کاخ پوشالی اعراب خلیج فارس

مراسم امضای قرارداد عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و دو کشور کوچک عرب حاشیه خلیج فارس یعنی امارات و بحرین با حضور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که دلالی این پرونده را بر عهده دارد، در کاخ سفید امضا شود، قرار دادی که از آن به عنوان خیانت در حق مردم مظلوم فلسطین یاد می‌شود.
مراسم امضای توافق برای عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی با امارات از یک سو و بحرین از سوی دیگر امروز در کاخ سفید با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و هیات‌های اماراتی و بحرینی به ریاست عبدالله بن زاید و عبداللطیف بن راشد الزیانی وزرای خارجه دو کشور در ساعت ۱۲ ظهر به وقت واشنگتن (هشت و ۳۰ دقیقه شب به وقت تهران)با حضور حدود ۷۰۰ مهمان، از جمله تونی بلر، نخست‌وزیر اسبق انگلیس برگزار شد.
به گفته مقام‌ها قرار است هر سه طرف یک سند واحد به نام «توافق ابراهیم» را امضا کنند و توافق‌های دوجانبه‌ای نیز امضا خواهند شد.
در همین راستا روزنامه عبری زبان آحارونوت از یک مسئول در هیات اسرائیلی سفر کرده به آمریکا نقل کرد که جزئیات متن توافق با امارات و بحرین تا بعد از امضای رسمی توافق فاش نخواهد شد.


شاید بتوان گفت که قرار داد عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و دو کشور کوچک عرب امارات و بحرین پس از پیمان کمپ دیوید که در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ میان انور سادات رئیس جمهور وقت مصر و مناخیم بگین نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی با حضور جیمی کارتر رئیس جمهور آن دوران آمریکا و همچنین توافق نامه صلح میان تل آویو و امان، در نوع خود در این دوره زمانی قابل توجه است و نشان از وادادگی سران امارات و بحرین در مقابل رژیم صهیونیستی دارد.
 در حالی قرار است قرارداد عادی سازی روابط میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی امضا شد که در واکنش به آن در فلسطین «روز خشم مردمی» اعلام شده است و و رهبری واحد ملی مقاومت مردمی در فلسطین در اولین بیانیه خود ضمن محکومیت این توافق برنامه‌ها و فعالیت‌های روز خشم مردمی را اعلام کرده است. «محمد اشتیه» نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط بین امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی در واشنگتن را «روز سیاه در تاریخ امت عربی» خوانده است. از نکات قابل توجه در مراسم دیروز عدم حضور سران دو کشور بحرین و امارات و به جای آنها وزیران خارجه این دو کشور کوچک عربی بود، اقدامی که به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه از ارزش این توافق خواهد کاست.
نکته دیگر این که آمریکایی‌ها نیز خود واقف به کم ارزش بودن این توافق هستند، چرا که برخلاف پروتکل‌های دیپلماتیک «عبداللطیف الزیانی» وزیر امور خارجه بحرین هنگام ورود به واشنگتن پایتخت آمریکا برای امضای توافق عادی سازی روابط که از آن به عنوان «توافق خیانت» یاد شده، به سردی و به شکل تحقیرآمیزی مورد استقبال مقامات آمریکایی قرار گرفت. پایگاه اطلاع‌رسانی «ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه» بحرین امروز در واکنش به این اقدام تحقیر آمیز مقامات آمریکایی در استقبال از وزیر امور خارجه بحرین نوشت که، هیات بحرینی، توسط هیات کوچک و سطح پایینی از مقامات آمریکایی در فرودگاه مورد استقبال قرار گرفت، اقدامی که کوچک شمردن مزدوران آمریکا به عنوان یک سرباز به شمار می‌رود، سربازی که، دستورات آمریکا را برای حفظ تاج و تخت و ادامه غارت ثروت مردم (بحرین) بدون چون و چرا انجام می‌دهند، حتی اگر حیثیت آن‌ها از بین برود.
