برای مسأله مذاکره شده، دوباره مذاکره نمی کنیم



وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، امریکا را طرف نقض‌کننده برجام دانست و گفت: ایران هرگز تردیدی برای مذاکره ندارد اما برای آنچه که مذاکره شده است، دوباره گفت‌وگو نخواهد کرد.به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف روز دوشنبه در نشستی با اندیشکده شورای روابط خارجی امریکا در پاسخ به سؤالی درباره بازگشت امریکا به برجام افزود: این امریکا است که باید نشان دهد به این توافق احترام می‌گذارد، ما همچنان عضو برجام هستیم. ایران امروز حتی به خاطر عدم مجوزهای امریکا نمی‌تواند حتی واکسن آنفلوانزا را سفارش دهد؛ خریدی که با پول خودمان انجام می‌شود نه آنها.وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا نسبت به تحریم‌های امریکا، در حالی که صحبت می‌کنیم، امریکا تحریم‌های جدیدی را علیه وزارت دفاع ایران اعمال کرد، نگرانی دارد، گفت: تحریم‌هایی که از سوی امریکا علیه ایران اعمال می‌شود، هیچ چیز جدیدی نیست.ظریف افزود: فکر می‌کنم در حالی که ما صحبت می‌کنیم، وزیر خارجه پمپئو در تلاش است تا با برگزاری نشست خبری، توجهات را به خود جلب کند. فکر نمی‌کنم هیچ چیز جدیدی باشد و تأثیر قابل‌ ملاحظه‌ای بر ایران داشته باشد.وی ادامه داد: امریکا هر فشاری را که می‌توانسته بر ایران وارد کرده است، آنها امیدوار بودند که این تحریم‌ها مردم ما را به زانو درآورد. اما این اتفاق نیفتاد. این چرایی خروج آنها از برجام است، این چرایی آنها برای شروع فشار حداکثری است، این دلیل آن است که قطعنامه به شورای امنیت بردند، این دلیل آن است که یک روز پس از شکست آنها در فرآیند به اصطلاح مکانیسم ماشه که باید بگویم بازگشت تحریم وجود خارجی ندارد، تحریم اعلام می‌کنند.
وزیر امور خارجه این اقدام امریکا را اقدامی علیه ایران ندانست و تصریح کرد: این اقدامی علیه جهان است، با گفتن اینکه هر کسی که آن را نپذیرد مجازات می‌شود، یا اینکه بگویند این قطعنامه شورای امنیت است اگر آن را نپذیرید، ما به تو ضربه می‌زنیم.


