«ابتکار» دلایل رشد دوباره شاخص بورس را بررسی کرد مُسکن سبز در رگ‌های بورس

کیمیا نجفی
مدتی است که افت و خیز بازار بورس سهام‌داران به خصوص تازه‌واردان را دچار ترس و وحشت کرده است البته پس افت شدید هفته‌های اخیر، شاخص کل طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در مسیر صعود قرار گرفت. شاخص کل بورس روز گذشته در حالی بیش از ۵۹ هزار واحد صعود کرد که شاخص کل با معیار هم وزن نیز برخلاف روزهای گذشته روندی صعودی داشت. شاخص کل بورس با ۵۹ هزار و ۶۷۲ واحد صعود رقم یک میلیون و ۶۶۷ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۵۹۴۷ واحد صعود به رقم ۴۲۸ هزار و ۸۳۷ واحد رسید.
از ابتدای سال 99 بازار بورس رکوردهای بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد و محلی برای جذب سرمایه‌های در دست افراد بود اما روند اینگونه نماند و این بازار از نیمه دوم مردادماه دچار ریزش شد و سهام‌داران را شوکه کرد. در این میان راهکارهایی برای نجات بورس از سوی دولت ارائه شد اما این راهکارها آنطور که باید و شاید نتوانست ثبات را به بازار بازگرداند. البته بازار طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه توانست به کانال 1600 هزار واحد بازگردد، حال این پرسش مطرح می‌شود که دلیل این رشد چیست و آیا شاخص می‌تواند به مسیر صعودی خود ادامه دهد یا خیر؟ علی حیدری، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دلیل رشد شاخص بورس طی روزهای گذشته به «ابتکار» گفت: عده‌ای رشد شاخص بورس را حاصل جلسات و صحبت‌های برخی از شخصیت‌های سیاسی می‌دانند، اما من بر این باورم که ‌صعود بازار سرمایه طی روزها اخیر ربطی به صحبت‌های سیاسیون ندارد و نباید با اینگونه مسائل بازار را به حاشیه بکشانیم، آن چیزی که در جلسات مورد بحث و بررسی قرار گرفت تکرار مکررات بود. من معتقدم بازگشت اخیر بورس به دلیل حرکت‌ها اقتصادی و تصمیمات مناسب به ویژه از سوی بانک مرکزی بود.
این کارشناس بازار سرمایه به تاثیر اقدامات بانک مرکزی بر بازار بورس اشاره کرد و در این‌باره ادامه داد: محدودها در بازار نیما توسط بانک مرکزی به طور کامل برداشته شده و از سوی دیگر این نهاد قدم‌هایی را برای تک‌نرخی شدن ارز برداشته است. این تک نرخی شدن بازار ارز تاثیر بالایی در تصمیم‌گیری شرکت‌ها به خصوص صادرات-محورها دارد. با تصمیماتی که بانک مرکزی اتخاذ کرده است احتمالا ما شاهد عرضه دلار در بازار خواهیم بود، اگر این اتفاق رخ دهد باعث خواهد شد که بار دیگر نگاه‌ها به سمت بازار سرمایه کشیده شود.


وی اظهار کرد: اینکه چنین سیاست‌هایی مقدمه‌ای برای رشد دوباره بازار سرمایه باشد یا خیر پرسش بسیاری از فعالان بازار است. من معتقدم چنین حرکت‌هایی بیشتر شبیه به مسکنی برای بازار بوده اما می‌توان این مسکن را به اهرمی برای رشد دوباره بورس تبدیل کرد. اگر اکثر شرکت‌ها و نهادها با بانک مرکزی همسو شوند و به سمت انضباط پولی و دستورالعمل‌های علمی حرکت بکنند ما شاهد حرکت صعودی شاخص بورس همراه با تعادل خواهیم بود و نکته مهم این است که بازار در آن شرایط علمی پیش می‌رود. حیدری با اشاره به نرخ ارز گفت: عده‌ای بر این باورند که رشد نرخ ارز بر صعود دوباره بازار بورس اثرگذار بوده است، ما باید توجه داشته باشیم که نرخ ارز فعلی هنوز در صورت‌های مالی شرکت‌ها بیان نشده و نیاز است که شرکت‌ها صورت‌های مالی‌شان را ارائه کنند. پس نرخ ارز در حال حاضر نمی‌تواند در نوسان قیمت سهام دخیل باشد اما چون دلار یک شاخص مهم در اقتصاد است به خوبی نشان‌دهنده تورم بوده و حرکت علمی که بانک مرکزی انجام داد باعث شد مجدد نگاه خوش‌بینانه به سمت بازار سرمایه حرکت کند.
وی در پاسخ به این پرسش که بازار چگونه می‌تواند در مسیر صعود باقی بماند گفت: در حال حاضر همچنان نگاه خوشبینانه به بازار سرمایه وجود دارد و این مسئله بسیار ارزشمند است. اما نباید با سیاست‌های غلط اعتماد به بازار سرمایه را از بین ببریم. من معتقدم اگر ما رسانه و مطبوعات آزاد و پیگیری داشته باشیم بازار به شفافیت می‌رسد. به بیانی دیگر بازار سرمایه نیازمند شفافیت و پیگیری رسانه‌ها است. از سوی دیگر باید نهادها همسو با بانک مرکزی سیاست‌های مالی خودشان را تدوین کنند، در چنین شرایطی این دو مورد سبب شفافیت بازار بورس می‌شود و صعود ادامه خواهد داشت.
حیدری گفت: سیاست‌گذاران برای بهبود اقتصاد باید یک ریل مناسبی را برای مولفه‫های کلان اقتصادی تعریف کنند. اقتصاد باز و یا به رسمیت شناختن بخش خصوصی می‌تواند بسیاری از مشکلات را سامان دهد، در غیر این‌صورت ما مدام یک مسیر غلط را با سیاست‌های نادرست تکرار خواهیم کرد.
سایر اخبار این روزنامه
آیا کاغذ از لیست کالاهای اساسی خارج می‌شود؟ بیم خداحافظی با کتاب کاغذی! ژوبین صفاری سراب «بایدن» برای اقتصاد هیئت عمومی دیوان عالی کشور اعلام کرد تایید «قتل عمد» در رای محمدعلی نجفی وجود تکرار اختلاف در آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران رشد اقتصادی بهار 99 منفی شد برای بهسازی سرویس‌های بهداشتی مدارس استان تهران نیاز به ۹ میلیارد تومان است کمین کرونا در کلاس‌های مدرسه «ابتکار» دلایل رشد دوباره شاخص بورس را بررسی کرد مُسکن سبز در رگ‌های بورس توافق صلح امارات و بحرین با اسرائیل در کاخ سفید همزمان با انتقاضه مردمی در فلسطین امضا شد صلح سیاه در کاخ سفید جهانگیری: نباید فضای رسانه‌ای کشور علیه بخش خصوصی و فعالیت‌های اقتصادی باشد جهش تولید زیر پرچم فعالیت بخش خصوصی بیژن زنگنه در مجلس گزارشی از عملکرد این وزارتخانه را ارائه کرد دست یاری‌خواهی وزیر نفت به سوی بهارستان سردار جلالی: در شرایط فعلی نباید دنبال مچ‌گیری و تضعیف یکدیگر باشیم