«جواد فیروز» نماینده پیشین پارلمان بحرین نیز «توافق خیانت» را خطرناک توصیف و تاکید کرد که این اقدام ربطی به ملت بحرین ندارد و ملت بحرین در راه آرمان ملت فلسطین مبارزه کرده و خواهد کرد. در مقابل «راشد بن عبدالله آل خلیفه» وزیر کشور بحرین در توجیه این توافق مدعی شد که توافق با اسرائیل برای حمایت از منافع کلان ملی و دفاع از ساختار بحرین است!
وی همچنین ادعا کرده که اقدام بحرین به همراه امارات [برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل] یک اقدام عجیب و غریب نیست، چرا که این کار [ایجاد رابطه با اسرائیل] موجب تقویت روابط راهبردی منامه و آمریکا خواهد شد!، به ویژه این که ناوگان پنجم ایالت متحده در بحرین قرار دارد.
یکی از اخباری که در روزهای اخیر منتشر شده و کمتر رسانه ای به آن پرداخته، احتمال وقوع کودتا در امارات متحده عربی می‌باشد که به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه دلیل حاضر نشدن ولیعهد امارات در واشنگتن برای امضای توافق عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی نیز به همین خاطر بوده است.
روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هیوم» در این باره نوشته است، بزرگترین دغدغه‌ای که در حال حاضر محافل مختلف در تل آویو را به خود مشغول کرده، احتمال بروز تغییر در ساختار حاکم بر امارات متحده عربی است که البته پشت درهای بسته اعلام و از آن ابراز نگرانی شده است. این روزنامه به نقل از یک مقام عالیرتبه صهیونیست که به نام او اشاره نشده نوشته که «ما اکنون از وزیدن باد سازش لذت می‌بریم، اما نباید فراموش کنیم که در منطقه‌ای بی ثبات حضور داریم که این باد در آن می‌تواند به سرعت تغییر جهت داده و حتی جهت معکوسی به خود بگیرد». این مساله و همچنین اعتراض‌های مردمی گسترده صورت گرفته در کشورهای عربی به سازش ابوظبی – بحرین با تل آویو نشان می‌دهد که پایه‌های این توافق کاملا سست بوده و چشم انداز روشنی برای آن متصور نیست و سران دو کشور امارات و بحرین نمی‌توانند روی این موضوع کاخ آرزوهای خود را بنا کنند، چراکه با کوچکترین نسیمی این کاخ کاغذی روی آب فرو خواهد ریخت.
انتفاضه سراسری
از سوی دیگر رهبری یکپارچه مقاومت مردمی فلسطین طی فراخوانی امروز را روز انتفاضه علیه عادی‌سازی بحرین و امارات با اسرائیل تعیین کرد که طی آن، پرچم فلسطین در مناطق مختلف غزه و کراه باختری برافراشته می‌شود. بر این اساس قرار است امروز «۱۵ سپتامبر» روز انتفاضه و خیزش سراسری فلسطینیان باشد و در تمامی شهرها و مناطق فلسطینی‌نشین به نشانه اعتراض به قرار گرفتن پرچم بحرین و امارات در کنار پرچم رژیم صهیونیستی، پرچم فلسطین برافراشته شود.
رهبری مقاومت فلسطین تاکید کرد: این اقدام، برای بیان مخالفت قاطع ما با برافراشتن پرچم اشغالگر و کشتار و نژادپرستی بر پذیرندگان خواری در ابوظبی و منامه است.
براساس بیانیه رهبری واحد ملی مقاومت مردمی قرار است راس ساعت ۱۱ صبح امروز ۳ برنامه و مراسم مختلف در میدان ابن رشد در الخلیل، میدان شهید ثابت در طولکرم و میدان مثلث الشهدا در جنین برگزار شود.
همچنین مراسمی دیگر نیز قرار است راس ساعت ۱۲ ظهر در میدان شهدا در نابلس و مراسمی هم راس ساعت ۶ عصر در میدان المناره در رام الله برگزار شود.
در این بیانیه همچنین رهبری مقاومت فلسطین خواهان تعیین روز جمعه به عنوان روز عزا شد که در آن پرچم‌های سیاه در تمامی میدان‌ها و ساختمان‌ها و خانه‌ها برافراشته شود و کلیساها زنگ عزاداری را بنوازند و خطبه جمعه در عزای نظام‌هایی باشد که دست به عادی سازی روابط زدند.