3 وعده مهم برای طرق

نوید زنده روحیان- طرق یکی از قدیمی ترین سکونتگاه ها در حاشیه شهر مشهد است که به گفته ساکنان آن مصلای این منطقه 150 سال پیش از مصلای شهر مشهد ساخته شده است و همین یک مورد برای قدمت و اهمیت این منطقه تاریخی و اجتماعی کافی است تا برای دومین بار خبرنگار تریبون محله خراسان رضوی بعد از 14 ماه، به همراه رمضانعلی فیضی، رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر مشهد، شهناز رمارم، رئیس شورای شهرستان مشهد و بهنام خیاط، مدیر کل نظارت بر نگهداری و تعمیرات، بهره برداری تاسیسات و زیرساخت های شهری شهرداری مشهد در این محله حاضر شوند و با اهالی آن همکلام شویم.
 
اهالی طرق یکی از مشارکت پذیرترین مردم مناطق مختلف مشهد هستند و همیشه پای کار پیشرفت و به سازی محل زندگی شان بوده اند. وارد محله که شدیم، صدای بلندگوی مسجد شنیده شد که اعلام کرد:« اهالی محترم، تریبون محله روزنامه خراسان به همراه اعضای شورای شهر و شهردار منطقه 7 مشهد، به محله ما آمده اند تا مشکلات را بررسی کنند، هرچه سریع تر به مسجد امام حسین (ع) مراجعه کنید.» هنوز دو سه دقیقه از این اعلام نگذشته بود که صد نفر زن و مرد داخل مسجد بودند، تریبون محله بود، اعضای شورای شهر هم بودند اما با وجود هماهنگی قبلی از یک هفته قبل، فرهادیان شهردار منطقه 7 نیامد!
 


وعده هایی که عملیاتی شد
 در تریبون محله بیست و دوم ( در تاریخ 98.4.20 که مهمان طرقی ها بودیم گلایه هایی از نبود بهداشت، فاضلاب جاری در کوچه ها، نخاله های رها شده در کوچه و خیابان و زمین های خالی اطراف، خیابان های مارپیچ و مشکلات شهرسازی، نزدیکی باند فرودگاه، مشکلات ترافیکی و نیاز به اصلاح هندسی، ایستگاه های اتوبوس، خیابان های خاکی و قبرستانی که پاتوق کارتن خواب ها و معتادان شده است را بیان کردند. حجم این مشکلات و تنوع آن ها در موضوعات مختلف مربوط به مدیریت شهری باعث شد خلیل ا... کاظمی، معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد برای هماهنگی بیشتر همه قسمت های معاونت عمران و حمل و نقل و رفع این مشکلات ، کارگروهی ویژه برای رسیدگی به مشکلات طرق تشکیل دهد که این کارگروه با حضور خبرنگار خراسان به بررسی مشکلات پرداخت.
بهنام خیاط مدیر کل نظارت بر نگهداری و تعمیرات، بهره برداری تاسیسات و زیرساخت های شهری شهرداری مشهد که ریاست این کمیته ویژه را برعهده داشت در خصوص اقدامات صورت گرفته از 20 تیرماه 98 (زمان چاپ گزارش) تا کنون گفت: مشکلاتی در حوزه معاونت عمران و حمل و نقل وجود داشت که توسط همکاران ما اجرا شد و برخی موارد نیز مربوط به سایر دستگاه ها و معاونت های شهرداری بود که در قالب نامه هایی به آن ها ابلاغ شد .
وی افزود: لای روبی کانال جمع آوری فاضلاب و مسدودسازی راه های انتقال فاضلاب شهری به زمین های خالی مجاور، تخریب دیوار مزاحم خیابان شهید رجایی که از اجرای آسفالت تقاطع خیابان ولیعصر (عج) با این خیابان جلوگیری کرده بود و عملیات آسفالت همین محل، به سازی بولوار وسط این خیابان، جابه جایی و به سازی چند ایستگاه اتوبوس از جمله این اقدامات بود.
خیاط ادامه داد: البته اصلاح هندسی یکی از کوچه های فرعی خیابان ساعی طرقی که در گزارش درخواست داده شده بود به دلیل مخالفت برخی کسبه محل انجام نشد.
 
