بیژن زنگنه در مجلس گزارشی از عملکرد این وزارتخانه را ارائه کرد دست یاری‌خواهی وزیر نفت به سوی بهارستان

ارائه گزارشی از عملکرد وزارت نفت و برنامه‌های توسعه، بررسی سوال از وزیر کار و مسائل داخلی پارلمان در جلسه غیر علنی، گزارش کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره «طرح شفافیت آرای نمایندگان» و ... از جمله مهم‫ترین رویدادهای دیروز مجلس بودند.
روزگذشته، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و گزارش وزیر نفت از عملکرد وزارت نفت و برنامه‌های توسعه در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. قالیباف در ابتدای جلسه مجلس گفت: ما جلسه خود را از ساعت ۸:۱۵ آغاز کردیم و ۵۵ دقیقه در ارتباط با مسائل داخلی مجلس و برخی هماهنگی‌ها (در جلسه غیرعلنی) صحبت داشتیم.
وزارت نفت از هر پیشنهادی برای فروش نفت استقبال می‌کند
سپس وزیر نفت با حضور در مجلس ضمن ارائه گزارشی از عملکرد وزارت نفت و برنامه‌های توسعه بیان کرد: امروز کشور در جنگ تمام عیار اقتصادی که از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی با همکاری متفقین‌شان بر ملت ایران تحمیل شده است قرار داریم و آنها می‌کوشند تا بر ابعاد این تحریم بیفزایند. اکنون لازم است همانند دوران دفاع مقدس همه ارکان نظام به ویژه دولت و مجلس شورای اسلامی با هم‌اندیشی به صورت یکپارچه عمل کنند. بیژن نامدار زنگنه در ادامه اظهار کرد: بنده امروز گزارشی در خصوص برنامه‌های وزارتخانه در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در ۸ محور به نمایندگان ارائه خواهم کرد. افزایش ظرفیت تولید در میادین مشترک نفتی، دوری از خام‌فروشی و توسعه صنعت پتروشیمی، توسعه گازرسانی، افزایش صادرات گاز، حمایت از ساخت داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان، جمع‌آوری گازهای مشعل نفت، مقابله با تحریم‌ها و ریل‌گذاری برای آینده از جمله محورهایی است که وزارت نفت در آن برنامه‌ریزی داشته است و بنده گزارش آن را تقدیم نمایندگان می‌کنم. وزیر نفت در ادامه با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه برای افزایش ظرفیت تولید در میادین مشترک بیان کرد: وزارتخانه در این حوزه میادین مشترک را اولویت‌بندی کرده است، اکنون میدان غرب کارون و میدان پارس جنوبی دو میادین مشترکی هستند که وزارتخانه با برنامه‌ریزی، ظرفیت تولید را در آنها افزایش داده است.


وی ضمن ارائه آماری از تولید نفت و گاز، با بیان این‫که در این زمینه ما از همسایه‌های خود عقب نیستیم، خبر داد که در طول ۷ سال گذشته ۴۲۰ میلیون مترمکعب در روز ظرفیت تولید پارس جنوبی افزایش داشته است یعنی رقمی معادل ۲.۶ میلیون بشکه نفت و اضافه کرد: اگر ما قصد داشتیم این سوخت را برای داخل کشور تامین کنیم باید ده‫ها پالایشگاه می‌ساختیم که به محیط زیست آسیب‌های جدی وارد می‌کردیم و شرایط زندگی را دشوارتر می‌کردیم، به همین علت بود که بنده چند روز پیش بیان کردم که پالایشگاه‌سازی به محیط زیست آسیب جدی وارد می‌کند. کارهای ماندگاری در پارس جنوبی صورت گرفته است، ۱۷ فاز پارس جنوبی در دریا به اتمام رسیده است و تنها بخش خشکی یک پالایشگاه باقی مانده است.
