پيروزي توقف مكانيسم ماشه

آرمان ملي: رئيس‌جمهور گفت: آمريکا که بسيار روشن آمده و از برجام خارج شده، هرچه فحش عالم بوده نثار برجام کرده، بقيه کشورها را به خروج از آن تشويق کرده و به دنبال تهديد کشورهايي رفته که با ايران ارتباط اقتصادي داشتند و حال مي‌خواهد از مکانيسم درون برجام استفاده کند و ديديم که يک قدم هم نتوانست بردارد. رئيس‌جمهور بيان کرد: امروز ما اعتراف مي‌کنيم که مردم عزيز ايران! در تامين مواد غذايي از لحاظ اصل اين مواد، موجودي داريم و در بازار وجود دارد اما قيمت ناعادلانه است، غيرمنصفانه، غلط و نادرست است. اهم اظهارات حسن روحاني از اين قرار است:
روزهاي بسيار سختي در سال 59 ملت ما پيش روي خود ديد، مردم ما توانستند در برابر مدرن‌ترين سلاح‌هاي دشمن به پيروزي برسند و اين در حالي بود که ما براي خريد سلاح بسيار در مضيقه بوديم و کسي به ما سلاحي نمي‌داد. امروز هم بايد به همان مسير صبر و مقاومت تمسک بجوييم، همانطور که در سه سال گذشته چنين کرديم. آمريکايي‌ها به دنبال اين بودند که ما را به فروپاشي اقتصادي بکشانند و تصور مي‌کردند که تا خرداد و تير ما را به فروپاشي اقتصادي و در مردادماه ما را به فروپاشي اجتماعي بکشانند و تا بهمن به فروپاشي امنيتي برسانند. چنين فکر کودکانه‌اي در ذهن کاخ سفيد بود. آمريکا که بسيار روشن آمده و از برجام خارج شده، هرچه فحش عالم بوده نثار برجام کرده، بقيه کشورها را به خروج از آن تشويق کرده و به‌دنبال تهديد کشورهايي رفته که با ايران ارتباط اقتصادي داشتند و حال مي‌خواهد از مکانيسم درون برجام استفاده کند و ديديم که يک قدم هم نتوانست بردارد. در دنيا دو سه تا کشور هستند که به آمريکا چسبيده‌اند، يکي رژيم نامشروع صهيونيستي است، و جز آن يکي دو کشور کوچک. جز اين کسي آمريکا را همراهي نکرده و از الان پيروزي ملت ايران در روزهاي شنبه و يکشنبه هفته بعد تبريک مي‌گويم.
ما رشد اقتصادي‌مان در طول سه ماه اخير طبق اعلام بانک مرکزي منهاي شش‌دهم است و ما در کشاورزي و صنعت رشد مثبت داشتيم. پارسال هم برخلاف اينکه پايانش به کرونا خورد اما رشد اقتصادي بدون نفت ما مثبت يک‌و يک‌دهم بوده است و اميدواريم که امسال هم بتوانيم به رشد مثبت اقتصادي برسيم‌. پس رشد اقتصادي ما منفي 24 درصد نيست آقاي آمريکا! رشد ما منفي شش‌دهم درصد است. لااقل درباره رقم رشد اقتصادي ما راست بگوييد. همانطور که درباره مکانيسم ماشه بايد راستش را بگوييد. ما در توليد شرايط قابل قبولي داريم و در صادرات هم مشکلاتي داشتيم و الان شرايط بهتري را تجربه مي‌کنيم، اما در مورد واردات ما بايد مسائل آن را حل کنيم تا تاجري کالا را وارد کشور نکند و در گمرک نگه دارد تا قيمت آن در بازار بالا رود، گمرک نبايد چنين اجازه‌اي دهد. اما ما در امر توزيع مشکل داريم و البته گفتيم که بايد وزير بازرگاني مستقل داشته‌ باشيم که نشد و اين که نشد ملت ضرر کرد. ما اگر وزير مستقل داشتيم وضعيت بازار به مراتب بهتر از اين بود.
امروز ما اعتراف مي‌کنيم که مردم عزيز ايران! در تامين مواد غذايي از لحاظ اصل اين مواد، موجودي داريم و در بازار وجود دارد اما قيمت ناعادلانه است، غيرمنصفانه، غلط و نادرست است. چرا مردم در فشار قرار مي‌گيرند؟ ما بايد پايش و نظارت داشته باشيم و بايد تعزيرات حکومتي با تمام توان در بازار باشد و قوه‌قضائيه هم آماده است. ما در توزيع مشکل داريم و کالاهاي ما وجود دارند اما در بازار به‌درستي عرضه نمي‌شوند. ما وزير به مجلس معرفي مي‌کنيم و راي کافي نمي‌آورد. البته اين حق مجلس است و من نمي‌خواهم ايرادي بگيرم اما شرايط ما شرايط خاصي است. برخي مي‌گويند ما در شرايط تحريم هستيم، اين حرف دقيق نيست ما در دولت قبلي هم مدتي در تحريم بوديم اما الان در جنگ اقتصادي هستيم و با تروريسم اقتصادي مواجهيم. مي‌بينيد که چطور کشتي‌هاي ما را در درياها دنبال مي‌کنند. ما در منطقه‌اي هستيم که ملت‌هاي مسلمان دارد اما حاکمان آنها نه دين را مي‌شناسند، نه دِين را. برخي از آنان با اسرائيل وارد رابطه شدند و مي‌خواهند به آنها در منطقه پايگاه بدهند، مسئوليت چنين کارهايي و عواقب آن اگر که انجام شود با همان کشورهاست.


ما در حد توان خود در زمينه حقوق کارمندان و بازنشستگان و کارگران داريم تلاش مي‌کنيم و کسي فکر نکند و نگويد که قيمت‌ها در بازار بالا رفت و اينان به فکر ما نبودند. کسي فکر نکند دولت دست روي دست گذشته است. ما در حال تلاش هستيم که مشکلات مردم کم شود هر چند که مردم هم در شرايط سختي هستند. ما حرکت خوبي در زمينه توليد پيش مي‌بريم و ان‌شاءا... همه دست به دست هم دهيم و در زمينه توزيع هم شاهد توزيع عادلانه باشيم و البته قوه‌قضائيه هم اعلام آمادگي کرده است و در کنارش سازمان تعزيرات حکومتي هم وجود دارد و بايد پايش مستمر ما در اين زمينه به‌خوبي انجام شود.