ثبت نام ایران برای پیش خرید واکسن کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت از اقدام ایران برای پیش خرید واکسن کرونا خبر داد. به گزارش ایسنا، دکتر سیماسادات لاری در نشست خبری ویدئوکنفرانسی در استودیو سلامت وزارت بهداشت درباره اقدامات ایران برای خرید واکسن کووید-۱۹ و جزییات آن، گفت: در کشور خودمان گروه‌هایی مشغولند و دارند کار انجام می‌دهند و وزیر بهداشت نیز شخصا این موضوع را رصد می‌کنند و موفقیتها را خودشان اطلاع می‌دهند. در مجموع ایران نیز پا به پای دنیا در زمینه تولید واکسن کرونا فعالیت می‌کند.وی افزود: در عین حال منطقی نیز آن بود که ما هم سبد خود را برای خرید واکسن بگذاریم. در این زمینه مجمعی به نام کووکس فعال است که ۱۸۰ کشور در آن ثبت نام کرده اند و ۱۸ سازمان و شرکت در زمینه تولید واکسن در آن مشارکت دارند. ایران هم در لیست این ۱۸۰ کشور است.لاری ادامه داد: اما شرط این شرکتها برای فروش واکسن آن بوده که کشور متقاضی ۱۵ درصد پیش پرداخت برای این واکسن داشته باشد و اگر موفق هم نشدند، این پول به ما عودت نمی‌شود. در عین حال در آخرین جلسه ستاد ملی مقرر شد که این ۱۵ درصد پرداخت شود و فکر می‌کنم مقرر شد  ۱۰ سپتامبر این مبلغ پرداخت شود. در مجموع ما نیز سبدمان را برای خرید واکسن کووید-۱۹ گذاشتیم و ثبت نام کردیم؛ واکسن آکسفورد، چند شرکت چینی و شرکت‌های مختلفی که معتبرند در این گروه قرار دارند.وی افزود: اما باز همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد نگذاشتیم. همانطور که وزیر بهداشت گفتند، با یک فرد ایرانی الاصل در هند نیز برای خرید واکسن مذاکره کردیم. لاری ادامه داد: البته استراتژی ما برای خرید بیشتر انتقال تکنولوژی است و به نوعی قرارداد می‌بندیم که بتوانیم انتقال این دانش تولید واکسن را داشته باشیم. البته برآوردها نشانگر این است که قطعا زودتر از شش ماه دسترسی به واکسن نخواهیم داشت و این واکسن هم شامل گروه‌های آسیب پذیر می‌شود. این موضوع در همه دنیا هست و باید همچنان پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنیم.
وی درباره پیش‌بینی روند بیماری کرونا در کشور اظهار کرد: همه می‌دانیم که کرونا یک بیماری ناشناخته است؛ در حالیکه تصور نمی‌کردیم در تابستان نیز با شیوع بالای کرونا مواجه باشیم، اما این اتفاق افتاد. ویروس بسیار هوشمند است و در هر کجا که نکات بهداشتی را رعایت نکردیم، نقش خود را نشان داده است. آنچه که در حال حاضر به اثبات رسیده، این است که قدرت سرایت ویروس ۵ تا ۱۰ برابر افزایش یافته است. برخی مقالات اعلام می‌کنند که شدت بیماری نیز افزایش یافته، اما این موضوع هنوز در کشور ما ثابت نشده است که شخص وزیر بهداشت برای تحقیقات بیشتر در این موضوع دستوراتی داده اند. به خصوص تحقیق در استان قم که هم بیماری از آنجا آغاز شد و هم در حال حاضر موج شدیدی از بیماری را تجربه می‌کند.
وی با اشاره به اینکه با افزایش شیوع بیماری میزان ابتلا در کادر درمان نیز افزایش می‌یابد، تصریح کرد: البته در کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا که متشکل از ۴۰ نفر از متخصصین حرفه ای است، پروتکل‌های درمانی و مراقبتی با دقت نوشته می‌شود. درباره اینکه تا کنون تعداد شهدای مدافع سلامت چه میزان بوده است آخرین آمار اعلام شده ۱۶۴ نفر هستند، اما همچنان آمار دقیقی وجود ندارد و دستورالعمل این موضوع هنوز ابلاغ نشده است.
وی درباره میزان ابتلای کودکان به کرونا اظهار کرد: در بررسی آمار یک آمار کل وجود دارد و یک آمار قطعی مثبت؛ در حال حاضر درصد کل موارد بستری بیماری‌های شدید تنفسی در سنین شش تا ۱۸ سال از ابتدای شیوع بیماری تا ۱۵ شهریور ماه ۲.۶۴ درصد بوده است که از این تعداد ۱.۲۴ درصد تست PCR مثبت داشته و نیم درصد نیز فوت شده اند. در نیمه شهریور درصد بستری‌ها به یک ونیم درصد رسید و میزان مرگ و میر نیز هفت صدم درصد افزایش یافت؛ اما اینکه بازگشایی مدارس چقدر توانسته در درصد ابتلای کودکان موثر باشد فعلا نمی‌توان چیزی گفت و باید سه تا چهار هفته صبر کرد. البته باید در مورد حضور دانش آموزان نیز آمار دقیق داشته باشیم.


