نماینده جدید کرجِ ۳میلیونی با ۲۷هزار رأی

آرمان ملي – ياسمين طالقاني: شايد باورش مشکل بود که روزي برسد که بخشي که نمي‌توان آن را کوچک ناميد به پاي صندوق‌هاي راي نروند و ميزان مشارکت آنقدر پايين باشد که رکورد محسوب شود اما در يازدهمين دوره انتخابات مجلس چنين شد و با مشارکت حداقلي واجدان شرکت در انتخابات مواجه بوديم. انتخابات در برخي حوزه‌ها مانند کرج به مرحله دوم کشيده شد که اين‌بار ميزان مشارکت پايين‌تر از مرحله اول بود به‌نحوي‌که عليرضا عباسي با 27هزار و 10 راي به عنوان نماينده دوم کرج، اشتهارد و فرديس به مجلس يازدهم راه يافته و خانم فاطمه آجرلو نماينده پيشين با 12 هزار و 551 رأي بازمانده است. موضوع زماني قابل‌تامل‌تر مي‌شود که به اظهارات استاندار البرز توجه شود که گفته بود: «حضور مردم هميشه در صحنه البرز در شرايط شيوع بيماري کرونا با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي برگ زرين ديگري در تاريخ اين استان رقم زد» بعد از اين اظهارات سوالاتي در اذهان شکل گرفت که مهم‌ترين آن چنين بود که آيا استاندار از ميزان حائزان مشارکت در انتخابات استان البرز خبر دارد و اگر از اين موضوع مطلع است، آيا مي‌داند چند درصد از آنها در مرحله اول و دوم شرکت کردند يا خير. نماينده کرج در دور دوم با کمتر از 6/1 درصد آراي کل شهروندان واجدان شرايط به مجلس رفت که قابل تامل است . در اين محل بر اساس آمارهاي وزارت کشور در مرحله اول انتخابات مجلس يک‌ميليون و 750هزار و 590 واجد شرايط راي دادن داشته است، تنها 41هزار و 596 راي به صندوق‌ها ريخته شده که نشان‌دهنده مشارکت 3/2 درصدي شهروندان اين استان در انتخابات است. اين آمار با توجه به تعداد واجدان شرايط دور اول محاسبه شده و اگر تعداد واجدان شرايط در دور دوم افزايش يافته باشد، ميزان مشارکت کمتر هم خواهد بود. نماينده منتخب کرج از مجموع آرا، 27هزار و 10 راي کسب کرده است، يعني کمتر از 6/1 درصد آراي کل شهروندان واجدان شرايط.
آقاي وزير بررسي کنيد، نه ردگم‌کني
جالب آنجاست که رئيس ستاد انتخابات کشور همزمان با برگزاري مرحله دوم انتخابات يازدهمين دوره مجلس به استان البرز سفر کرد و در جريان برگزاري انتخابات در حوزه کرج، فرديس و اشتهارد قرار گرفت. عبدالرضا ‌رحماني فضلي ميزان مشارکت را با چشمان خود مشاهده کرد اما به بررسي عدم رغبت مردم براي راي دادن نپرداخت بلکه گفت: «تمامي اقدامات و برنامه‌ريزي‌هاي لازم در چارچوب قوانين انتخابات و دستورالعمل‌هاي بهداشتي براي حضور هر چه باشکوه‌تر مردم در پاي صندوق‌هاي راي صورت گيرد.» اما ظاهرا شرايط حضور در انتخابات آنچنان مهيا نبود که وزير کشور انتظار داشت و نيامدن‌ها تنها به واهمه از کرونا مربوط نمي‌شد.
تمايل صداوسيما به تغيير قانون انتخابات


علاوه بر اين در روز برگزاري مرحله دوم انتخابات مجلس اخبار ساعت 14 تلويزيون سراغ رئيس ستاد انتخابات کشور نرفت و از آقاي کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان خواست درباره انتخابات مرحله دوم توضيح دهد تا اين گزاره شکل گيرد که در امر انتخابات، وزير کشور به معاون اجرايي شوراي نگهبان تبديل شده و رئيس ستاد انتخابات نيز عملا کار تدارکات مجموعه را انجام مي‌دهد. واگذاري انتخابات‌ها به شوراي نگهبان موضوعي بود که چندي قبل مطرح و با واکنش اکثريت صاحبنظران و آگاهان مواجه شد چراکه واگذاري انحصاري يک انتخابات به يک نهاد سبب کاهش مشارکت و عدم رقابت مي‌شود که تناسبي با منافع و مصالح کشور ندارد اما مشخص نيست چرا صداوسيما در اين مسير حرکت مي‌کند.
راهکار حجاريان براي افزايش مشارکت
روز گذشته سعيد حجاريان نوشت: لازم است «سامانه انتخابات» طراحي شود و افراد داراي حق رأي قبلا در آن نام‌نويسي و پس از تاييد هويت، تقاضاي برگه راي کنند. مطابق برنامه‌ريزي يک ماه قبل از انتخابات بسته‌اي به دست مردم خواهد رسيد شامل يک پاکت بزرگ، يک پاکت کوچک و يک برگه رأي. برگه رأي طبعا مشخصات نخواهد داشت اما پاکت داراي بارکد است که همان شماره ملي افراد است چون ممکن است تا زمان راي‌گيري، افرادي به‌دلايلي از جمله کرونا و… ÇÒ ÏäíÇ ÈÑæäÏ æ ÚÏåÇí Èå Ç˜Ê æ ÈÑå ÑÇí ãÊæÝí Ôã ØãÚ ÈÏæÒäÏ!
راي‌گيري پستي چه خاصيتي دارد؟
1) کساني که راي نداده‌اند، بسيار دقيق‌تر از قبل و احتمالا به‌صورت آنلاين شناسايي و دسته‌بندي مي‌شوند و از اين پس، وزارت کشور و ساير دستگاه‌ها، فهرستي از تحريمي‌ها خواهند داشت که طبعا اهل نظر نسبت به فوائد اين ليست آگاه هستند! 2) چون اختيار راي‌ از ابتدا دست مردم است و کسي متولي جمع‌آوري شناسنامه نيست، «بازار راي» ايجاد مي‌شود و کانديداها مستقيما رضايت فرد را جلب، و پاکت و برگه راي را خريداري مي‌کنند و به اين ترتيب عائدي مردم از يک وعده غذاي گرم تا مبالغ هنگفت متغير خواهد بود و اين خود نوعي بازتوزيع است که به ايده‌هاي مجلس عدالت‌خواه نزديک‌تر است. 3) اين رويه انتخاباتي ارزان و بي‌ضرر خواهد بود. مدارس و ارگان‌ها تعطيل نمي‌شوند، تجميع و شمارش آرا بدون حضور کارمندان دولت صورت خواهد گرفت، و علاوه بر اين، خبري از نمايندگان کانديدا و نظار صندوق نخواهد بود زيرا «صندوق پستي» به «صندوق راي» تبديل شده است. 4) مساله مشارکت در انتخابات مرتفع مي‌شود. چراکه اولا خبري از کرونا و تجمع در حوزه‌هاي انتخابيه نخواهد بود و ديگر کسي نمي‌خواهد به‌ بهانه کرونا مردم را از صندوق راي روي‌گردان کند! ثانيا، افراد با فراغ‌بال در ازاي دريافت پول، راي خود را پست مي‌کنند. ثالثا، مردم از ترس آنکه نام‌شان در «سامانه انتخابات» نباشد، راي را پست خواهند کرد. يعني، از سر طمع يا ترس بالاخره مشارکت به‌ نرخ قابل قبول خواهد رسيد.