یک روستا تمام‌قد آماده در برابر مخاطرات

 [ملیحه محمودخواه] با توانمندسازی و آمادگی جوامع محلی در زمان حوادث و سوانح تا رسیدن نیرو‌های امدادی هر فرد می‌تواند امدادگر خانواده خود باشد. هدف اصلی از توسعه خانه‌های هلال برگزاری دوره‌های آموزش همگانی کمک‌های اولیه و آمادگی در برابر مخاطرات در شهرستان‌ها و مناطق روستایی است. همه خانه‌های هلال رویکرد داوطلب‌محور داشته و جمعیت هلال‌ احمر در راه‌اندازی و فعالیت‌های خانه هلال نقش تسهیلگری بر عهده دارد. اگر فعالیت‌های خانه هلال اثربخش باشد می‌توان امیدوار بود که جمعیت هلال ‌احمر در جذب و اعتماد آحاد جامعه نیز موفق است. یکی از خانه‌های هلال ‌احمر که توانسته در طول فعالیت خود موفق عمل کند و مرکزی برای جذب جوانان به فعالیت‌های داوطلبانه شود، خانه هلال‌ احمر روستای نورین زنجان است. این خانه هلال ‌احمر مرکز تجمع و اتحاد مردم شده است و تعداد زیادی از مردم این روستا حالا کارت عضویت فعال هلال ‌احمر را در جیب خود دارند.
پیش از آنکه خانه هلال روستای نورین افتتاح شود، میدان شهر محل تجمع اهالی روستا بود، اما خانه هلال این روستا به جمع مردم روستا هویت داد و حالا برای هدف بزرگ‌تری که آن هم عملی‌کردن اهداف هلال‌ احمر است، مردم دور هم جمع می‌شوند، آموزش می‌بینند و خود را برای مقابله با حوادث آماده می‌کنند. اگر در جایی سیل یا زلزله بیاید برای کمک بسیج می‌شوند و در دوران کرونا نیز برای جلوگیری از بیماری و شیوع کرونا دست به دست هم داده‌اند تا هیچ‌کدام از مردم روستا به کرونا مبتلا نشوند.
ابراهیم کاظمی، رئیس جمعیت هلال ‌احمر شهرستان ابهر، معتقد است که مردم روستای نورین به معنای واقعی کلمه فعالیت داوطلبانه را اجرا کرده‌اند. او به «شهروند» می‌گوید: «پیرو مأموریت ستاد بحران از چند ماه قبل مأموریت جدید هلال ‌احمر در فعال‌کردن خانه‌های هلال آغاز و  این فعالیت‌ها سختگیرانه‌تر پیگیری شد. درواقع می‌توان گفت خانه هلال شعبه کوچک‌تر از مراکز جمعیت هلال ‌احمر است. انجام فعالیت‌های بشردوستانه، عضوگیری، آموزش امدادی و داوطلبانه ازجمله فعالیت‌هایی است که در این خانه هلال انجام می‌شود.»کاظمی توضیح می‌دهد که در چند ‌سال گذشته 23 خانه هلال در ابهر راه‌اندازی شده است و راه‌اندازی 7 خانه هلال هم در دستور کار است که یکی از فعال‌ترین  خانه‌های هلال، خانه هلال روستای نورین در نزدیکی شهر ابهر است.