زنگنه در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه صادرات خاطرنشان کرد: ما جهش بزرگی در حوزه پتروشیمی داشته‌ایم که ان‌شاء‌الله جهش دوم تا سال دیگر به اتمام می‌رسد و تا سال ۱۴۰۴ جهش سوم گام بزرگ‫تری برداشته می‌شود. در حوزه صادرات فرآورده‌های نفتی با اقداماتی که برای توسعه پالایشگاه‌ها شده است نسبت به سال ۱۳۹۱ صادرات ما چهار برابر شده است که این اقدام برای دورزدن تحریم‌ها گام بزرگی است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: میزان تولید بنزین در کشور از ۵۲ میلیون لیتر بنزین در روز به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رسیده است. طرح‌های نوسازی و بهسازی پالایشگاه‌ها نیز نظیر پالایشگاه آبادان، بندرعباس و اصفهان در دستور کار قرار دارند. با اجرای قانون توسعه پتروپالایشگاه‌ها و حمایت از صنایع پایین دستی که سال گذشته در مجلس شورای اسلامی مصوب شد گام‌های بلندتری در این حوزه برخواهیم داشت. وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: ما برای توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی‌ها حاضر به تامین خوراک و بازار محصول و یارانه تسهیلات هستیم. از مجلس شورای اسلامی نیز انتظار داریم برای معافیت‌های مالیاتی و تنفس خوراک ما را در این حوزه یاری کند. زنگنه در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه گازرسانی، بیان کرد: در حوزه توسعه گازرسانی اقدامات بزرگی با همکاری مشترک مجلس شورای اسلامی و دولت انجام شده است. امروز ۸۳ درصد جمعیت روستایی از گاز برخوردارند و ۹۹ درصد جمعیت شهری دارای گاز هستند، ۹۴ درصد جمعیت کل کشور از گاز طبیعی برخوردار هستند و ۳۳ هزار روستای کشور تحت پوشش گازرسانی قرار دارند. در برنامه ما برخورداری ۹۵ درصد جمعیت کشور با اولویت مناطق محروم است.
وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: در حوزه صادرات گاز طبیعی نسبت به سال ۱۳۹۲ صادرات ما دو برابر شده است. البته مشکلاتی در این حوزه پیش آمد که از اراده ما خارج بود. در حوزه صادرات ما به رقم ۸۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده‌ایم. اکنون ما جزو بزرگترین صادرکننده‌های فرآورده‌های نفتی هستیم. در حوزه صادرات پتروشیمی علی‌رغم مشکلات موجود گام‌های خوبی برداشته شده است. در حوزه تقویت ساخت داخل و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کارهایی صورت گرفته است. درخصوص جمع‌آوری گازهای همراه نفت و جلوگیری از سوختن این گازها ما به طور جدی اقداماتی را انجام دادیم و در سفر آقای قالیباف به خوزستان در پالایشگاه‌ بیدبلند این موضوع را مشاهده کردند. وی در ادامه با اشاره به تحریم‌های نفتی بیان کرد: ما تمام تلاش خود را برای دورزدن تحریم‌ها به کار بستیم و از هر کسی که امکان داشته کمک گرفتیم. مجلس شورای اسلامی نیز باید در قالب دیپلماسی بین‌المجالس در این حوزه به ما کمک کند. ما نمی‌گوییم که کار ما بی‌نقص است، ما نیز نیاز به کمک داریم حتی در خصوص عرضه نفت در بورس نیز بنده دغدغه‌های نمایندگان را شنیده‌ام و ما آماده هستیم تا با همکاری یکدیگر راه مناسبی را پیدا کنیم. امروز ما در جنگ نابرابر علیه ملت ایران هستیم و در این شرایط ما از هر پیشنهادی برای فروش نفت حمایت می‌کنیم. زنگنه ادامه داد: نفت موتور محرک صنعت کشور است، ما منابعی برای حرکت توسعه‌ای کشور نداریم. چهار سند وجود دارد که در تصویب آنها به همکاری مجلس شورای اسلامی نیاز داریم. سند قرارداد سوخت و حمل و نقل کشور تا سال ۱۴۲۰، سند قرارداد مصرف و تولید گاز تا سال ۱۴۲۰، سند تولید نفت تا سال ۱۴۲۰ و سند تولید پتروشیمی‌ها و صنایع پایین‌دستی تا سال ۱۴۲۰ است که ان‌شاءالله با همکاری مجلس گام‌های موثری در این حوزه برداشته شود.
در ادامه برخی نمایندگان انتقادهایی را از عملکرد وزارت نفت بیان کردند. از جمله این انتقادها، به عملکرد وزارت نفت در میادین مشترک و پارس جنوبی، عملکرد نامطلوب وزارت نفت در بهینه‌سازی و اصلاح الگوی مصرف، لزوم وجود انسجام مدیریتی در حوزه انرژی، لزوم ارتباط بیشتر وزارت نفت با نمایندگان و گزارش‌دهی بیشتر، فعالسازی بورس انرژی، توجه به معیشت کارگران حوزه نفت و گاز و ... اشاره داشت.
