رشد دسته‌جمعی بازار‌های سهام، ارز و طلا

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بازار‌های کالایی و مالی در هفته‌های اخیر نوسان‌های قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه کرده‌اند، به طور نمونه نرخ ارز که در محدوده ۲۲ هزار تومان قرار داشت، روز گذشته وارد کانال ۲۷ هزار تومان شد و در انتهای روز کمی تعدیل شد، اما به تبع این رویداد نرخ طلا و سکه نیز رشد داشت، به طوری‌که نرخ سکه تمام که چندی پیش در کانال ۱۰ میلیون تومان قرار داشت، روز گذشته برای لحظاتی وارد کانال ۱۳ میلیون تومان شد و هر گرم طلا نیز به محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار نزدیک شد، از سوی دیگر بازار بورس تهران که اخیراً در اصلاح به سر می‌برد و مبحث حمایت از این بازار به واسطه تقویت بازارگردانی، فشار بر حقوقی‌ها و شرکت‌های دولتی جهت بازگرداندن نقدینگی‌هایی که در پیک بازار از بازار خارج کرده‌اند، وارد کردن درصدی از منابع صندوق توسعه به بازار و همچنین تشویق بانک‌ها جهت حضور در بازار داغ شده‌است، روز گذشته با رشد شاخص کل مواجه شد.
اخیراً رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به شرکت‌های حقوقی و دولتی که در اوج بازار انتفاعی از این بازار داشته‌اند، گفت: نقدینگی خارج شده از بازار را در جهت تقویت بازارگردانی در بازار سرمایه باید به کار بگیرد و رفتارتان زین پس توسط مجلس رصد می‌شود، در همین راستا به دلیل اینکه نقدینگی حقیقی‌ها در رشد بازار سرمایه طی یکسال گذشته اثر قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌است، سهامداران خواستار افشای مبادلات حقوقی‌ها و سهامداران بزرگ در بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی و املاک هستند.
بعد از نشست شورای عالی بورس و اعلام حمایت از بازار بورس از سوی مقامات دولتی و رئیس مجلس مبنی بر حمایت از سرمایه‌های مردم در بورس تهران و همچنین الزام شرکت‌های حقوقی به بازارگردانی سهام و انتشار اوراق تبعی و نیز بیمه سهام و همچنین رفع ممنوعیت خرید و فروش سهام از سوی بانک‌ها باعث شد روند بازار بهتر شود.
گرچه برخی از کارشناسان اقتصادی نسبت به اجازه داشتن بانک‌ها برای خرید و فروش سهام انتقاد دارند و می‌گویند بانک‌ها نباید در بازار بورس دخالت کنند، اما به هر حال به نظر می‌رسد روند بازار به یک روال منطقی تبدیل شده‌ا‌ست.


بازگشت شاخص کل به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه با افزایش ۲۹ هزار و ۳۰۰‌واحد به رقم یک میلیون و ۶۰۷ هزار و ۴۹۰ واحد رسید، اما شاخص کل بورس با معیار هم وزن ۲۵۹ واحد کاهش یافته و به رقم ۴۲۲ هزار و ۸۸۸ واحد رسید.
در این میان، مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس ۵/ ۱۳ هزار میلیارد و ارزش روز بازار در بورس تهران بیش از ۶ میلیون و ۲۸ هزار میلیارد تومان شد.
معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۸/ ۷ میلیارد اوراق بهادار، سهام یا حق‌تقدم در قالب ۳/ ۱‌میلیون نوبت معامله و به ارزش ۹ هزار‌و ۷۴۵‌میلیارد تومان داد و ستد کردند.
همچنین در فرابورس ایران ۳ هزار و ۸۹۴ میلیارد تومان معامله صورت گرفت که مجموع ارزش معاملات بورس اوراق بهادار و فرابورس امروز به بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.
روند یک ساله شاخص بورس تهران
امروز نماد‌های پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، گل‌گهر و گسترش نفت وگاز پارسیان به ترتیب بیشترین اثر افزایشی را در شاخص کل بورس داشته‌اند و نماد‌های بانک پارسیان و کشتیرانی جمهوری اسلامی بیشترین اثر کاهشی را در شاخص بورس داشته‌اند.
نماد‌های پربیننده شامل ملی‌مس، فولاد مبارکه، بانک صادرات، بانک ملت، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک تجارت و کشتیرانی بوده‌اند.
امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل رشد مناسبی داشته و با افزایش ۲۳۰ واحد به رقم ۱۷ هزار و ۱۳ واحد رسید.
ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۰۸ هزار میلیارد تومان رسید.
با کاهش صادرات نفت درآمد دولت کاهش‌یافته و به نظر می‌رسد دولت برای اجرای طرح‌های عمرانی خود و تأمین مالی پروژه‌ها، بهترین روش برای تأمین مالی را بورس می‌داند و بنابراین نیازمند است هم از سرمایه‌های مردم در بورس حمایت کند و هم با رونق دادن به این بازار به تأمین مالی پروژه‌های خود بپردازد.