تخته گاز مهدویان، ماجراجویی پیمان و خار پاشنه ۴۵۰ میلیونی


 
 
 


تخته گاز مهدویان در مسیر تجربه‌های جدید
محمدحسین مهدویان  بعد از فیلم  «درخت گردو» و «شیشلیک»، اولین  سریال خود را می‌سازد
نویسنده: مائده کاشیان 
 
محمدحسین مهدویان پس از نخستین پروژه  شاخص  با عنوان «آخرین روزهای زمستان»، کار خود را در سینما با ساخت فیلم دفاع مقدسی «ایستاده در غبار» شروع کرد و پس از آن در «ماجرای نیمروز» و «ماجرای نیمروز: رد خون» سراغ منافقین رفت. او پس از «ماجرای نیمروز» «لاتاری» را جلوی دوربین برد که نسبت به ساخته‌های قبلی‌اش کمی متفاوت بود، اما به طور کلی آثار او به ویژه «ماجرای نیمروز» و «رد خون» سیاسی امنیتی بودند. این فیلم ساز سال 98 با «درخت گردو» بمباران شیمیایی سردشت را به تصویر کشید و روایت متفاوتی از این واقعه داشت. مهدویان با «درخت گردو»، کمدی «شیشلیک» و اکنون اولین سریال نمایش خانگی خود، به تجربه‌های متفاوتی دست زده است.
ساخت ملودرام «درخت گردو»
فیلم «درخت گردو» برخلاف «ماجرای نیمروز»، «رد خون» و «لاتاری» اکشن، پلیسی و امنیتی نیست و نمی‌توان آن را کاملا یک اثر جنگی به حساب آورد. این فیلم یک ملودرام غم‌انگیز است که تمرکز اصلی آن روی انسان‌هایی است که زندگی‌شان تحت تاثیر بمباران شیمیایی زیرورو می‌شود و بیشتر وجه انسانی موضوع در آن پررنگ است. او همچنین در ترکیب بازیگران این فیلم هم کاملا متفاوت عمل کرد. هادی حجازی‌فر که به بازیگر ثابت آثار او تبدیل شده بود، در این فیلم حضور ندارد و همکاری با بازیگرانی مانند پیمان معادی و مهران مدیری هم اتفاق تازه‌ای در کارنامه اوست.
اولین همکاری‌ در اولین فیلم کمدی
دومین تجربه جدید مهدویان، ساخت فیلم «شیشلیک» در ژانر کمدی بود. او در ادامه تجربه همکاری با چهره‌های متفاوت با نویسنده‌ای مانند امیرمهدی ژوله در مقام فیلم نامه‌نویس همکاری کرد. شاید تا قبل از این که نام ستاره‌هایی مانند رضا عطاران و پژمان جمشیدی به عنوان بازیگران فیلم اعلام شود، اولین چهره‌هایی که به واسطه چند همکاری، احتمال حضورشان در فیلم می‌رفت جواد عزتی و هادی حجازی‌فر بودند، اما او دست به انتخاب‌های متفاوتی زد و اولین همکاری‌اش با عطاران و جمشیدی اتفاق افتاد.
ورود به نمایش خانگی
مهدویان قصد دارد در سومین تجربه تازه خود در سال‌های اخیر، به زودی اولین سریال نمایش خانگی‌اش را کلید بزند. شرایط تولید سریال با یک فیلم سینمایی تقریبا 90 دقیقه‌ای متفاوت است و تولید آن هم زمان بیشتری می‌برد، بنابراین با وجود سابقه‌ای که مهدویان در سینما دارد، ساخت سریال برای او تجربه تازه‌ و مستقلی خواهد بود. به نظر می‌رسد او در پروژه تازه‌اش باید از میزانسن‌های پرزحمت دست بکشد و وجوه ملودراماتیک قصه‌اش را تقویت کند تا مخاطب را هر هفته به تماشای ادامه مجموعه ترغیب کند. این کارگردان پیش از «درخت گردو» هم گفته بود که قصد دارد از ساخت آثاری با مضمون سیاسی فاصله بگیرد و از علاقه‌اش به ساخت یک فیلم عاشقانه گفته بود، بنابراین بعید نیست پس از سریالی که اکنون در تدارک تولید آن است، قدم بعدی او ساخت فیلم در ژانر رمانتیک یا عاشقانه باشد.
 
