وعده درمانی مسئولان در سونامی گرانی


گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: در حالی که قیمت ها روند صعودی را درپیش گرفته و یکه تازی می کنند، کارشناسان و صاحب نظران به تشریح دلایل این گرانی ها می پردازند. این افراد به دو دسته حامی و منتقد دولت تقسیم می شوند. حامیان به دنبال تحلیل شرایط سیاست خارجی و مشکلات داخلی می پردازند و منتقدان نیز سومدیریت را بهانه تاختن به دولت کرده اند. در این بین مسوولان و دولتمردان نقش جالبی دارند. از آنجا که مسیر تولید تا توزیع، بررسی نیاز تا تامین ارز و تنظیم واردات، مقابله با گران فروشی و احتکار و کنترل قیمت ها بر عهده دولت است، پاسخگویی در مورد شرایط نیز بر عهده دولت است. اما دولت پاسخی ندارد. به همین دلیل شاهد فرار رو به جلوی دولتمردان هستیم به نوعی که هر چند وقت یک بار رییس جمهور به معاون اول هشدار می دهد و جهانگیری نیز وزرای کابینه را بازخواست می کند تا سرمردم را گرم کنند. اما در عمل این سفره مردم است که خالی می ماند و البته فرصت طلبانی که سودهای کلانی از این آشفته بازار به جیب می زنند.

اعتراف به قیمت های ناعادلانه

رییس جمهور با تاکید بر اینکه شرایط قابل قبولی داریم گفت: در مورد واردات باید مسائل را حل کنیم تا تاجری کالا را وارد کشور نکند و در گمرک نگه دارد تا قیمت آن در بازار بالا رود، گمرک نباید چنین اجازهای دهد. حسن روحانی در جلسه هیات دولت افزود: در امر توزیع مشکل داریم و البته گفتیم که باید وزیر بازرگانی مستقل داشته باشیم که نشد و این که نشد ملت ضرر کرد. ما اگر وزیر مستقل داشتیم وضعیت بازار به مراتب بهتر از این بود.وی یادآور شد: ما باید یک پایش مستمر از زمانی که کالا تولید میشود تا وقتی وارد بازار میشود را داشته باشیم و بدانیم که گندم کی از مرزعه خارج شد، کی به سیلو رفت و کی عرضه شد. باید درباره کالاهای کارخانهها هم بدانیم اگر در انبار است، کجاست. اگر برای توزیع در کامیون است، کجاست.رییس جمهوری با بیان اینکه ما کالا تولید کردهایم و مازاد نیاز هم داریم و به دنبال صادرات هستیم اما همزمان کالا در بازار به درستی یافت نمیشود، اظهار کرد: امروز ما اعتراف میکنیم که مردم عزیز ایران! در تامین مواد غذایی از لحاظ اصل این مواد، موجودی داریم و در بازار وجود دارد اما قیمت ناعادلانه است، غیرمنصفانه، غلط و نادرست است. چرا مردم در فشار قرار میگیرند؟ ما باید پایش و نظارت داشته باشیم و باید تعزیرات حکومتی با تمام توان در بازار باشد و قوه قضاییه هم آماده است. ما در توزیع مشکل داریم و کالاهای ما وجود دارند اما در بازار به درستی عرضه نمیشوند. ما وزیر به مجلس معرفی میکنیم و رای کافی نمیآورد. البته این حق مجلس است و من نمیخواهم ایرادی بگیرم اما شرایط ما شرایط خاصی است. البته اقتصاددانان نیز در قالب نامه و مصاحبه خودنمایی هایی می کنند که آنها نیز هیچ فایده ای ندارد. اینکه تا چه اندازه این اظهار نظرها درست است یا چقدر تاثیرگذار است، یک طرف قضیه است، اما مهمتر آن است که دولت هرگز به این نامه نگاری ها توجه نمی کند و تاکنون نیز مشاهده نشده این نامه نگاری ها باعث تغییر مسیر دولت شود.