 خانه هلال نورین در چند کیلومتری شهرستان ابهر واقع شده است و با مساعدت خوب مردم روستا ساختمان آن در زمینی که مردم در اختیار هلال ‌احمر قرار دادند، ساخته  و هزینه ساخت آن نیز با کمک اهالی روستا تأمین شد. فعالیت‌های بشردوستانه عمده برنامه‌ای است که در این خانه هلال انجام می‌شود. کاظمی تأکید می‌کند که علاقه مردم به خدمات عام‌المنفعه سبب شده است که اهالی روستا در این بخش فعالیت زیادی داشته باشند و بسیاری از جوانان در حوزه امدادونجات فعال بوده و آموزش‌های مورد نیاز را بگذرانند. فعالیت این خانه هلال به اندازه‌ای است که بسیاری از روستاییان اطراف نیز برای فعالیت و فراگیری آموزش‌ها به این روستا می‌آیند. فعالیت‌های خانه هلال نورین در سه مقطع داوطلبان، جوانان و امداد در این روستا بسیار پررنگ است. تیم امداد روستا تشکیل و رئیس خانه هلال به دهیاری روستا  واگذار شده است.سیل در خوزستان و لرستان که رخ داد مردم در همه جای کشور برای کمک به سیل‌زدگان بسیج شدند. مردم روستای نورین نیز از این همکاری که در بین همه مردم در کشور در جریان بود، عقب نماندند و هر آنچه که داشتند در طبق اخلاص گذاشتند؛ کمک‌های نقدی و غیرنقدی زیادی از مردم روستای نورین با کمک خانه هلال این روستا جمع‌آوری شد .کاظمی تأکید می‌کند که همه برنامه‌های فرهنگی در روستا نیز با کمک خانه هلال برگزار می‌شود و درواقع خانه هلال نورین فعالیت‌های روستا را مدیریت کرده و این برنامه‌ها با استقبال مردم روستا روبه‌رو شده‌ است. کرونا و فعالیت‌های کرونایی خانه هلال نورین


کرونا که آمد تمام فعالیت‌های کشور تغییر شکل و ماهیت پیدا کرد. بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اولویت فعالیت‌ها قرار گرفت و خانه‌های هلال به‌ عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز روستاها و شهرها به این حوزه ورود پیدا کردند. رئیس جمعیت هلال ‌احمر ابهر می‌گوید: «کرونا که آمد فعالت‌های خانه هلال نورین نیز هم‌راستا در مقابله با شیوع این ویروس پیش رفت. طرح غربالگری در مبادی ورودی به روستا به وسیله داوطلبان این روستا انجام شد و بیشتر مردم روستا پای کار آمدند. بین اعضای روستا شیفت‌بندی شد و هر اکیپی به صورت شیفتی در مبادی روستا حضور پیدا می‌کردند و با غربالگری و تب‌سنجی مردم، آنها را تشویق به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌کردند. در نذر آب نیز که از دو ‌سال پیش شروع شده است مردم این روستا نقش اثرگذاری ایفا می‌کردند و کمک‌های نقدی و غیرنقدی را جمع می‌کردند و برای استان‌هایی که گرفتار خشکسالی شده‌ بودند ارسال می‌کردند.» او تأکید می‌کند که از زمانی که فعالیت‌های خانه هلال روستا شروع شده است نشاط و امیدواری در بین جوانان روستا موج می‌زند و امید می‌رود که این فعالیت‌ها هر روز پربارتر و موثر‌تر انجام شود. 92 خانه فعال در استان وجود دارد
مریم تلخابی، رئیس اداره منابع داوطلبی و خدمات اجتماعی و مسئول خانه‌های هلال استان زنجان،  نیز به «شهروند» می‌گوید: «جمعیت هلال‌ احمر استان زنجان تا تاریخ بیست‌وپنجم تیر ‌سال 99 تعداد 36 خانه هلال فعال داشت که پس از تأکید ریاست‌جمهوری  و دستور ریاست جمعیت هلال ‌احمر کشور مبنی بر ایجاد و گسترش و توسعه خانه‌های هلال و با تدابیر مدیرعامل جمعیت هلال‌ احمر استان زنجان موفق به افتتاح 56 خانه هلال دیگر تا تاریخ بیست‌وششم شهریور ماه امسال شده‌ایم. در حال حاضر 92 خانه هلال فعال در سطح استان مشغول فعالیت است  که از این تعداد 59 خانه هلال روستایی و 33 خانه هلال شهری (در سطح دستگاه‌های اجرایی، مساجد و محلات) مشغول فعالیت هستند. در حال حاضر  45 خانه هلال آماده بهره‌برداری در این استان است که به امید خدا در روزهای آتی افتتاح خواهد شد و عمده فعالیت خانه‌های هلال در زمینه جذب اعضا و داوطلبان و برگزاری دوره‌های آموزش همگانی و همکاری در اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی استانی و برون‌استانی همچون اجرای طرح نذر آب 3 در استان سیستان‌وبلوچستان است.»