آغاز موج سوم کرونا از تهران؟!

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: هنوز چند هفته از کاهش موج شیوع کرونا در کشور نگذشته است که زمزمه‌هایی از شیوع موج سوم این بیماری منحوس به گوش می‌رسد. تازه یک هفته از شروع سال تحصیلی جدید گذشته است که شنیده‌ها حاکی از آن است که ۳ دانش‌آموز در شهر فسا به کرونا مبتلا شده و یک معلم گچسارانی بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده است. این در حالی است که اعضای کمیته مقابله با کرونا بر این اعتقادند که کرونا با شیب کند در کشور در حال افزایش مجدد است و موج سوم از تهران آغاز خواهد شد.
>مدارس و خطر افزایش ابتلا
بعد از باز گشایی مدارس بیم افزایش مجدد ابتلا به کرونا ویروس سبب شده بود تا برخی متخصصان از این باز گشایی زود هنگام به عنوان یک فاجعه یاد کنند، حالا اما یک هفته از آن می‌گذرد و صادقی معاون پشتیبانی اداره آموزش و پرورش فسا گفته است:
« در پایش سلامت دانش‌آموزان فسا مشخص شد، بستگان نزدیک سه نفر از دانش‌آموزان به کرونا مبتلا شدند. بر همین اساس از این دانش‌آموزان تست کرونا به عمل آمد و با مثبت شدن نتایج آن برای پیشگیری از شیوع این بیماری، مدرسه پسرانه حاج جواد پیروز مقطع متوسطه اول و مدرسه دخترانه شهدای بدر روستای دستجه تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.»


از طرف دیگر خبر رسید یک معلم گچسارانی بر اثر ابتلا به کرونا فوت شده است، در این خصوص سید طاهر حسینی سرپرست بیمارستان شهید رجایی گچساران گفته است:« این بانوی فرهنگی ۴۲ساله که به کرونا مبتلا شده بود در چند روز اخیر در
«آی سی یو» تحت مراقبت ویژه بوده و ظاهرا بیماری زمینه‌ای هم نداشته اما بر اثر درگیری ریه با ویروس کرونا وفات یافت. ظاهرا این بانوی فرهنگی بیماری زمینه‌ای هم نداشته اند.»
حسینی تصریح کرد:« او چند روز گذشته دچار تنگی نفس می‌شوند که به جهت مداوا به مراکز درمانی شهرستان مراجعه می‌کند که در ادامه در بخش اتفاقات بیمارستان شهید رجایی بستری و متعاقبا نیز به بخش داخلی (بیماران کرونایی) بیمارستان منتقل شده بود. این بانو در این مدت با افت درجه اشباع اکسیژن (زیر 90درصد) هم روبرو شده که به بخش آی سی یو منتقل می‌شود که متاسفانه
روز سه‌شنبه (دیروز) به رحمت ایزدی پیوست. این گونه که مشخص شده است این بانوی گچسارانی بیماری زمینه‌ای همچون دیابت،چربی،فشار خون و... هم نداشته و بر اثر درگیری ریه با ویروس کرونا پیش از ظهر وفات یافته است.» علی رغم آن گفته می‌شود که یک معلم در مدرسه شاهد نیز به این بیماری مبتلا شده و جان خود را از دست داده است.
>واکنش وزیر آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش جزو اولین کسانی بود که در خصوص این موضوع واکنش نشان داد. او گفت:« به خانواده‌ها اطلاع دادیم، اگر کسی در میان اعضای خانواده‌اش مبتلا به کووید ۱۹ شده تا وقتی که از صحت و سلامتی او اطمینان پیدا نکرده‌، نباید به مدرسه بیایند.»
