سرگردانی مستأجران در بنگاه ها


اجاره نشینی در روزهایی که اقتصاد ایران شرایط نا به سامانی را پشت سر می گذارد یکی از دشوارهای خانوار ایرانی است که تلخی آن با آمدن مهمان کرونا چندبرابر شده است. در روزهایی که بسیاری از کسب و کارها تحت تاثیر بیماری کرونا به حالت نیمه تعطیل درآمده اند بسیاری از خانواده های ایرانی نتوانسته اند خود را برای فصل جا به جایی مستاجران آماده کنند. هر سال تابستان و همزمان با اوج گیری جا به جایی اجاره نشینان قیمت های بازار مسکن هم ملتهب شده و گاهی قیمت ها با سرعت چندین برابر نسبت به توان مالی مستاجران رشد می کند. دولت نیز با توجه به شرایط به وجود آمده برنامه هایی را برای حمایت از اقشار آسیب پذیر از کرونا و مستاجرانی که در فصل جا به جایی از سرعت رشد قیمت ها جا مانده اند در نظر گرفته است. بر این اساس قرار شد پرداخت ودیعه ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیون تومانی به مستأجران تهرانی، شهرهای بزرگ و سایر شهرها پرداخت شود. در این میان بسیاری از مستاجران از دریافت وام ودیعه و مشکلات متعدد آن گلایه مند بودند. وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی بارها اعلام کردهاند که تنها یک ضامن برای دریافت وام اجاره کافی است اما بانکها طبق سلیقه خود برای متقاضیان ضامنهای جدیدی تعیین میکنند.مهلت بارگذاری اطلاعات در سامانه وزارت راه و شهرسازی به اتمام رسید. بسیاری از این متقاضیان اعلام کرده بودند که مالکان به دلیل نگرانی از مالیات حاضر به تمدید قرارداد نیستند و از سوی دیگر برخی نیز با مشکل ضامن روبرو هستند چراکه اکثر بانکها در این بخش به صورت سلیقهای عمل میکنند و این امر باعث شده افرادی که در صف دریافت تسهیلات هستند با مشکلات بسیار زیادی روبرو شوند.

مالکان به دلیل نگرانی از اخذ مالیات حاضر به تمدید قرارداد و دریافت کد رهگیری نیستند

در همین رابطه حسام عقبائی نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران گفته بود با بیان اینکه بسیاری از مالکان به دلیل نگرانی از اخذ مالیات در این روزها حاضر به تمدید قرارداد و یا عقد قرارداد جدید نیستند گفت: مشاوران املاک موظف هستند با توجه به دستور العمل جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا، کد رهگیری برای تمامی قراردادهای جدید صادر کنند. او ادامه داد: در صورتی که حتی اگر موجر یا مستاجر هر کدام برای قرارداد و دریافت کد رهگیری اقدام نکند، مشاور املاک خود میتواند کد رهگیری جدید برای مستاجران صادر کند. نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با اشاره به اینکه در این بین برخی از مشاوران املاک نهایت تلاش خود را میکنند از این فرصت سوء استفاده کنند افزود: مشاوران املاک حق ندارند هیچ هزینهای بابت دریافت کد رهگیری از طرفین دریافت کنند. عقبایی توضیح داد: برخی از مشاوران املاک به موجران و یا مستاجران اعلام میکنند که قرارداد با کد رهگیری میخواهید یا قرارداد بدون کد رهگیری، که در این بین باید اعلام شود که هیچ قراردادی بدون کد رهگیری برای مستاجران صادر نمیشود. او تصریح کرد: تمامی مشاوران املاک موظف هستند بدون دریافت هیچ هزینه اضافی و تنها با نرخ حق کمیسیون و مالیات بر ارزش افزوده، کد رهگیری را برای متقاضیان صادر کنند. نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران توضیح داد: چنانچه مشاور املاک و یا موجر در این بخش با مشکل مواجه شود و یا مشاور املاک کد رهگیری صادر نکرده باشد، نمونه بارز تخلف است و اتحادیه مشاوران املاک با این تخلف برخورد میکند. عقبایی با بیان اینکه بسیاری از مالکان نگران اخذ مالیات به دلیل دریافت کد رهگیری هستند افزود: باید این موضوع را اعلام کنیم که برای واحدهای زیر ۱۵۰ متر به هیچ عنوان مالیات دریافت نمیشود و برای واحدهای بالای ۱۵۰ متر هم تنها مالیات بسیار کمی متناسب با نرخهای سازمان امور مالیاتی اخذ میشود. نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد: متقاضیان چه کد رهگیری دریافت کنند چه دریافت نکنند سازمان امور مالیاتی با توجه به اطلاعات و سامانههایی که دارد میتواند از مالکان واحدهای بالای ۱۵۰ متر مالیات اخذ کند. عقبایی با اشاره به اینکه این تسهیلات نقش موثری در کاهش اثرات هیجانی بازار اجاره دارد افزود: امیدواریم دولت برنامه پرداخت تسهیلات به متقاضیان را در برنامه بودجه سال آینده خود قرار دهد و بتواند این برنامهها را به صورت عملیاتی به مرحله اجرایی برساند.

تسهیل شرایط دریافت وام ودیعه مسکن

اما محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه شهرسازی با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا برای تسهیلات تا ۱۵ میلیون تومان هیچ ضمانتی لازم نیست، توضیح داد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا برای دریافت وام ۱۵ میلیون تومانی ودیعه مسکن، ضامن نیاز نیست و متقاضیان میتوانند با ارائه چک یا سفته این تسهیلات را دریافت کنند.