وعده 3 هفته ای برای آسفالت کوچه های خاکی
اما شروع تریبون محله پنجاه و سوم با درخواستی از سوی یکی از اهالی برای بازدید از انتهای خیابان صاحب الزمان (عج) همراه بود که به همراه او و سایر معتمدان و اهالی محله به همان نقطه رفتیم. کوچه ای مارپیچ و بدون قاعده که گاهی آن قدر باریک می‌شد که حتی یک خودرو هم به سختی از آن عبور می‌کرد و از اواسط کوچه آسفالت آن هم تمام می شد. فاضلاب خانگی روی خاک کوچه جمع و جوی سمت چپ کوچه از پسماند فاضلاب لبریز شده بود. خانمی که ما را تا این جا راهنمایی کرده می‌گوید: وضعیت را می‌بینید، بچه های ما در این شرایط زندگی می کنند، بوی گند این فاضلاب ها واقعا امان مان را بریده، از تمیزکردن گرد  و خاک خانه خسته شدم، این هم شرایط آبیاری زمین های کشاورزی با همین آب ها. حسینی، از اهالی محله و عضوشورای معتمدان طرق  می‌گوید: طرح شهرسازی برای این محله وجود ندارد اما نقشه های شهری حریم مشهد این نقطه را داخل منطقه شهر نشان می‌دهد و علامت حریم شهری نیز دقیقا در همین نقطه قرار داده شده اما معلوم نیست چرا شهرداری با این که نقشه این محل را دارد کار آسفالت و ساخت فضای سبز و ... را انجام نداده، وقتی شهرداری برای این محل برنامه ریزی نمی کند، مردم خودشان کار را انجام می‌دهند و نتیجه می شود همین ساخت و ساز های بی ضابطه که هرکسی هرجا، هرطور خواسته ملکش را ساخته، شما این جا کار کنید ببینید مردم همراه هستند یا نه.
بهنام خیاط در این باره می‌گوید: هفته آینده یک جلسه دیگر کمیته ویژه مشکلات طرق را برگزار می کنیم و مواردی را که امروز بیان می شود، اولویت بندی و اجرایی می کنیم، برای آسفالت انتهای خیابان باید بررسی های طرح و نقشه انجام شود اما طبق اعلام شهرداری منطقه مطالعه طرح در مرحله انجام است، بر همین اساس در نهایت تا سه هفته دیگر آسفالت این قسمت تحویل اهالی محترم می‌شود.
 
جریمه؛ نتیجه عمل به قانون!
پورحسن نیز با انتقاد از وضعیت شهرسازی در منطقه می گوید: جریمه های شهرداری در این منطقه عجیب است، کاش شهردار منطقه بود تا مدارکش را نشان می دادم تا ببینند کاری که کارمندان شان انجام داده اند در هیچ قانونی نیست، هم سند معتبر داریم، هم طبق ضوابط ساختیم، هم عقب نشینی کردیم، هم جریمه شدیم!
رمارم با تاکید بر این که پاسخ گوی این موضوع باید شهردار منطقه باشد می افزاید: مدارک ایشان را دریافت می کنم و حتما پیگیری انجام می شود و در قالب وظیفه نظارتی شورا اگر موردی اشتباه برای ایشان و دیگران انجام شده باشد حتما برخورد می کنیم.
 
دفتر تسهیل گری فعال شود
خسروی توضیح می دهد: طرق یک محله قدیمی و کهن شهر مشهد است و باید به عنوان یک میراث مهم حفظ شود، اسناد این محله نیازمند تجدید است و دفتر تسهیل گری که در این محله ایجاد شده باید بیش از گذشته فعال باشد، مردم این محله به هیچ وجه نمی خواهند از قانون تخطی کنند، یک دفتر از سوی آستان قدس برای مشخص شدن وضعیت زمین های این جا تشکیل شد که در عرض دوهفته 300 پرونده ملک ثبت کرد، این یعنی مردم می خواهند کار قانونی انجام بدهند، اما شهرداری تنها ناحیه ای را  هم که در این جا داشت، بست.
شهناز رمارم، نایب رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر مشهد می‌گوید: با تغییراتی که در مناطق شهرداری به وجود آمده این نواحی حذف و به مناطق افزوده شده است که با اجرای سریع تر این مصوبه طرق نیز دارای یک مرجع رسیدگی به مسائل شهرداری خواهد شد .
 
