قالیباف: رویکردهای وزارت نفت متناسب با تحریم هاتغییر کند 

وزیر نفت در جلسه دیروز مجلس به تشریح آخرین دستاوردها در وزارتخانه متبوع خود پرداخت.  در این جلسه چالشی که چند نماینده سوالات خود را از زنگنه مطرح کردند، رئیس مجلس هم بر تغییر رویکردهای ضدتحریمی وزارت نفت و کارآمد شدن آن علیه تحریم‌ها تاکید کرد. وی در واکنش به چرایی تشریح نشدن برنامه ها برای دورزدن تحریم های نفتی، با بیان این که اگر برنامه های دور زدن تحریم ها را توضیح دهم، نقشه عملیات را لو داده ام، اظهار کرد: به دنبال راه‌های جدید و صادرات مویرگی نفت هستیم.  به گزارش فارس، وزیر نفت، دیروز با حضور در صحن مجلس، در واکنش به این سوال که صادرات محصولات پالایشی و پتروشیمی مشکل تحریم ندارد، گفت: این گونه نیست، همه تحریم هستند.ما هر چه صادر می‌کنیم به اسم ایران نیست. چندین بار تغییر می‌کند، حتی سندها هم تغییر می‌کند، مشخصات هم همین طور. می‌گویند چرا برنامه‌هایت را برای دور زدن تحریم‌ها توضیح ندادی؟ من اگر برنامه‌ها را توضیح دهم نقشه عملیات را لو داده‌ام، من فقط می‌توانم نتایج را خدمت نمایندگان بگویم.به گزارش خبرگزاری خانه ملت، زنگنه در خصوص دور زدن تحریم ها گفت: تلاش‌های زیادی برای دور زدن تحریم‌های نفتی صورت گرفته، ما از هر کسی که امکان بوده کمک گرفتیم، از نیروهای امنیتی و خارجی کمک گرفتیم و امیدواریم مجلس با استفاده از ظرفیت دیپلماسی بین‌المجالس به ما کمک کند. ما حاضریم هر طور شده این اطمینان را برای شما حاصل کنیم و در این زمینه کار انجام شود، ما برای عرضه در بورس نیز طی جلساتی دغدغه‌های خود را مطرح کردیم، روسای کمیسیون‌های انرژی، اقتصاد و برنامه و بودجه مجلس نیز گزارش‌هایی را از ما دریافت کردند، ما باید بتوانیم راهی را باز و صادرات مویرگی را آغاز کنیم.
وزیر نفت در واکنش به اظهارات زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که گفت 150 هزار میلیارد تومان به دلیل لغو سهمیه‌بندی بنزین خسارت دیدیم، اظهار کرد: مگر سهمیه‌بندی بنزین را من لغو کردم؟ سهمیه‌بندی بنزین تصمیم دولت بوده و مجلس نیز در زمان خودش هیچ مخالفتی با آن نکرد. وی همچنین درباره همکاری با توتال  تاکید کرد :ما  به فناوری توتال نیاز داشتیم.
در این جلسه، رئیس مجلس بعد از پایان گزارش وزیر نفت به نمایندگان گفت: آن چه مشخص و روشن است این است که هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌های وزارت نفت منطبق با تحریم‌ها و فشارهای دشمنان علیه کشورمان نیست. محمدباقر قالیباف با بیان این که به رغم تهدیدها، توان تبدیل آن به فرصت در وزارت نفت وجود دارد، این سوال را مطرح کرد که چرا بورس انرژی آن طور که می‌خواهیم فعال نیست و رونق لازم را ندارد؟ این موضوع به همان تغییر رویکردها باز می‌گردد که باید حتماً رخ دهد.رئیس مجلس گفت:‌ در بحث خام فروشی و فراورده‌ها و اولویت‌ها و در بحث مهم الگوی مصرف، اقدامات لازم باید انجام شود، این در حالی است که ما در بحث مصرف در زمره کشورهای پرمصرف در دنیا هستیم که کار وعملکردمان در این بخش اصلاً قابل قبول نیست.قالیباف گفت: در موضوع گاز مایع دچار مشکل کوچکی هستیم که شاید درصد کمی از افرادی را که از گاز طبیعی استفاده می‌کنند، شامل شود ولی این قشر مستضعف‌ترین و محروم ترین افراد در جامعه هستند لذا اگر بگوییم سهمیه آن ها را در سایتی قرار داده و از آن ها بخواهیم در این سایت ثبت نام کنند، چنین چیزی امکان ندارد. رئیس مجلس افزود: رسیدگی به سوخت کشاورزان هم بسیار مهم است و با آن که دغدغه جلوگیری از قاچاق را عده‌ای مطرح می‌کنند ولی با این حال کشاورزان از این موضوع رنج می‌برند.