محسن حاجی میرزایی در واکنش به خبر فوت دو معلم بر اثر ابتلا به کرونا گفت: «قطعا اینطور نبوده و این خبرها، خبرهای دقیقی نیست. طبق پیگیری‌های ما این اخبار درست نبود، زیرا هنوز یک هفته از بازگشایی مدارس نمی‌گذرد. بازگشایی مدارس به صورت نیمه‌حضوری انجام شده است. ممکن است یک شخص که معلم هم هست، در گذشته کرونا گرفته و فوت کرده باشد. طی ماه‌های گذشته شاید چنین بوده و معلمانی بودند که مانند سایر افراد جامعه مبتلا به کویید ۱۹ شدند و درگذشتند. معلمان هم مانند سایر افراد جامعه ممکن است هر جایی به کرونا مبتلا شوند، همانطور که ممکن است افرادی که بر اثر کرونا در گذشته‌اند؛ کارمند،‌ کارگر و کاسب باشند، امکان دارد، معلم هم باشند، اما گزارشی نداریم مبنی بر اینکه بازگشایی مدارس تاثیری در شیوع کرونا داشته یا حادثه‌ای بخاطر بازگشایی‌ها اتفاق افتاده باشد.»
>آمار مبتلایان تهرانی به کرونا رو به افزایش است
این در حالی است که علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران روز گذشته از افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان تهران خبر داد و گفت: «ورود موج سوم کرونا در استان تهران بسیار زودتر از سایر استان‌ها شکل خواهد گرفت.»
وی با تاکید بر افزایش آمار مبتلایان، بستری شدگان و فوتی‌های با تشخیص کرونا در مقایسه با هفته‌های قبل، اعمال محدویت‌ها را خواستار شد و افزود: دورکاری کارکنان ادارات علاوه بر کاهش حضور کارمندان از تولید سفرهای درون شهری و افزایش بار ترافیک می‌کاهد؛ بنابراین کماکان پیشنهاد ستاد عملیات مقابله با کرونا، استمرار محدودیت در ترددهاست. متاسفانه آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در مقایسه با هفته گذشته در تهران رو به افزایش است، مجموعا در ۲۴ ساعت گذشته بالغ بر ۶۵۹ بیمار در استان تهران با تشخیص کرونا بستری شده‌اند که این آمار در مقایسه با هفته گذشته سیر صعودی داشته است. ۱۴۳ نفر از مبتلایان قطعی به کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند، سهم بیماران سرپایی که نیاز به بستری در بخش‌های درمانی داشته‌اند نیز ۹.۹ دهم درصد را به خود اختصاص داده است. از مجموع افرادی که به عنوان بیمار بیمارستانی به مراکز درمانی تهران با تشخیص کرونا مراجعه کرده‌اند، ۲۱ درصد در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار گرفته‌اند.»
وی از افزایش آمار مبتلایان به کرونا، طی روزهای اخیر در تهران خبر داد و گفت:«آمار مبتلایان به کووید ۱۹ با شیبی ملایم رو به افزایش است. پیش‌بینی می‌شود تهران به سمت موج سوم کرونا در حرکت باشد، در استان تهران ورود موج سوم کرونا بسیار زودتر از سایر استان‌ها شکل خواهد گرفت و در هفته‌های پیش رو با افزایش آمار بیماران کرونایی، تهران شرایط جدیدی را تجربه می‌کند.»
>خیز مجدد کرونا در تهران و چند استان دیگر
علاوه بر آن معاون بهداشت وزیر بهداشت از خیز مجدد کرونا در تهران و برخی استانهای دیگر خبر داده و گفته است:« میزان بیماران ناشی از این بیماری در تهران، طی یک هفته گذشته و در مقایسه با هفته قبل از آن، دو برابر شد.»