هدیه روز کودک برای بچه های طرق
خانم نجاران با گلایه از امنیت محله بیان می‌کند: اصلا از وضعیت امنیت این جا راضی نیستیم، گشت پلیس در طرق خیلی کم است و آن قدر نیست که بتوانیم به خصوص شب ها با آرامش رفت و آمد کنیم، در پارک های موجود هم وسایل بازی کودک نداریم و بچه ها محل بازی ندارند.
رئیس شورای شهرستان مشهد دراین باره می گوید: با هماهنگی که با معاونت فرهنگی شهرداری منطقه انجام دادیم این قول را گرفتیم که درنهایت تا دو هفته دیگر و قبل از روز کودک یک سری کامل از وسایل و فضای بازی کودکان در پارک محله نصب شود.
 
برای آرامستان برنامه ای نیست
تقوی از اهالی قدیمی محله با اشاره به یکی از موضوعاتی که در تریبون محله قبلی نیز مطرح شده بود، می‌گوید: تکلیف آرامستان طرق را مشخص کنید، نه به سازی می شود، نه اجازه دفن می دهند، فقط شده یک محل برای رفت و آمد معتادها. این جا یک آرامستان قدیمی است که از سال ها پیش اهالی همین منطقه را در آن جا دفن می کردیم.
حجت الاسلام مهدوی دامغانی، مدیر عامل سازمان آرامستان های شهرداری مشهد درباره این آرامستان می‌گوید: این آرامستان زیر نظر شهرداری مشهد نیست و ما برای آن هیچ برنامه ای نداریم و واگذاری آن باید انجام شود تا بعد از گذشت 30 سال از آخرین دفن بتوان برای آن برنامه ریزی کرد البته دفن در این آرامستان ها سال هاست متوقف شده و ممنوع است.رمضانعلی فیضی هم درا ین باره با درخواست از مردم محله برای همکاری می گوید: اگر مردم همکاری و ممنوعیت دفن را رعایت کرده باشند حتما با اتمام مهلت شهرداری آن محل را تبدیل به فضای سبز خواهد کرد.
 
توقفگاه اتوبوس، وسط تقاطع!
در مسیر برگشت از انتهای صاحب الزمان(عج) دقیقا روبه روی همان مسجدی که با مردم وعده کرده بودیم، سه تا چهار اتوبوس دور تا دور کوچه پارک کرده اند، درست در تقاطعی که یکی از شلوغ ترین محل های عبور و مرور طرق است! آقای حجتی می‌گوید: این جا توقفگاه اتوبوس های طرق است، دقیقا کنار دیوار مدرسه، حالا را نبینید که فعالیت مدارس کم است، وقتی مدرسه کاملا باز است هر بار دور زدن اتوبوس ها در این جا را می‌بینم دلم می‌لرزد که نکند بچه ای ناگهان وسط خیابان بیاید و با اتوبوس ها برخورد کند. ما بارها مکاتبه کردیم، حتی با مالک یکی از زمین های خالی این جا صحبت کردیم که این توقفگاه کمی جا به جا شود و به محل امنی برود، با این حال یک سامانه شارژ من کارت هم در این محل قرارداده نشده و ما برای شارژ هم مشکل داریم.
خیاط در این باره توضیح می دهد: چند مشکل دیگر نیز برای ایستگاه های اتوبوس وجود داشت که از سال گذشته رفع شد، این موضوع نیز در جلسه مطرح می شود، اما قطعا قول می دهیم که اگر مردم برای واگذاری زمین آمادگی همکاری داشته باشند سریع برای جابه جایی توقفگاه و نصب سامانه شارژ من کارت اقدام کنیم.
اما داخل مسجد اهالی هرکدام پشت تریبون قرار می گیرند و از مشکلات می گویند.
 