 
 
ماجراجویی تازه پیمان معادی  در هالیوود
لژیونر سینمای ایران برای نخستین بار، نقش اصلی فیلمی بین المللی را بر عهده گرفته است
نویسنده: مصطفی قاسمیان 
 
دیروز خبری از بازی پیمان معادی در فیلم تازه‌ای محصول جریان اصلی سینمای جهان منتشر شد که نشان می‌داد او یک بار دیگر با یک کارگردان برنده اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان همکاری کرده است. معادی در آستانه 50 سالگی، با سرعت حضور در محصولات سینمایی و تلویزیونی را سپری می‌کند و هربار نامش بیشتر از گذشته در سپهر سینمای جهان شنیده می‌شود.
ماجرای فیلم جدید پیمان
پروژه تازه پیمان معادی، «آزمایش» نام دارد که فیلم نامه و کارگردانی آن بر عهده گوین هود (Gavin Hood) فیلم ساز 57 ساله شاغل در سینمای آمریکاست. این نویسنده و کارگردان اهل آفریقای جنوبی، پیشتر با فیلم سینمایی «توتسی» محصول کشور خودش در سینمای جهان درخشیده و در سال 2006 جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را دریافت کرده است. پیمان معادی در این فیلم همچنین با جان بویگا بازیگر 28 ساله انگلیسی-نیجریه‌ای همبازی شده که سابقه حضور در مجموعه فیلم‌های «جنگ‌های ستاره‌ای» را دارد. داستان فیلم «آزمایش» درباره یک مهاجر با بازی پیمان معادی است که در یک آزمایش شهروندی شرکت کرده و یک روان شناس با بازی جان بویگا نظارت بر انجام این آزمایش را بر عهده دارد. به نظر می‌رسد معادی بازی در یکی از دو نقش اصلی این فیلم را بر عهده دارد.
گام به گام تا نقش اصلی
پیمان معادی پس از نخستین فعالیت شاخص بین‌المللی خود با «جدایی نادر از سیمین» اثر اصغر فرهادی، در فضای سینمای جهان شناخته شد. او سپس با توجه به تسلط به زبان انگلیسی، با نقش‌های کوتاهی در «آخرین شوالیه‌ها» و «13 ساعت» کار خود را در هالیوود به طور جدی آغاز کرد. معادی در سال‌های اخیر، سابقه خوبی در پروژه‌های مختلف سینما و تلویزیون آمریکای شمالی پیدا کرده است. بازیگر موفق ایرانی سال گذشته در چند اپیزود از فصل سوم سریال پربیننده «وستورلد» حضور داشت و همچنین در فیلمی با عنوان «6 زیرزمینی» با رایان رینولدز ستاره سینمای آمریکا همبازی شد. فیلمی که جزو سه محصول پربیننده پلتفرم مشهور نتفلیکس شد و برای معادی، حسابی موفقیت‌آمیز بود. او در گذشته در فیلم سینمایی «کمپ ایکس ری» و سریال تلویزیونی «شبِ» هم بازی کرده است. با این حال معادی در هیچ کدام از این آثار به عنوان یکی از بازیگران نقش‌های اصلی جلوی دوربین نرفته است و به نظر می‌رسد «آزمایش» نخستین تجربه او در این سطح باشد.
 
 
 
 
خارپاشنه‌ای که‌450میلیون برای ورزش کشور آب خورد
حدادی به دنبال تکرار سناریوی ریو در توکیوست؟!
 
بالاخره تکلیف خارپاشنه جنجالی احسان حدادی مشخص شد؛ زائده‌ کوچکی که گویا 8 هزار یورو در گلویش گیر کرده. عمل جراحی که پیش‌تر توفان رسانه‌ای به پا کرده‌ و حرف‌های خارج از عرف نایب‌قهرمان المپیک لندن هم آتش بیار معرکه شده بود، حالا با تصمیم مسئولان فدراسیون پزشکی- ورزشی در آلمان و زیر‌نظر پزشک معتمد حدادی انجام خواهد شد. آن‌هم با این بهانه که پزشک آلمانی تضمین کتبی داده که جراحی با موفقیت انجام شود. حال آن‌که ارائه چنین تضمین‌هایی از سوی جامعه پزشکی معمولا به صورت شفاهی هم عرف نیست ولی شنیده می‌شود فدراسیون پزشکی قصد دارد نامه تضمین پزشک آلمانی را روی سایت خود قرار دهد. به‌هر حال عمل جراحی که حدادی گفته بود نمی‌تواند آن را به دست ممد نقاش بسپارد، حالا در شرایطی قرار است با حمایت فدراسیون پزشکی ورزشی در آلمان انجام شود که اخیرا کمیته ملی المپیک صراحتا مخالفت خود را با انجام آن در خارج از کشور اعلام کرده. حال این سوال مطرح است که در شرایط اقتصادی فعلی آن‌هم با نرخ افسار گسیخته ارز در بازار امروز چرا فدراسیون پزشکی- ورزشی برای حدادی دایه مهربان‌تر از مادر شده و هزینه 8 هزار یورویی این حراجی را تقبل کرده؟ عملی که به راحتی در داخل کشور هم قابل انجام است ولی فقط به بهانه تضمین ندادن پزشکان داخلی به حدادی قرار شده هزینه گزاف چند صد میلیونی روی دست ورزش کشور بگذارد. از یک طرف فدراسیون پزشکی ورزشی متعهد شده هزینه جراحی و هتلینگ را که چیزی معادل 8100 یورو می‌شود، تقبل کند و از طرف دیگر فدراسیون دوومیدانی هم چاره‌ای ندارد بجز این‌که هزینه بلیت رفت‌و برگشت فرست کلاس حدادی برای سفر به آلمان را قبول کند. آن‌هم درست در شرایطی که نرخ یورو در بازار آزاد حدود ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان است که با احتساب قیمت روز می‌توان هزینه اختصاص یافته صرفا برای عمل جراحی احسان حدادی را حدود 251 میلیون تومان برآورد کرد. ضمن این‌که با توجه به ممنوعیت پروازهای داخلی، هزینه رفت و برگشت به آلمان در ماه میلادی جاری فعلا بین 160 تا 200 میلیون تومان(با پرواز امارات 160 میلیون تومان و پرواز لوفت‌هانزا 200 میلیون تومان) است. این همه هزینه درحالی باید برای یک خارپاشنه معمولی صرف شود که شدیدترین آسیب‌های ورزشی که مختص کشتی‌گیران و فوتبالیست‌هاست، در داخل کشور به بهترین شکل ممکن درمان می‌شود.
 