روز گذشته علیرضا رئیسی افزود: «اما با این حال این ویروس یک صداقتی هم در وجودش هست و آن این است که هر کسی به قلمرویش وارد شود را حتما مبتلا می‌کند و تنها چیز ثابت در دنیا درباره این ویروس همین موضوع است. بنابراین هر زمان میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایین می‌آید، خیز بیماری شروع می‌شود؛ این افت و خیزها را در این بیماری زیاد مشاهده کرده ایم. اسفندماه که این بیماری شروع شد و اوج گرفت؛ ابتدا موارد بیماری را در دو استان قم و گیلان داشتیم و سپس کل کشور و بعد از آن شاهد بودیم مردم بسیار خوب پروتکل‌ها را رعایت کردند و مسافرتها نیز کم شد و به این ترتیب شاهد افت بیماری بودیم تا اردیبهشت ماه که تقریبا بیماری به سمت مهار شدن حرکت می‌کرد. بعد از آن در تعطیلات عید فطر دوباره مسافرتها زیاد و عدم رعایت پروتکل‌ها را شاهد بودیم؛ به طوری که میزان رعایت پروتکلها در فروردین ماه ۷۸ درصد و در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد به حدود ۱۷.۵ درصد رسید و به دنبال آن خیز شدید بیماری را در اواخر خرداد و مردادماه شاهد بودیم. بعد از آن نیز مجددا رعایت پروتکلها و زدن ماسک را شاهد بودیم و مسافرتهای آنچنانی نداشتیم و این موضوع باعث افت بیماری شد. به این ترتیب اواخر مردادماه شاهد افت بیماری بودیم؛ به طوری که میزان بستری‌ها و مرگ و میر ناشی از این بیماری کاهش یافت.»
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: «اما در حال حاضر و بعد از تعطیلات اخیر، عده قلیلی از مردم رعایت نکردند و مسافرتها آغاز شد. این درحالی است که ثابت شده مسافرت رفتن باعث خیز مجدد بیماری می‌شود و این اتفاق متاسفانه دارد می‌افتد؛ به طوری که هفته پیش نسبت به هفته قبل از آن، شروع خیز مجدد بیماری را شاهد هستیم و به عنوان مثال در تهران در مقایسه دو هفته با یکدیگر، میزان بیماران از روزانه ۹۰۰ بیمار به ۱۸۰۰ بیمار افزایش یافت؛ یعنی طی یک هفته میزان بیماران دو برابر شد. در برخی استانهای دیگر هم شاهد خیز بیماری هستیم و امیدواریم بتوانیم دوباره با رعایت پروتکل‌ها‌ این خیز را مهار کنیم و به آرامش نسبی بازگردیم.»
>اکثر استان‌ها در وضعیت قرمز هستند
مسعود مردانی، عضو کمیته ملی مقابله با کرونا در خصوص شیوع دوباره کرونا به آفتاب یزد گفت:« به علت‌های مختلف طی ماه اخیر شاهد بروز پیک کرونا و افزایش مبتلایان در کشور هستیم. در صورت ادامه روند مسافرت‌ها تعداد مبتلایان به کرونا بیش از این خواهد شد. در فصل سرما معمولا افراد در یک جمع نشسته و همین مقوله باعث تشدید مبتلایان به کرونا می‌شود. در این شرایط باید از تجمع در یک محیط پرهیز کرد. همچنین تهویه هوای خانه به شکل مناسب انجام شود.»
مردانی افزود:« در حال حاضر هنوز وارد موج سوم شیوع کرونا نشده ایم، گفته می‌شود که در فصل سرد سال با شیوه آنفلوآنزا و کرونا ممکن است موج سوم ایجاد شود اما در حال حاضر وارد موج سوم نشده ایم. مسلما عواملی مثل مسافرت ها، بازگشایی مدارس و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در شیوع بیماری موثر است. اینکه در پائیز ‌ تا چه اندازه میزان میرگ و میر بر اثر کرونا افزایش یابد، بستگی به این موضوع دارد که مردم تا چه حد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند. اگر مردم زیاد به مسافرت بروند، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و ماسک نزنند ممکن است به زودی شاهد شیوع موج سوم کرونا در کشور باشیم. ما چنین موجی را دوبار تا کنون تجربه کرده ایم.» او افزود:« مردم باید رعایت کنند، مدام دست هایشان را بشویند، از ماسک استفاده کنند، مدارس با احتیاط کلاس‌های درس را برگزار کنند تا ما شاهد موج مجدد کرونا نباشیم. در حال حاضر اکثر استان‌های کشور در وضعیت قرمز و یا هشدار هستند.» با این همه به نظر می‌رسد موج سوم کرونا در راه است و در این بین اولین مقصد این موج پایتخت است.