پیشنهادی که دولتی‌ها به مجلس دادند بررسی لایحه جامع انتخابات به جای طرح انتخاباتی مجلس

طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس یازدهم در حال بررسی است؛ با این حال این طرح از زمان اعلام آن، با انتقادهای فراوانی هم مواجه بوده است. بهارستان‌نشینان در حالی تلاش دارند این طرح را به انتخابات 1400 برسانند که لایحه جامعه انتخابات که از سوی دولت به مجلس دهم ارائه شده، همچنان بلاتکلیف است. حالا دو چهره از دولت از مجلس خواسته‌اند به جای طرح خود، به بررسی این لایحه بپردازند.
حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به طرح نمایندگان برای اصلاح انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: باید گفت که ما در مجلس گذشته هم لایح جامع انتخابات که نتیجه بررسی‌های دقیق بود را عرضه کردیم و کنش‌گران و کارشناسان و احزاب سیاسی در این زمینه اظهار نظر کردند و وقت زیادی از سوی دولت و کارشناسان با سلیقه‌های مختلف سیاسی برای آن صرف شد. امیری یادآور شد: این لایحه به مجلس یازدهم ارائه شد اما مورد بررسی قرار نگرفت و الان معتقدیم که مجلس اگر به آن لایحه بپردازد، هم از غنای کارشناسی خوبی برخوردار است و هم اینکه وقت بیشتری برای صرف یک طرح دیگر و بررسی آن در صحن را صرف نمی‌کند. به نظر ما اگر مجلس لایحه انتخابات را کنار بگذارد و به طرح فعلی بپردازد، مناسب مصالح کشور نیست. وی افزود: مجلس می‌تواند وقت خود را برای اولویت‌های دیگر بگذارد و لایحه جامع انتخابات را جایگزین طرح نمایندگان مجلس کند. من از نمایندگان مجلس تقاضا می‌کنم به جای پرداختن به این طرح به بررسی لایحه جامع انتخابات بپردازند.
همچنین محمدجواد کولیوند، قائم‌مقام وزیر کشور در امور مجلس نیز طی سخنانی با بیان اینکه «طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و وزارت کشور نقشی در تدوین و تهیه این طرح ندارد»، اظهار کرد: از نظر ما، بررسی لایحه جامع انتخابات که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شده، کارشناسی‌ترین روش برای رفع دغدغه‌های موجود نمایندگان محترم است. عضو شورای معاونین وزارت کشور افزود: در چند روز اخیر کمیسیون امور داخلی و شوراها، جلساتی به منظور بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری تشکیل داده و از وزارت کشور و شورای محترم نگهبان و وزارت اطلاعات و مرکز پژوهش‌های مجلس دعوت کرده است تا مواد این طرح را بررسی کنند، ما نیز در این جلسات شرکت و طبعا نظرات مخالف یا موافق خود را پیرامون مفاد طرح مطرح کرده‌ایم. قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس افزود: وزارت کشور، پیش از این با کار کارشناسی مستوفی و با استفاده از نقطه نظرات متخصصین و صاحبان تجربه در امر انتخابات، لایحه جامع انتخابات را با رویکرد تجمیع قوانین متعدد انتخاباتی و تحقق عدالت انتخاباتی تدوین کرده و این لایحه پس از بررسی‌های طولانی به تصویب هیئت دولت رسیده و در نیمه دوم دوران فعالیت مجلس دهم به مجلس ارائه شده است، لذا توصیه وزارت کشور به مجلس شورای اسلامی، در دستور کار قرار گرفتن این لایحه و بررسی جامع مجموعه مقررات مرتبط با انتخابات در قالب لایحه جامع انتخابات است.
حال باید دید نمایندگان مجلس با این درخواست دولتی‌ها موافقت می‌کنند یا بر تصویب طرح اصلاحی خود و بی‫توجهی به لایحه روی زمین مانده دولت اصرار دارند.
سایر اخبار این روزنامه
آیا زمان بازنگری کارشناسی به محتوای کتاب‌های فارسی فرانرسیده است؟ بچه‌های امروز، داستان‌های دیروز! علیرضا صدقی در کلیات «آزاد»؛ در جزئیات «ممنوع» «ابتکار» دلایل گرانی و نابسامانی در بازارهای گوناگون را بررسی می‌کند صعود و ریزش بازارها از پله تورم پیشنهادی که دولتی‌ها به مجلس دادند بررسی لایحه جامع انتخابات به جای طرح انتخاباتی مجلس فامیل کووید19 را دست کم نگیرید! پیدا و پنهان واکسن آنفلوانزا یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های اقتصادی کشور ماه‌هاست بی‫وزیر اداره می‌شود انتخاب وزیر پیشنهادی صمت در ابهام درج «پدر فرضی» برای فرزندان با پدر نامعلوم تکذیب شد شناسنامه فرزندان نامشروع در ید دادگاه‌ها میرسلیم از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از اقدامات شورای سران قوا دعوت کرد تیغ انتقاد میرسلیم علیه رقبای انتخاباتی سابق تبریک پیشاپیش رئیس‌جمهوری برای پیروزی ایران در برابر درخواست اجرای مکانیسم ماشه آمریکا در جنگ اقتصادی هستیم، نه تحریم آیا ترامپ برای موفقیت در انتخابات، درباره ایران برنامه خاصی دارد؟ دیپلماسی جنگ و صلح برای «سورپرایز اکتبر» معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد کالاهای حمایت شده با ارز دولتی نباید گران شوند