قصه پرغصه «شاد» برای ۴‌میلیون دانش‌آموز

آرمان ملي- رها معيري: اين روزها و در زماني‌که شيوع کرونا همه حوزه‌ها را با چالش روبه‌رو کرده، آموزش و پرورش بيش از ساير حوزه‌ها مرکز توجه اتفاقات است. شايد بخش عمده‌اي از مشکلات اين وزارتخانه از بي‌برنامگي آن براي يک ششم از جمعيت کشور، سرچشمه مي‌گيرد. در شرايطي که 14‌ميليون و 468‌هزار و 744 دانش‌آموز سال تحصيلي را آغاز کردند، برنامه آموزشي «شاد» يکي از استراتژي‌هاي نظامي آموزشي کشور براي عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس است، اما اين برنامه آموزشي نيز مشکلاتي دارد که ميليون‌ها دانش‌آموز قادر نيستند از خدمات آن بهره بگيرند. مشکل نخست در افزايش قيمت ارز و گراني گوشي‌هاي هوشمند و تبلت‌هاي دانش آموزي است که بسياري از خانواده‌ها قادر نيستند با دلار 27‌هزار توماني و افزايش 50‌درصد قيمت تلفن‌هاي همراه، براي فرزندشان گوشي تهيه نمايند، از سوي ديگر با وجود اينکه آموزش و پرورش اعلام کرده که اينترنت براي استفاده از برنامه «شاد» رايگان است، اما در بسياري از مناطق کشور و مناطق محروم امکان پوشش همگاني اينترنت وجود ندارد و ده‌ها مشکل ديگر از جمله احراز هويت دانش آموزان و... که باعث شده بعد از گذشت 10 روز از آغاز سال تحصيلي 99- 1400، حدود 29‌درصد دانش‌آموزان در شاد ثبت نام نکنند. در اين شرايط پيش‌بيني مي‌شود براي دانش‌آموزاني که دسترسي به شاد ندارند، بايد در مدارس حضور داشته باشند، ولي خانواده‌هاي دانش‌آموزان با حضور فرزندانشان در مدرسه مخالفت مي‌کنند.
کولبري براي تامين خريد تبلت
روز يکشنبه بود که خبرگزاري‌ها گزارش دادند، ماني زماني، دانش‌آموز کرمانشاهي و اهل شهرستان پاوه هنگام کولبري براي تامين مخارج سامانه «شاد» از کوه سقوط کرد. اين دانش‌آموز 14‌ساله با بازگشايي مدارس، با انگيزه جمع کردن پول براي خريدن گوشي به کولبري مي‌رفت. او براي رسيدن به آرزوهايش براي درس خواندن با «شاد» و به دانشگاه رفتن ناچار به کولبري شد، ولي چند روز پيش در حالي که به همراه مادرش مشغول کولبري بود و چهار کيسه 25 کيلويي لوبيا به سمت عراق مي‌برد، از ترس دستگيري توسط نيروي انتظامي، از کوه سقوط کرد و به‌دليل مصدوميت در بيمارستان بستري شد. ظاهرا اين نوجوان به‌دليل ناتواني مادرش در تامين هزينه‌ها تصميم به کولبري گرفته بود. مادر اين کودک مي‌گويد او درس‌خوان و معدل بالا است و همه نگراني‌اش مدرسه رفتن بود.
خطر افزايش کودکان بازمانده از تحصيل


در تيرماه امسال و در گزارشي که «آرمان ملي» منتشر کرد به اين نکته اشاره کرديم که چهار‌ميليون و 700‌هزار دانش‌آموز تبلت و گوشي ندارند. با اين حال چندي پيش مقام‌هاي آموزش و پرورش ايران تعداد دانش‌آموزاني را که در شبکه آموزشي «شاد» ثبت شده‌اند حدود 10‌ميليون و پانصدهزار نفر اعلام کردند؛ به اين ترتيب و بر اساس آمار کل دانش‌آموزان در سال جاري که پيشتر چهارده‌ونيم‌ميليون نفر اعلام شده بود، حدود چهار‌ميليون نفر به آموزش آنلاين دسترسي نيافته‌اند. حسن الحسيني، مسئول برنامه شبکه آموزشي دانش‌آموز، اعلام کرد تاکنون 10‌ميليون و 312‌هزار دانش‌آموز و 550‌هزار معلم در اين شبکه احراز هويت شده‌اند. به اين ترتيب بيش از چهار‌ميليون و 156‌هزار نفر هنوز وارد اين شبکه نشده‌اند. آموزش و پرورش همچنين بر ادامه برنامه‌هاي اينترنتي و تلويزيوني براي آموزش دانش‌آموزان خبر داده‌اند. در همين حال مجيد باجلان، معاون اداري و مالي کميته امداد، اعلام کرد که 750‌هزار دانشجو و دانش‌آموز تحت پوشش اين کميته هستند و در مرحله اول قرار شده 50‌هزار تبلت براي آنان تهيه شود. او اولويت را در خانواده‌هاي چند فرزندي و در مناطق محروم مي‌داند. به باور کارشناسان، اگر دولت و موسسات خيريه تدبيري براي دستري دانش‌آموزان به اينترنت و تبلت فراهم نکند، موج بازماندگان از تحصيل در کشور رکورد خواهد زد. کما اينکه در سال گذشته که کرونا در کشور وجود نداشت و روند آموزشي، مسير عادي را طي مي‌کرد، حدود يک‌ميليون دانش‌آموز بازمانده از تحصيل داشتيم و امسال ممکن است که 3.2‌ميليون دانش‌آموز از تحصيل محروم شوند. اين مشکلات مي‌تواند بهانه را به دست خانواده‌هاي فقير در مناطق محروم دهد که پسرانشان را به فراگيري شغل تشويق کنند و دختران را به ازدواج، که در هر دو موضوع آسيب‌هاي اجتماعي همچون کودکان کار و کودک همسري در کشور رشد پيدا خواهد کرد.