درخواست زنگنه برای تشکیل کارگروه نفتی دولت و مجلس
بیژن زنگنه پس از اعلام نظرات نمایندگان درباره گزارش عملکرد وزارت نفت درباره اظهارات نمایندگان گفت: انبوه انتقادات، پیشنهادات و نظرات در این جلسه مطرح شد که من در زمان کوتاه نمی‌توانم به آن پاسخ دهم و هر کدام از آن‌ها دو، سه ساعت وقت می‌خواهد. خواهش من این است ترتیبی داده شود با محوریت کمیسیون انرژی، کارگروهی بین دولت و مجلس ظرف پنج، ۱۰ یا ۲۰ روز تشکیل شود و زمانی داده شود که این بحث‌ها شنیده و جمع‌بندی شود. وزیر نفت خواستار تشکیل کارگروه نفتی دولت و مجلس برای بررسی تخصصی مسائل این حوزه شد.
چرا بورس انرژی رونق نگرفته است؟
رئیس مجلس شورای اسلامی هم بعد از صحبت های وزیر نفت با بیان اینکه باید تهدید را به فرصت تبدیل کرد گفت: چرا بورس انرژی رونق نگرفته است؟ محمدباقر قالیباف اظهار کرد: با توجه به اقدامات دشمن و تحریم و فشار به کشور نمی‫توان انتظار داشت که طبق برنامه‫ها و هدفگذاری‫ها وزارت نفت کارهایش را پیش ببرد. البته که باید همه در مجلس، دولت و پژوهشگاه‫ها بپذیریم که باید تهدید دشمن را به فرصت تبدیل کرده و رویکردها، هدفگذاری، روش‫های خودمان را با ابزار و تجهیزات فنی به کار گرفته و مبتنی بر داشته‫های درونی حرکت کنیم.
دفاع مرکز پژوهش‌های مجلس از شفافیت آرای نمایندگان
دیروز مرکز پژوهش‌های مجلس نیز طی گزارشی به ارزیابی طرح شفافیت آرای نمایندگان پرداخت. در این گزارش با بیان اینکه نقش مجالس قانونگذاری به عنوان رکن اصلی تقنین در کشورها بر کسی پوشیده نیست، آمده است: شفافیت در این نهاد، به جهت اهمیت نقش‌آفرینی در تعیین حق و تکلیف مردم و تنظیم روابط اجتماعی ضروری به نظر می‌رسد. از مهمترین ابعاد شفافیت مجلس، انتشار اطلاعات رای‌گیری در مجلس و شفافیت آرای نمایندگان است.
سوال عبدالرضا مصری و رشیدی نمایندگان کرمانشاه از وزیر کار هم در دستور کار جلسه علنی قرار داشت که به درخواست عبدالرضا مصری به صورت غیر علنی انجام شد.
سایر اخبار این روزنامه
آیا کاغذ از لیست کالاهای اساسی خارج می‌شود؟ بیم خداحافظی با کتاب کاغذی! ژوبین صفاری سراب «بایدن» برای اقتصاد هیئت عمومی دیوان عالی کشور اعلام کرد تایید «قتل عمد» در رای محمدعلی نجفی وجود تکرار اختلاف در آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران رشد اقتصادی بهار 99 منفی شد برای بهسازی سرویس‌های بهداشتی مدارس استان تهران نیاز به ۹ میلیارد تومان است کمین کرونا در کلاس‌های مدرسه «ابتکار» دلایل رشد دوباره شاخص بورس را بررسی کرد مُسکن سبز در رگ‌های بورس توافق صلح امارات و بحرین با اسرائیل در کاخ سفید همزمان با انتقاضه مردمی در فلسطین امضا شد صلح سیاه در کاخ سفید جهانگیری: نباید فضای رسانه‌ای کشور علیه بخش خصوصی و فعالیت‌های اقتصادی باشد جهش تولید زیر پرچم فعالیت بخش خصوصی بیژن زنگنه در مجلس گزارشی از عملکرد این وزارتخانه را ارائه کرد دست یاری‌خواهی وزیر نفت به سوی بهارستان سردار جلالی: در شرایط فعلی نباید دنبال مچ‌گیری و تضعیف یکدیگر باشیم