وی با بیان اینکه طی هفته گذشته با افزایش ۲۰ درصدی در بستری بیماران تهرانی مواجه بوده ایم، گفت: بیمارانی که مراجعه می‌کردند بدحال تر بودند؛ اما این باعث نمی‌شود که بگوییم شدت بیماری افزایش یافته؛ چون شاید این افراد دیرتر به مراکز درمانی مراجعه کرده باشند. در مورد تهران مهمترین خواسته ما برگشتن دورکاری‌هاست. تهران برای ما بسیار مهم است.لاری گفت: در مورد ظرفیت بستری نیز ۶۰ تا ۷۰ درصد ضریب اشغال تخت‌ها در حال حاضر وجود دارد و زمانی که تعداد بیماران افزایش یابد کمیته ای تشکیل شده و بلافاصله امکانات جدید برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر دغدغه زیادی برای بیماران تهرانی نداریم. طی دو ماه گذشته نیز ۱۰۰۰ تخت به مراکز درمانی استان اضافه شده است.
لاری ضمن اشاره مجدد به اینکه تحریم‌های ظالمانه می‌تواند سبب بروز مشکل در تهیه واکسن شود، تاکید کرد: جان مردم برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد و همه تلاش مان را برای تامین واکسن آنفلوآنزا انجام می‌دهیم. قیمت واکسن آنفلوآنزا بستگی به تبادل ارز دارد. براساس آخرین تصمیم گیری‌ها قرار بر این شد که حدودا ۱۲ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا با ارز دولتی خریداری شده و با قیمت حدودا ۴۲ هزار تومان عرضه شود. البته در صورتیکه تقاضا بیشتر از این باشد ممکن است واکسن با ارز نیمایی خریداری شود که قیمت آن بیشتر بوده و حتی شاید تا ۲۰۰ هزار تومان نیز برسد.
لاری با بیان اینکه ایران کشوری پهناور است، گفت: برخی از استان‌های بزرگ ما می‌توانند مانند یک کشور اروپایی باشند. بنابراین بروز موج سوم کرونا در کل کشور اتفاق نیفتاده است. تهران اکنون در موج سوم بیماری قرار دارد ولی استان قم در موج دوم بیماری است. نگرانی ما در حال حاضر برای استان‌های قم، اصفهان، لرستان، آذربایجان شرقی و تهران است. این نکته بسیار مهم است که هر استان و هر شهرستان وضعیت خاص خود را دارد. همچنین بیماری معمولا در کشورهای شرقی تغییراتی پیدا می‌کند که پس از مدتی تغییر غرب و اروپا شاهد آن خواهد بود. ۳۳۴۱ ابتلا و ۱۷۷ فوتی جدید کرونا در کشور
سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۳۳۴۱ مورد جدید کرونا در کشور خبر داد و گفت: متاسفانه ۱۷۷ تن نیز جان خود را از دست دادند.به گزارش ایسنا، دکتر سیماسادات لاری گفت: از روز 30 شهریور تا روز ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۳۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۹۴ نفر از آنها بستری شدند.وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۲۵ هزار و ۴۸۱ نفر رسید.به گفته وی، متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۱۷۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۴ هزار و ۴۷۸ نفر رسید.لاری ادامه داد: خوشبختانه تا روز ۳۱ شهریور، ۳۶۱ هزار و ۵۲۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۳۹۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی افزود: تا روز ۳۱ شهریور، سه میلیون و ۷۷۳ هزار و ۳۰۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. بنابر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند.وی همچنین گفت: استانهای کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.
مراجعه به درمانگاه‌های شهرداری تهران دو برابر شده است
مدیرعامل شرکت شهر سالم از دو برابر شدن مراجعات شهروندان به درمانگاه‌های شهرداری تهران به دلیل احتمال ابتلا به کرونا خبر داد.به گزارش ایلنا، حمید چوبینه گفت: در هفته گذشته مراجعات بیماران شبه کرونایی به درمانگاه‌های ما که برای عموم است دو برابر شده است. در ابتدای شیوع ویروس کرونا اغلب مراجعات به دلیل ترس بود اما در حال حاضر اغلب علائم به کرونا نزدیک است.وی ادامه داد: با وجود اینکه کادر شهرداری در معرض بیشتر این ویروس هستند اما خوشبختانه نسبت به درصد مبتلایان در جامعه کمتر به این ویروس مبتلا شده‌اند این هم به دلایل مختلفی است که خوشبختانه کارمندان ما به دلیل آگاهی که نسبت به در معرض خطر بودنشان دارند دستورالعمل‌ها را بیشتر رعایت می‌کنند و هم سیستم معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری بخشی از همکاران را دورکار کرده است. باید این را دانست که با رشد دوباره این ویروس مسلما این آمار نیز در کارمندان شهرداری بالا خواهد رفت.مدیرعامل شرکت شهر سالم درباره تاثیرات لغو دورکاری کارمندان اظهار کرد: در حال حاضر با وجود اینکه دورکاری کارمندان لغو شده کارمندانی که بیماری زمینه‌ای دارند و احتمال مبتلا شدن آنها بیشتر است، همچنان با نظر معاونت انسانی به دورکاری خود ادامه می‌دهند. مسلما با لغو دورکاری میزان مبتلایان بیشتر خواهد شد و این به دلیل ازدحامی است که در ادارات و محل کار به وجود می‌آید. به گزارش روابط عمومی شرکت شهر سالم، چوبینه افزود: ما از مردم تقاضا داریم که از انداختن ماسک و دستکش به داخل خیابان‌ها خودداری کنند چرا که این کار باعث می‌شود که پاکبانان ساعات بیشتری به فعالیت بپردازند و بیشتر در معرض خطر باشند و هم اینکه باعث می‌شود که سلامت کل جامعه به خطر بیفتد.