ظریف تأکید کرد: این نوع دیپلماسی جهانی امریکا است که آن را باور دارد.
برجام زنده است
ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا برجام مرده است، گفت: خیر، برجام زنده است، شورای امنیت نشان داد که برجام زنده است و امریکا در جهان منزوی است. اگر امریکا می‌خواهد با قلدری به برجام بازگردد، باید گفت که قلدری مرده است.
او درباره ترور سردار سلیمانی هم با بیان اینکه امریکا دچار اشتباه اساسی شد زیرا سردار سلیمانی یک قهرمان مبارزه با تروریست نه تنها برای ایران بلکه در کشورهای دیگر بود، گفت: ترامپ، دستور ترور یک قهرمان ملی و منطقه‌ای را صادر کرد و این پرونده مختومه نشده است. من نمی‌خواهم کسی را تهدید کنم اما پرونده مختومه نشده است.
امریکا در جهان منزوی است نه ایران
ظریف در پاسخ به سؤالی درباره توافق خیانت امارات و بحرین به مردم فلسطین و اینکه آیا این توافق منجر به انزوای ایران نشده است، گفت: شما درباره انزوا باید به شورای امنیت نگاه کنید که کدام کشور منزوی شده است. اما ما می‌دانیم که امارات و بحرین پیش از این، با رژیم اسرائیل ارتباط داشته‌ند، اجازه دهید که همدیگر را جوک نسازیم.
در پاسخ به این سؤال که شما ترجیح می‌دهید بایدن یا ترامپ رئیس جمهوری امریکا شوند، گفت: هیچ ارتباطی به ما ندارد، برای ما اهمیت ندارد که چه کسی در کاخ سفید بنشیند.
وزیر خارجه تأکید کرد: ما به قوانین بین‌المللی احترام می گذاریم، ما به برجام به عنوان یک توافق بین المللی احترام می گذاریم و هیچ گاه به کشوری یورش نبرده‌ایم. اینها چیزهایی است که باید از دولت امریکا نگرانی داشت. این امریکا است که باعث نگرانی جامعه بین‌المللی در نقض هنجارهای بین‌المللی شده است.ظریف در پاسخ به سؤالی درباره ادعای امریکا مبنی بر حملات سایبری ایران علیه این کشور، گفت: این امریکا است که آگاهانه علیه ایران حمله سایبری انجام داد تا تجهیزات بسیار حساس هسته‌ای را از کار بیندازد. این کار باعث به خطر انداختن جان هزاران نفر می‌شد، در این باره مقالات و مستندات وجود دارد.
  ظریف همچنین در پاسخ به سؤالی درباره حکم قصاص یکی از متهمان ایرانی اظهار کرد: همانطور که می دانید، ما دستگاه قضایی مستقل داریم و دولت در تصمیم‌گیری محاکم قضایی دخالتی ندارد.اعدام این شخص هیچ ارتباطی به حضور وی در راهپیمایی ها ندارد.
 کسانی که جنگ را شروع می‌کنند
آن را خاتمه نمی‌دهند
محمدجواد ظریف با اشاره به هشت سال جنگ تحمیلی در حساب توئیتری خود نوشت:‌ ما از قهرمانان کشته شده خود در ۴۰ سال پس از حمله صدام و شروع جنگ ۸ ساله ایران و عراق یاد می‌کنیم. ما راست قامت ایستادیم، در حالی که دنیا از متجاوز و حتی سلاح‌های شیمیایی آنها پشتیبانی می‌کرد. به یاد داشته باشیم؛ ما فقط می‌توانیم به خودمان اعتماد کنیم. کسانی که جنگ را شروع می‌کنند، آن را خاتمه نمی‌دهند. جنگ هیچ برنده‌ای ندارد.
روسیه از سفر ظریف به مسکو خبر داد
وزارت خارجه روسیه از سفر قریب‌الوقوع «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد.به گزارش فارس، با اینکه هنوز جزئیات بیشتری  از این سفر که قرار است در تاریخ بیست‌ و چهارم ماه جاری (سپتامبر - مصادف با پنجشنبه سوم مهرماه) انجام شود منتشر نشده اما به نظر می‌رسد که ظریف قرار است در این سفر با مسئولان روسی، ادعای امریکا مبنی بر بازگشت تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در پی فعال‌سازی مکانیسم موسوم به «اسنپ‌بک» را بررسی کند.

برش
 تحریم‌های جدید امریکا علیه ۲۷ نهاد و فرد مرتبط با ایران

دونالد ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت او تحریم‌های جدیدی علیه ۲۷ نهاد و فرد مرتبط با کسانی است که به ادعای او«شبکه اشاعه‌ای ایران» خوانده شده، وضع کرده‌ است.به گزارش فارس، ترامپ دراین بیانیه گفت: «اینجانب امروز اقدامات جدیدی برای محدود کردن تلاش ایران در جهت دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای، موشکی و متعارف به کار گرفته‌ام. اینجانب، فرمان اجرایی جدیدی برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران صادر کرده و تحریم‌های جدیدی علیه بیش از ۲۴ مؤسسه و فرد دخیل در حمایت از فعالیت‌های ایران در زمینه سلاح‌های هسته‌ای، موشکی و متعارف وضع کرده‌ام.»او اضافه کرد: «امروز دولت من تحریم‌های جدیدی علیه ۲۷ نهاد و فرد مرتبط با شبکه اشاعه‌ای ایران وضع کرده‌. این اقدامات از جمله سازمان انرژی اتمی ایران، گروه صنعتی شهید همت و دو مؤسسه به دلیل نقششان در انتقال و اکتساب سلاح‌های متعارف را شامل می‌شود.»
در فهرستی که وزارت خزانه‌داری امریکا منتشر کرده ۱۱ فرد از جمله «بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند. خزانه‌داری امریکا ۲ نهاد (شرکت ماموت دیزل و گروه صنعتی ماموت) را هم تحریم کرده است. گروه صنعتی ماموت به دلیل ارتباط با گروه صنعتی شهید همت و شرکت ماموت دیزل به دلیل ارتباط با گروه صنعتی ماموت تحریم شده‌اند.این نهاد امریکایی علاوه بر این، اطلاعات مربوط به برخی از افرادی را که از قبل در فهرست SDN خزانه‌داری امریکا قرار داشته‌اند هم به‌روزرسانی کرده است.