یک باران 10دقیقه ای و کلی مشکل...
حجت الاسلام پاکدامن امام جماعت مسجد و از اهالی محل بیان می کند: مشکل آب های روان از طرق همچنان پابرجاست، فاضلاب کل همین خیابان صاحب الزمان(عج) در همین تقاطعی که مسجد در آن قرار دارد جمع می شود و فقط کافی است 10 دقیقه باران ببارد، آب از در مسجد عبور می کند، جمع آوری فاضلاب هم به درستی انجام نمی شود، در بحث فرهنگی نیز ما یک کتابخانه در این محل نداریم که اگر شهرداری کمک مان کند در همین مسجد این کتابخانه را دایر می کنیم.
بهنام خیاط همچنین می گوید: درباره فاضلاب و جمع آوری پسماند بارها مکاتبه کردیم، اما پاسخی به ما داده نشده و مسئولان آبفا همراهی نکردند اما بحث جمع آوری آب های سطحی نیازمند بررسی نقشه های مسیر کانال جمع آوری است که مشاور در حال کار روی آن است ودر نهایت تا دوهفته دیگر حداقل پیاده روی معابر را به گونه ای اصلاح می کنیم که این مشکل رفع شود.
 
جواب آبفا
اجرای طرح تفصیلی، نیاز اولیه محله
حیدرپور طرقی، مسئول دفتر تسهیل گری محله طرق نیز براساس نظرخواهی که از مردم کرده توضیح می‌دهد: دفتر پیشخوان شهرداری و دولت الکترونیک در طرق وجود ندارد و اهالی برای هرکارشان باید چند کیلومتر رفت و آمد کنند، ترافیک بولوار ولی عصر(عج) هم یکی از معضلاتی است که مردم از آن گلایه مند هستند اما تا به حال برای آن کاری انجام نشده چون طرح تفصیلی محله هنوز نهایی نشده است، به سازی و ساخت و ساز جدید برای املاکی که مشکل سند مالکیت را رفع کردند نیز به همین دلیل معطل مانده است.رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر در این باره توضیح می دهد: طرح تفصیلی در شورای شهر مطرح شده و به تصویب رسیده ، هفته گذشته نیز ابلاغ شد و فقط منتظر اداره کل راه و شهرسازی برای تایید است و اگر این فرایند به سرعت انجام شود همه مشکلات شهرسازی و ترافیکی قابل حل است.درباره دفتر پیشخوان نیز که مربوط به معاونت شهرسازی شهرداری است پیگیری ها را انجام می دهیم تا اولویت واگذاری دفتر در این محله باشد و به افراد دارای توکن بخش خصوصی برای تشکیل دفتر در این محله فراخوان شود. آقایی، معاون بهره برداری آبفای مشهد درباره مشکلات آب و فاضلاب طرق می گوید: هم اکنون آبفای این منطقه به صورت هیئت امنایی اداره می شود و چون فروش آب و پسماند برای آنان درآمدزایی دارد حاضر به واگذاری شرکت به آبفا ی مشهد نیستند و به همین دلیل ما در شرکت آب و فاضلاب مشهد نمی توانیم به اهالی منطقه خدمات ارائه کنیم اما پیگیری های حقوقی برای انجام این واگذاری صورت گرفته و ما به صورت کامل برای انجام خدمات مربوط به آب و فاضلاب آمادگی داریم و به دلیل نزدیکی این منطقه به مشهد می توانیم در اسرع وقت خدمات خود را ارائه کنیم، اما این کا رنیازمند همراهی هیئت امنای آبفای منطقه یا صدور حکم قضایی است که هر دو در حال پیگیری است.
 
 
قرار امروز تریبون‌محـله، پنج شنبه 27 شهریور محله «قله وکیل آباد»
همین امروز تریبون‌محله‌ای‌ها مهمان محله «قله وکیل آباد» واقع در منطقه 12 شهرداری مشهد هستند. اهالی محترم این محله می‌توانند ساعت 11صبح منتظرمان باشند تا به‌همراه  شهردار منطقه ۱۲، پای حرف‌هایشان بنشینیم . لطفا از ساعت 11 در بولوار وکیل آباد، ابتدای وکیل آباد 93، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حضور داشته باشید.