بورس چه شد که بورس دوباره سبز شد؟

گروه اقتصادی- حسین قبادیان: بیش از یک ماه بود که سهامدار بازار سرمایه، هر روز بیش از دیروز شاهد کم شدن ارزش سهم‌هایشان بودند؛ داستانی که از هفته آخر مرداد شدت گرفت و تا دوشنبه هفته گذشته ادامه داشت اما بنا به دلایلی که در این مطلب به آنها اشاره خواهد شد یکبار دیگر بازار بورس رشدی قابل توجه پیدا کرد.
به گزارش مردم‌سالاری، شاخص کل بورس در روزگذشته با ۵۹ هزار و ۶۷۲ واحد صعود به رقم یک میلیون و ۶۶۷ هزار واحد را ثبت کرد و شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۵۹۴۷ واحد صعود به رقم ۴۲۸ هزار و ۸۳۷ واحد رسید. معامله‌گران در اینروز یک میلیون معامله به ارزش ۱۰۷ هزار و ۲۲۱ میلیارد ریال انجام دادند. شاخص کل فرابورس نیز با ۴۳۷ واحد صعود به رقم ۱۷ هزار و ۴۵۰ واحد ایستاد. معامله‌گران این بازار ۵۶۰ هزار معامله به ارزش ۷۷ هزار و ۷۲۸ میلیارد ریال انجام دادند.تبدیل صف‌های فروش به صف‌های خرید قابل توجه، می‌تواند نویدبخش روزهای خوبی برای بورس و سهامداران جزیی باشد که در یک ماه گذشته زیان دیده اند. این موضوع چند سوال اساسی را برای سهامداران و پیگیران بازار بورس پیش آورده است: چه اتفاقی افتاد که بورس یکبار دیگر جذابیت و سودآوری پیدا کرده است؟ آیا این روند ادامه دار خواهد بود یا اینکه مقطعی است؟ وتا چه اندازه می‌توان امیدوار بود که بار دیگر بورس مثل ماه‌های خرداد و تیر گذشته سودآوری داشته باشد؟ این گزارش سعی دارد به این پرسش‌ها پاسخ دهد.در یک هفته اخیر اخبار مثبتی راجع به حمایت دولت از بورس منتشر شده است که مهمترین آن اختصاص یک درصد منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه بود . علاوه بر آن سخنان مقامات دولتی درباره حمایت از بورس، ورود مجلس به این داستان و وعده‌هایی که رئیس سازمان بورس در یکشنبه گذشته داد، سیگنال‌های مثبتی بود. با وجود این اظهارنظرها اعتمادی که از بعضی سهامداران جدید سلب شده بود، چندان بازنگشت. 
شاید موضوع «منتفی شدن پیش فروش نفت به مردم» که روز دوشنبه از سوی معاون اول رئیس جمهور اعلام شد، این پیام را به بازار سرمایه منتقل کرد که دولت حالا دیگر چاره‌ای جز حمایت شدید از بورس ندارد. قیمت دلار هم در این هفته به سقفی رسید که به نظر می‌رسد فعلا بالاتر نخواهد رفت. همه این تحولات باعث شد که بعد از چند روز تردید خریداران و سردرگمی بازار، روز سه شنبه عموم سهام‌ها افزایش قیمت پیدا کنند و شاخص 3.55 درصد رشد کند.بورس در هفته‌های اخیر نشان داده که چندان پیش بینی پذیر نیست. وجود معامله گران جدیدی که تجربه کمی در این بازار دارند باعث شده که طی دو هفته اخیر ، هر بار بازار کمی مثبت شده، بلافاصله این سهامداران قصد فروش کرده اند و متاسفانه صف‌های فروش، بازار را نزولی کند. با این حال وضعیت صف‌های خرید در روز سه شنبه نشان می‌دهد که بازار در روز چهارشنبه با صف‌های خرید و صعود شاخص باز خواهد شد و اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پایان هفته ای به شدت سبز برای بروس رقم بخورد. این وضعیت برای روزهای اول هفته آینده هم قابل پیش بینی است. 
به نظر می‌رسد با روند فعلی شاخص بورس حداقل تا 1 میلیون و 750 هزار واحد رشد پیدا کند.سودآوری بورس در ماه‌های خرداد و تیر گذشته، وضعیتی نادر بود که بیش از آنکه به پتانسیل بازار مربوط باشد، مربوط به حضور عجیب و غریب سرمایه گذاران جدید و ورود بی سابقه سرمایه به این بازار ارتباط داشت. طبق آمار اعلامی سال ۹۸ ۳۰‌ هزار میلیارد تومان وارد سرمایه وارد بورس شد  که در ۳ ماه ابتدایی امسال این رقم به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید. این روند در تیرماه افزایش بیشتری یافت. بدیهی است که ورود این حجم از سرمایه و افزایش تقاضا، سودآوری بورس را موجب می‌شود. تکرار چنین وضعیتی حداقل در یک ماه آینده قابل تصور نیست. باور عمومی نسبت به ارتباط بورس و دولت، درست یا نادرست، عوض شده است و اعتماد عمومی به بازار سرمایه کاهش یافته است. با این حال بورس همچنان برای سرمایه گذاران سابقه دار و نسبتا حرفه ای جذاب و سودآور خواهد بود، سرمایه گذارانی که قدرت ریسک دارند و می‌دانند بازار سرمایه همیشه سودهای کلان و عجیب نمی‌دهد و باید در انتظار سودی منطقی از این بازار بود. 


رشد شاخص بورس شتاب گرفت
شاخص کل در بازار بورس روز سه‌شنبه ۵۹ هزار و ۶۷۲ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۶۶۷ هزار واحد رسید. براساس معاملات روزگذشته بیش از ۹ میلیارد و ۳۲۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۰۸ هزار و ۷۱۲ میلیارد ریال داد و ستد شد.همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با پنج هزار و ۹۴۷ واحد افزایش به ۴۲۸ هزار و۸۳۷ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با سه هزار و ۸۹۸ واحد رشد به ۲۸۱ هزار و ۹۳ واحد رسیدند.
شاخص بازار اول ۴۲ هزار و ۹۵۷ واحد و شاخص بازار دوم ۱۲۳ هزار و  ۳۱۹ واحد افزایش داشتند.علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۶ هزار و ۶۱۳ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با پنج هزار و ۳۳۴ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با پنج هزار و ۸۸ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با چهار هزار و ۳۵۳ واحد، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) با دو هزار و ۶۵۰ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۸۸۹ واحد، بانک ملت (وبملت) با یک هزار و ۵۱۷ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با یک هزار و ۵۰۷ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با یک هزار و ۴۹۲ واحد، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) با یک هزار و ۴۷۶ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یک هزار و ۳۵۱ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و ۲۹۳ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با یک هزار و ۲۴۰ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با یک هزار و ۲۰۷ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با یک هزار و ۱۲۶ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.برپایه این گزارش، دیروز نماد بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، بانک صادرات ایران، سرمایه گذاری غدیر، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و بانک تجارت در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.گروه بانک‌ها هم در معاملات صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۹۵۸ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۹ هزار و ۴۴۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.شاخص فرابورس نیز بیش از ۴۳۷ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۴۵۰ واحد ثابت ماند.همچنین در این بازار دو میلیارد و ۳۸۴ هزار برگه سهم به ارزش ۷۷ هزار و ۷۲۴ میلیارد ریال داد و ستد شد.