ارتباط بوده است. ترامپ با اين اقدام خود امتيازاتي براي انتخابات جمع‌آوري مي‌کند و عکس‌هاي انتخاباتي خود را تدارک مي‌بيند تا با دستان خالي وارد عرصه انتخاباتي آمريکا نشود. مراسم امضاي توافقنامه نيز در همين راستا تدارک ديده شده است. عمده تاثير و هدف اين توافق‌ها در انتخابات آمريکاست. رژيم‌صهيونيستي نيز از اين توافق اهدافي را دنبال مي‌کند که يکي از آنها نزديک شدن به مرزهاي آبي و خاکي ايران است. اين اقدامات با وجود اينکه سبقه قبلي دارد اما ذاتا تنش‌زاست و قطعا گريبان اين کشورها را در آينده خواهد گرفت.
کشورهاي عربي به دنبال چه دستاوردي از توافق با رژيم‌صهيونيستي هستند؟


استراتژي امارات عوض شده است. امارات همواره با نگاه به داخل به دنبال پيشرفت در امور اقتصادي بود و تا حدود زيادي نيز در اين عرصه نيز موفق بود. پس از بحران يمن و ليبي، امارت عملا به يک بازيگر منطقه‌اي تبديل شد و وارد معادلات بين‌المللي در سطح منطقه خاورميانه شده است. در همين راستا، مجمع‌الجزايري را در درياي سرخ و حوالي يمن به تصرف درآورده است تا با عربستان سعودي به رقابت بپردازد و همچنين به دنبال بلندپروازي‌هاي خود در عرصه منطقه‌اي هستند و بر اين باور هستند که رژيم‌صهيونيستي مي‌تواند به آنها کمک کند تا به اهداف خودشان در منطقه برسند. اين توافق نيز در راستاي پزشکي، نظامي و علمي صورت گرفته است و به نحوي بر اين باور هستند که با آنها ارتقا پيدا مي‌کنند. امارات حتي يک رقابتي با عمان در خصوص شبه‌جزيره مسندام دارد که از بخش اصلي عمان فاصله دارد و به نحوي به اين منطقه از عمان نيز چشم دارند. امارات امروزه مي‌خواهد از پشتوانه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي رژيم‌صهيونيستي استفاده کند و يک رويکرد خاص نسبت به اين قطعه از خاک عمان دارد و به دنبال آن هستند. تسلط بر مسندام به معناي تسلط بر تنگه استراتژيک هرمز است تا به نحوي تسلط ايران را بر هرمز کمرنگ‌تر کند. رژيم‌صهيونيستي هم به دنبال اين است تا به اين تنگه مهم نزديک‌تر شود و به همين علت به همکاري با امارات تن مي‌دهد. اين استراتژي و برنامه بلندمدت امارات است. عماني که امروز مي‌خواهد به رژيم‌صهيونيستي نزديک شود بايد از برنامه شوم امارات آگاه شود که در راستاي تبديل شدن به قدرت منطقه‌اي به خاک اين کشور چشم دارد. امارات در اقدامي عجيب حتي به دنبال کمک نظامي به يونان است تا در مقابل ترکيه بايستند. اين دقيقا نشان مي‌دهد که امارات به‌طور کل عوض شده است. کاخ سفيد به دنبال اهداف کوتاه‌مدت است اما امارات و رژيم‌صهيونيستي اهداف بلندمدتي در پي اين توافق دارند.
يکي از اهداف عادي‌سازي روابط با رژيم‌صهيونيستي فشار بر ايران است، ايران در راستاي مقابله با اين فشارها بايد چه اقدامي انجام دهد؟
ايالات‌متحده يک شکست سياسي کم نظير از دستگاه ديپلماسي ايران خورده است. در مدت زمان کوتاه دو مرتبه از ايران شکست خورد و انزواي آنها امروزه کم‌سابقه است. انزواي سياسي کاخ سفيد در جهان امروز کامل شده است و اين يک موفقيت براي سياست خارجي ايران محسوب مي‌شود. ايران بايد گفت‌وگوي خود را با ساير کشورها افزايش دهد. اين بهترين راهکار است. يک نکته در اين ميان حائز اهميت است. تيمي که امروزه در ايالات‌متحده بر سر کار است غيرعادي هستند و ممکن است دست به هر کاري بزنند. اگر تا ماه آينده باز هم ترامپ به موفقيتي دست پيدا نکند، آنها احتمال دارد به دنبال يک تنش بزرگ‌تر و يک دردسر جديد بروند. احتمال دارد امروزه زمينه را براي اين امر نيز آماده مي‌کنند. وقوع حتمي آن مشخص نيست اما براي آن زمينه‌سازي قطعا مي‌کنند تا ابزار مختلفي در دست آنها باشد. اين تيم به‌هيچ‌وجه به فکر منافع آمريکا و حزب جمهوريخواه نيست و فقط پيروزي براي آنها اهميت دارد. امروزه شاهد هستيم که آنها در شهرهاي مختلف آمريکا براي مقابله با مخالفان خود دست به هر اقدام نامتعارفي مي‌زند. در مهرماه بايد حواسمان بيشتر باشد زيرا احتمال دارد در منطقه در آن برهه زماني يک تنش بزرگ عليه ايران ايجاد کنند. امروزه تعامل بيشتر ما با اروپا، روسيه و چين اهميت بسزايي دارد.