اما دلیل این‌همه اصرار حدادی برای سفر به آلمان چیست؟ او که به قول خودش در این سال‌ها به‌اندازه کل موهای سرش، به سفرهای خارجی رفته، فرضیه سفر توریستی به آلمان را منتفی می‌کند. حال آن‌که منتقدان معتقد بودند به‌دلیل شیوع کرونا حدادی مدتی نتوانسته به سفر سیاحتی خارجی‌اش برسد و حالا قصد دارد به بهانه عمل جراحی راهی سیاحت شود. اما با یک حساب سرانگشتی این فرضیه پیش پا افتاده کاملا از بین خواهد رفت. چراکه به نظر می‌رسد سناریوی دیگری پشت پرده این سفر نهفته است. سناریویی که پیش‌تر در المپیک ریو 2016 جواب داد و حالا شاید نایب‌قهرمان المپیک لندن بار دیگر به دنبال تکرار آن باشد. از زمان شیوع کرونا تا به امروز تقریبا حدود یک‌سالی می‌شود که حدادی در هیچ رویداد بین‌المللی شرکت نکرده. حال آن‌که رقبای مطرح او که قرار است در المپیک با آن‌ها سرشاخ شود، مدتی است که جسته و گریخته حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی را در شرایط کرونایی استارت زده‌اند تا رکوردهای خود را به روز کنند. در روزهایی که رقبا به دنبال افزایش رکورد هستند، احتمال دارد حدادی روی انتخابات و رئیس آینده فدراسیون دوومیدانی متمرکز شده باشد. شاید هم چون به خوبی می‌داند در المپیک پیش‌رو(به شرط برگزاری)، روی سکو نخواهد رفت، بار دیگر همچون ریو، عمل خار پاشنه را بهانه کرده. هنوز به خوبی خاطرمان هست که حدادی برای حضور در المپیک 2016، هزینه‌های ارزی زیادی متوجه فدراسیون دوومیدانی وقت کرد و بعد از عدم موفقیت در ریو، به ناگاه آسیب‌دیدگی را پیش کشید و مدعی شد برای پرتاب در المپیک روزی 12 آمپول می‌زده. او سپس برای فرار از هجمه رسانه‌ها مستقیما از ریو به آلمان رفت تا خارپاشنه‌اش را به تیغ جراحان بسپارد. تکرار سناریو ریو برای توکیو درحالی این بار پیش از برگزاری المپیک 2020 کلید خورده که رقبای سرشناس حدادی همچون دنیل استال سوئدی، فردریک داچرز جامائیکایی، لوکاس وایس‌هایدینگر اتریشی، پیتر مالاخوفسکی لهستانی و... درحال حاضر به رکوردهای بالا و نزدیک به70 متر رسیده‌اند حالا آن‌که حدادی که پیش‌تر در رقابت با همین رقبا که در فینال دایموند لیگ بلژیک رکوردهایی بالای 66 متر داشتند، با پرتابی معادل 64.75 به رتبه‌ ششمی بسنده کرده بود. رکوردی که با توجه به دوری یک‌ساله او از مسابقات، قطعا افت قابل‌توجهی هم پیدا کرده و اگر وضعیت به همین منوال باشد، قطعا این رکورد به سکوی المپیک هیچ به رتبه‌های هفتم و هشتم آن هم نخواهد رسید. با این حساب شاید حالا بهترین راه برای فرار رو‌به جلو پیش از المپیک توکیو، دل سپردن به جراحی خار پاشنه باشند. عملی که دست‌کم یک ماه حدادی را درگیر دوره درمان و نقاهتش می‌کند و بعد از آن هم فیزیوتراپی و برگشت آهسته به تمرینات چیزی حدود یک ماه زمان خواهد برد. این‌گونه است که تا المپیک توکیو تنها فرصت چند ماهه‌ای باقی می‌ماند و قطعا حدادی در این فرصت اندک قولی بابت مدال و سکو در توکیو نخواهد داد و فقط فدراسیون می‌ماند و هزینه‌های ارزی که یک ورزشکار المپیکی روی دوش دوومیدانی و ورزش کشور گذاشته است!