حرف درمانی های بی نتیجه

در حالی که شاهد جنگ زرگری دولتمردان هستیم، نمایندگان مجلس نیز به بهانه های گوناگون خودنمایی می کنند. برخی در قالب تذکر شفاهی دولت را به ناتوانی و سومدیریت متهم می کنند، برخی دیگر نطق های آتشین می کنند تا به عنوان ابزار تبلیغاتی از آنها استفاده کنند و برخی دیگر که حال این کارها را ندارند، چند کلمه ای تذکر کتبی می دهند. البته اگر شانس بیاورند و با خبرنگاری مصاحبه کنند یا دوربین صداوسیما به سراغشان برود، بسیار با احساس سخنرانی می کنند. اما در عمل اتفاق خاصی نمی افتد. نه شاهد استیضاحی هستیم و نه رییس جمهور یا دیگر مسوولان را وادار به پاسخگویی می کنند. با این وصف هر لحظه شاهد اتفاقات جدید در بازار هستیم و قیمت ها گران نمی شوند بلکه جهش چشمگیری می کنند. نتیجه این گرانی ها، خالی شدن سفره بخش عمده ای از مردم و سقوط جامعه به زیر خط فقر است. کافی است نگاهی به زندگی حاشیه نشینان بیندازیم تا متوجه شویم اوضاع چقدر اسفبار است.

تعمیق فقر باعث انحراف از ارزشها

در این رابطه نماینده گنبدکاووس در مجلس گفت:مردم سر سفره هایشان نان خشک را با ریزگردها و ماسه های باد آورده می خورند،چرا مردم از روستاها به شهرها و مناطق شهری کوچ نکنند؟ امان قلیچ شادمهر در نطق میان دستور گفت:لزوم بازگشت دقیق به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر جدال با پدیده شوم فقر و فساد و تبعیض آشکار شده است، راهبردی که اگر براساس آن، ساختارها اصلاح میشد دیگر با فقر و تبعیض و بی عدالتی مواجه نبودیم،دیگر نه از فقر و تبعیض و نه از تعمیق تبعیض که به ناکارآمدی و ضعف و حذف شایستگان از تعمیق فساد که به انحراف ارزش ها میانجامد خبری بود.وی گفت: از فقر نه، از چهره کریه و زشت فقر می ترسیم که مردم ارتزاق شان را از زباله های شهر بگیرند؛ از تکدیگری کودکان کار و خیابانی می ترسیم از تن فروشی می ترسیم و دیگر آسیبهای اجتماعی. تعمیق فقر همه به انحراف از ارزشها میانجامد.نماینده گنبدکاووس تاکید کرد:در آن سوی مرزها نیز با هژمونی رسانهای، مخالفان نظام مقدس جمهوری اسلامی به گونهای مداوم در حال نفی ارزشهای انقلاب اسلامی است،در این راستا باید راهبردی اتخاذ شود که با روشنگری و تنویر افکار عمومی زمینه برد مخالفان را از بین برد.وی با بیان اینکه که مردم این روزها در زیر چرخ گرانی و تورم له شدهاند،مطرح کرد: ما نمایندگان باید با وضع قوانین سنجیده و اقدامی فوری و عملی باید تمام تلاش هایمان را در راه احقاق حقوق مردم بگذاریم.این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: انتخابات یازدهم پیامی داشت و آن اینکه مردم با صندوقهای رای قهر کرده بودند؛نارضایتی عمومی در اثر بی خاصیتی برخی نمایندگان و بی عرضگی برخی مسئولان بوده است و گرنه مردم همان مردم هستند هرگز با آرمانها و دستاوردهای انقلاب قهر نمیکنند و نخواهند کرد.

فقدان وزیر صمت

در شرایطی که عمده مشکلات گرانی مربوط به وزارت صمت و زیرمجموعه های آن است، این وزارتخانه ۴ ماه است که بدون وزیر اداره می شود. بی شک شرط اول نظام مدیریتی، ثبات است. بدین معنا که می بایست مدیر نسبت به ادامه فعالیت خود امیدوار باشد، وقتی مدیری نگران این باشد که هر لحظه امکان برکناری او وجود دارد، در بررسی ها و تصمیم گیری ها سست ظاهر می شود. بدتر اینکه زیر مجموعه نیز در پیگیری و اجرای دستورات صادره جدی نیستند زیرا ایمان دارند بزودی فردی مدیریت را بر عهده خواهد گرفت که تفاوت دیدگاهی با این سرپرست دارد. نکته دیگر اینکه فردی که پست وزارت را بر عهده می گیرد، با هدف خودنمایی وارد عرصه می شود بنابر این هرگز به دنبال برنامه های وزیر قبلی نمی رود بلکه باورها و راهبردهایی را در دستور کار قرار می دهد که هنگام رای اعتماد در مجلس اعلام کرده یا بنا دارد آنها را اجرا کند. بدتر از همه نگاه سیاسی به این قضیه است. روحانی به بهانه اینکه مجلس شورای اسلامی با وزیر بازرگانی مخالفت کرده، در معرفی وزیر صمت کوتاهی می کند تا اثبات کند که نبود وزیر بازرگانی باعث گرانی و آشفته بازار کنونی است.