هیئت عمومی دیوان عالی کشور اعلام کرد تایید «قتل عمد» در رای محمدعلی نجفی

اکثریت قضات هیئت عمومی دیوان عالی کشور به عمدی بودن قتل میترا استاد به دست محمدعلی نجفی رای دادند.
مرتضوی‌مقدم در ابتدای جلسه هیئت اصراری دیوان عالی کشور در مورد پرونده محمدعلی نجفی  اظهار کرد: پرونده مطروحه ویژگی خاصی ندارد و مانند تمام پرونده‌هایی است که به صورت اصراری در هیات عمومی دیوان عالی کشور مطرح می‌شود. وی ادامه داد: از آنجایی که افکار عمومی موضوع این پرونده را دنبال می‌کردند رسانه‌ها از حضور استقبال کردند و  این موضوع جلوه کرده است. رئیس دیوان عالی کشور درباره پرونده اصراری بیان کرد: این پرونده‌ها آنهایی هستند که بعد از اظهار نظر دیوان عالی کشور و ایراد به رای و از آنجایی که نظر دادگاه با دیوان متفاوت است باید در هیات عمومی مطرح شود. مرتضوی مقدم ادامه داد: پرونده آقای نجفی چندین بار بین دادگاه و دیوان مورد اختلاف قرار گرفت و به همین دلیل جلسه دیوان برای تعیین و تکلیف آن برگزار شد. وی تصریح کرد: پرونده حاضر شاکی خصوصی ندارد و از حیث اینکه مسئله قصاص منتفی است، جنبه عمومی این جرم امروز تعیین تکلیف می‌شود رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه جنبه عمومی این پرونده از دو حیث مورد توجه است، گفت: اگر جنایت واقع شده عمد باشد یک نوع مجازات دارد و اگر غیر عمد باشد نوع دیگری مجازات دارد. مرتضوی مقدم با بیان اینکه اجمال گزارش در جلسه پیش بیان شد و جلسه اصراری کیفری است، گفت: در حال حاضر پرونده شاکی خصوصی ندارد و از حیث اینکه مساله قصاص و دیه منتفی است؛ آنچه که امروز باید تعیین تکلیف شود جنبه عمومی جرم است.
در این جلسه رئیس شعبه رسیدگی کننده به پرونده نجفی (رئیس شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور) با بیان دلایلی نظر این شعبه را قتل غیرعمدی اعلام کرد، اما حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور، این قتل را دارای جنبه‌های متعدد، اما از نظر قضائی عمدی دانست.
پس از انجام رای‌گیری در هیئت عمومی دیوان عالی کشور درباره پرونده محمدعلی نجفی، حجت‌الاسلام مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور گفت: ۶۶ نفر از قضات کیفری بودند، ۳۹ قاضی رای دادگاه کیفری را تایید کردند و ۲۷ رای دیوان عالی تایید کردند. بر این اساس، قتل عمد است.
حمیدرضا گودرزی، وکیل محمدعلی نجفی درباره این رای اظهار کرد: ما به نظر هیئت عمومی دیوان عالی کشور احترام می‌گذاریم زیرا که نظر  بالاترین مرجع قضایی کشور است و قطعی است؛ اما کماکان به نظر خود مبنی بر شبه عمد بودن قتل پایبندیم زیرا دلایل و مدارک بسیار روشنی در پرونده وجود دارد  که نشان می‌دهد قتل خانم میترا استاد، شبه عمد بوده است؛ کماکان شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور در این مورد ۳ بار اظهار نظر کرده است و تعداد کثیری از قضات دیوان عالی در جلسه هیات عمومی امروز به دفاع از این نظریه پرداختند و موضوع را قتل شبه عمد دانستند. وی تصریح کرد: ما برای اثبات قتل شبه عمد ادله روشن و  فراوانی داریم که در پرونده موجود هست و به زودی متن دفاعیات و  فرجام‌خواهی  خود را در مطبوعات منتشر خواهیم کرد تا جزئیات قضیه بر عموم مردم روشن شود. وی افزود:  به هر حال اینکه با رای هیئت عمومی روبه‫روییم که قابل اعتراض نیست و به نظر دیوان عالی احترام می‌گذاریم اما اقداماتی که انجام می‌دهیم در راستای دفاع به شرح زیر است. یکی اینکه آقای نجفی در راستای قانون مجازات اسلامی به لحاظ تعدد جرم به شش سال و نیم حبس محکوم شده که بند خ ماده ۱۲ قانون کاهش مجازات‌های تعزیری که اخیرا تصویب شده چنین اعلام کرده  که درصورت وجود کیفیات مخففه و گذشت شاکی بحث تعیین مجازات‌های تشدیدی در باب تعدد جرم اعمال نمی‌شود؛ یعنی مجازات شش سال و نیم حبس قابل اجرا نیست و همان قانون به افراد محکوم اجازه داده مراتب را از دادگاه تقاضا کنند تا نسبت به تخفیف  مجازات بر طبق  قانون اقدام شود و ما آن را انجام می‌دهیم تا در نهایت مجازاتی کمتر از  سه سال حبس قابل اعمال باشد. دیگر این که آقای نجفی اسلحه شخصی خود را به اداره آگاهی تقدیم کرده و  محکومیت در باب اسلحه با قانون تعارض دارد که نسبت به آن تقاضای اعاده دادرسی خواهیم کرد. وی در پایان ضمن تشکر از مطبوعات گفت: موکلم اکنون در زندان است و وثیقه‌اش بعد از یک سال و چند ماه پذیرفته نشده است اما شاید بتواند تقاصای مرخصی کند.
سایر اخبار این روزنامه
آیا کاغذ از لیست کالاهای اساسی خارج می‌شود؟ بیم خداحافظی با کتاب کاغذی! ژوبین صفاری سراب «بایدن» برای اقتصاد هیئت عمومی دیوان عالی کشور اعلام کرد تایید «قتل عمد» در رای محمدعلی نجفی وجود تکرار اختلاف در آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران رشد اقتصادی بهار 99 منفی شد برای بهسازی سرویس‌های بهداشتی مدارس استان تهران نیاز به ۹ میلیارد تومان است کمین کرونا در کلاس‌های مدرسه «ابتکار» دلایل رشد دوباره شاخص بورس را بررسی کرد مُسکن سبز در رگ‌های بورس توافق صلح امارات و بحرین با اسرائیل در کاخ سفید همزمان با انتقاضه مردمی در فلسطین امضا شد صلح سیاه در کاخ سفید جهانگیری: نباید فضای رسانه‌ای کشور علیه بخش خصوصی و فعالیت‌های اقتصادی باشد جهش تولید زیر پرچم فعالیت بخش خصوصی بیژن زنگنه در مجلس گزارشی از عملکرد این وزارتخانه را ارائه کرد دست یاری‌خواهی وزیر نفت به سوی بهارستان سردار جلالی: در شرایط فعلی نباید دنبال مچ‌گیری و تضعیف یکدیگر باشیم