تایید موج سوم کرونا در تهران و قم

آرمان ملی: افزایش آمار کرونا، نشان از رسیدن موج سوم در چند شهرکشور و پایتخت می‌دهد. در شرایطی که «آرمان‌ملی» در گزارش‌های چند روز گذشته‌اش خبر از موج سوم کرونا در پایتخت می‌داد، روز گذشته چند مقام وزارت بهداشت و درمان این موضوع را تایید کردند و معتقدند که در بسیاری از شهرها، موج سوم کرونا آغاز شده است. در نخستین اظهار نظر رسمی وزارت بهداشت تایید کرد که شمار مبتلایان به کرونا در تهران دوبرابر شده است، این در حالی است که شهربانو امانی چندی پیش از افزایش 30‌درصد مرگ و میر در تهران ابراز نگرانی کرده بود. علیرضا رئیسی،‌ معاون بهداشت وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد: «شمار بیماران ناشی از ویروس کرونا در تهران از ۹۰۰ نفر در روز به ۱۸۰۰ نفر افزایش یافته است». رئیسی همچنین به این موضوع اشاره کرد هر زمان «میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی» پایین می‌آید، خیز بیماری شروع می‌شود. معاون وزارت بهداشت همچنین بر این باور است که «قبلا هم به‌دلیل کاهش میزان رعایت پروتکل‌ها، تعداد مبتلایان از ۷۸‌درصد در فروردین‌ماه به 17.5‌درصد در خردادماه خیز برداشته بود» رئیسی همچنین به وضعیت مشابه خیز بیماری در برخی استان‌ها اشاره کرد.
بنابر آمار وزارت بهداشت و درمان ۱۳ استان (تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین) در وضعیت قرمز و ۱۵ استان (آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان) در وضعیت هشدار قرار دارند. همچنین سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: از دوشنبه (24 شهریور) تا سه شنبه (25 شهریور) دو‌هزار و ۷۰۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک‌هزار و ۲۹۹ نفر از آنها بستری شدند. طی این مدت ۱۴۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۳‌هزار و ۴۵۳ نفر رسید و تاکنون ۴۰۷‌هزار و ۳۵۳ نفر به ویروس کووید 19 مبتلا شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ۳۸۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
  برگزاری مراسم نماز جمعه
 وزیر بهداشت نیز با بیان اینکه در حال حاضر در اکثر استان‌های کشور مجددا خیز جدید کرونا را شاهد هستیم، گفت: با رویکرد رعایت پروتکل‌های سختگیرانه و اینکه فکر کنیم همه کشور قرمز است، امیدواریم از ۱۱ مهرماه بتوانیم برگزاری نماز جمعه را داشته باشیم. دکتر سعید نمکی همچنین افزود: «چندی پیش در خدمت آقای رئیس‌جمهور زمانیکه نمودارهای رو به سراشیبی هفته‌های قبل را می‌دیدیم، اعلام کردم که هر نیم میلی‌متر از این سراشیبی همراه با هزاران لیتر عرق در زیر لباس‌های بسیار غیرقابل تحمل در بیمارستان‌ها و ناتوان شدن و مرگ سربازان ما در عرصه سلامت است. بسیار بسیار شرمسار همکارانم می‌شوم که به‌دلیل عدم رعایت گروه اندکی، اکثریت به زحمت می‌افتند». یکی از متهمان اصلی در افزایش بیماران کرونا، تعطیلات پنج‌روزه عاشورا و تاسوعا است و با عدم ایجاد محدودیت،‌ بنابر آمار رسمی، حدود چهار‌میلیون سفر در استان‌های مختلف صورت گرفت. مسعود مردانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل، هشدار داده بود که نتیجه «موج عظیم» این مسافرت‌ها از دو تا سه هفته دیگر مشخص می‌شود.  اکنون معاون وزارت بهداشت این سفرها را به‌عنوان عامل شیوع  ذکر کرده است.


  موج سوم در تهران
علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با تشریح وضعیت کرونا در پایتخت گفته است: تهران زودتر از سایر استان‌ها میزبان موج سوم کروناست و به‌نظر می‌رسد ورود موج سوم در استان تهران خیلی زودتر از سایر استان‌ها شکل خواهد گرفت.وی از مسئولان استان خواسته است که حتما محدودیت از جمله دورکاری کارکنان در استان تهران اجرا شود و حداکثر یک سوم کارکنان در قالب دورکاری به فعالیت خود ادامه دهند. زالی با اشاره به لغو دورکاری کارکنان اظهار کرد: «دورکاری کارکنان در استان تهران لغو شده، اما درخواست فنی و کارشناسی ما ادامه این محدودیت حداقل تا پایان شهریورماه در استان است».
 شاید فاجعه‌ای در راه باشد
در این بین محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: وضعیت قم فوق قرمز و نگران کننده است؛ آی سی یو بیمارستان‌ها کاملا پر شده و باید صنوف پرخطر و تجمعات به مدت یک هفته تعطیل شود. روز قبل شاهد یک پیک بزرگ در انتشار ویروس کرونا در قم بودیم که بسیار نگران کننده بود و در یک روز ۱۲۰ نفر بستری شدند. در اسفند سال گذشته در اوج پیک کرونا در قم روزانه ۱۶۰ نفر بستری می‌شدند این در حالی است که روز گذشته در قم ۱۲۰ نفر بستری شدند که این تعداد بستری زنگ خطر است.وی همچنین هشدار داد: شاید فاجعه‌ای در راه باشد و باید مسئولان استان جلوی این فاجعه را بگیرند چرا که کنترل کرونا فقط در دست دانشگاه علوم پزشکی نیست و تمامی نهاد‌ها و سازمان‌ها باید کمک کنند.